V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ik denk dat je niet gelijk hebt.

Om de cyclus zo zuinig mogelijk af te leggen wordt de motor geknepen in de SW. Door te tunen neem je dit weg waardoor je auto met minder moeite werkt en dus in de praktijk zuiniger is. Maar in de test dus waarschijnlijk juist minder zuinig.

En CO2 is dan wel datgene waar de belasting op gebaseerd is , de uitstootnormen gaan ook over andere stofjes. Ook al heb je geen APK, je moet er wel aan voldoen. Bij tunen gaat meestal de NOx de hoogte in.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Begrijp ik hieruit dat jij denkt dat de SW geknepen is voor die test? En wordt de auto dan in de serie anders afgeleverd?

Hoe het ook zij, het verbruik van ons C-Eendje is prettig laag, er wordt bijna 1:20 mee gereden. En dat wijkt niet bijster veel af van wat er in die test-cyclus gehaald is.

Als het volle vermogen van de motor gebruikt zou worden, in de buurt van het maximale toerental, zou de NOx inderdaad wel eens iets hoger kunnen zijn dan voorheen. Dat heeft dan te maken met de wat hogere motortemperatuur onder die omstandigheid.
Maar daar blijven we heeeeel ver onder, dus ook de NOx zal niet hoger zijn dan voorheen.

Al met al: ik meen oprecht dat we door deze tuning het milieu niet meer belasten dan voordat hij getuned werd. Integendeel, naar ik denk ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
BJG schreef:
JW-NHS schreef:2) Kun je duidelijk maken waarom een motor met EGR effectiever en dus zuiniger is dan een motor met Adblue?
En hebben alle Adblue motoren óók een EGR systeem? Je schreef dat de nieuwe HDi van de GC4Picasso die heeft, maar geldt dat voor alle motoren, ook die niet van PSA zijn?

Groet,
JW
Ik bedoelde niet dat EGR effectiever dus zuiniger is dan adblue.
Onder bepaalde deellastomstandigheden kan egr NOx effectiever bestrijden dan adblue. Ik verwacht niet dat de motor op dat moment zuiniger is dan dat hij met adblue (zonder egr) zou zijn.

Op de materie van egr op andere adbluemotoren moet ik me nog even concentreren.
Als ik het vergeet hier op terug te komen stuur me dan gerust een reminder JW.
Belofte maakt schuld:
Ad blue kan 90% van de NOx uitstoot reduceren. Onder sommige omstandigheden is dus meer reductie gewenst. Daarom hebben (vrijwel alle) motoren met ad blue ook een egr-klep, die onder bepaalde omstandigheden bijspringt om de NOx nog verder te reduceren.
De egr klep zal veel minder worden gebruikt waardoor ook de nadelige effecten van dit ding expressief zullen afnemen.

Overigens is het nieuwe rijden (gunstig voor verbruik en CO2 uitstoot) erg nadelig voor de NOx uitstoot bij een dieselmotor en ook bij een direct ingespoten benzinemotor.
NOx ontstaat bij een luchtoverschot, en dat is bij een diesel bij het nieuwe rijden voortdurend aan de orde. Om dat tegen te gaan maakt de egr-klep overuren, waardoor nadelige effecten op termijn optreden.
Bij een indirect ingespoten benzinemotor ligt dat iets anders omdat daar pas een luchtoverschot is bij hoge belasting.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Duidelijk, bedankt voor de aanvulling :smt023

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Alles samenvattend begrijp ik dat het advies voor de dieselrijders dus is: stevig doorrijden....Gelukkig rijd ik veel in het buitenland :lol: Iemand enig idee of het EGR gebeuren bij de V6 HDif makkelijk te bereiken/reinigen is? Ik vrees het ergste.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 212000
Kleur: Blanc Nacré
NOx ontstaat bij een luchtoverschot, en dat is bij een diesel bij het nieuwe rijden voortdurend aan de orde. Om dat tegen te gaan maakt de egr-klep overuren, waardoor nadelige effecten op termijn optreden.
Dan mag ik wel oppassen met m'n 1.6 E-HDI! De EGS bak schakelt namelijk al bij zeer lage toerentallen over in de hoogst haalbare versnelling en is dus volledig afgestemd op het nieuwe (zuinige) rijden.
Gelukkig rijdt ik vaak langere afstanden op de snelweg met wat hogere snelheden. Mede daardoor en het vermijden van korte ritjes hoop ik op den duur vervuiling van de motor te voorkomen. :smt190
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ccinq schreef:Alles samenvattend begrijp ik dat het advies voor de dieselrijders dus is: stevig doorrijden....Gelukkig rijd ik veel in het buitenland :lol: Iemand enig idee of het EGR gebeuren bij de V6 HDif makkelijk te bereiken/reinigen is? Ik vrees het ergste.
Die kleppen zijn lastig bereikbaar inderdaad (het zijn er twee)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2014 15:21
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09117CJ
Productienummer: 10174
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 192989
Kleur: Vert Galant
Locatie: Lelystad
Ik lees alleen maar over de diesels,maar kan de EGR bij een HPI ook uitgeschakeld/afgedopt worden??
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Nee!

De HPI kan alleen werken als er inert mengsel om de lucht brandstof swirl aanwezig is. Dat inert mengsel is uitlaatgas wat door de egr klep aangevoerd wordt.

Is er geen uitlaatgas aanwezig, dan krijg je een dusdanig luchtoverschot dat de NOx de lucht inschiet en de kats van de HPI binnen no time verzadigd zijn met NOx (de HPI heeft hier ene speciale kat voor). Deze zal dan constant aan het regenereren zijn (= rijk mengsel)

Ik vermoed dat de auto daardoor ook wel in foutmode gaat. In elk geval gaat ie zuipen

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2014 15:21
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09117CJ
Productienummer: 10174
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 192989
Kleur: Vert Galant
Locatie: Lelystad
Oke,bedankt voor de info...zal ervan afblijven
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jun 2011 11:14
Auto: C5 Break 2.0 Hdif 16V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 213.000
Kleur: donker grijs metalic
:cit4 hallo,

Ik heb al tijden problemen na 90.000 km met horten stoten, foutmeldingen, inhouden, op noodloop draaien, alles wat ik in de draadjes gelezen heb, heb ik gehad. Op de snelweg met caravan erachter inhalen en dan plotseling niets meer. Ik heb alles al vervangen tot aan de verstuivers en kat. toe, alle sensoren zijn al vervangen en heb er is vorig jaar een chiptune ingekomen wat enigszins hielp . Nu weer het zelfde euvel. Citroen dealers hebben het nog nooit over de EGR gehad. En ben nu eigenlijk zo ver dat ik de de citroen er uitgooi. Maar nu ik jullie draadjes lees geeft het mij toch weer hoop :citrofiel . Kan ik zelf de EGR reinigen en waar vind ik die, want de foto's zien er niet uit als bij mijn motor. 2 hdi/fab van 2007. En reinigt de dealer de EGR of gooit hij er alleen een nieuwe in?

Al vast bedankt

:smt023
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Beste bliksem,

Ik neem aan dat men gegronde redenen had om al die onderdelen te vervangen (symptomen / dtc`s)
Overigens kan je de Erg uitsluiten door, zoals het topic omschrijft, de klep af te doppen. Permanent dan wel tijdelijk.
De klep kan je vinden tussen het inlaat en uitlaat spruitstuk. Het zit bij jouw blok aan de achterzijde (uitlaatklep zijde).

Gezien het feit dat je dit moet vragen is het wellicht verstandig om je te laten helpen door een ervaren vent/vrouw.
Succes
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jun 2011 11:14
Auto: C5 Break 2.0 Hdif 16V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 213.000
Kleur: donker grijs metalic
Thanks Boes,

Heb um gevonden door even na te denken, ik heb ook de bagger aangetroffen in de EGR en met reiniger schoon gemaakt. Ik merkte bij demontage van de EGR dat de moer op het spruitstuk van de RVS leiding afkomstig van de uitlaat geheel los zaten en gemakkelijk valse lucht ingezogen kon worden. Na het geheel weer gedemonteerd te hebben, ik heb de leiding (nog) niet afgedopt omdat hij voor de 90.000 km ook prima reed. Proefrit , geen gestotter bij wegrijden of in de lage toeren. :smt038 :smt023 .Als dit zo blijft dop ik um niet af maar gezien de bagger, die ook een sensor blokkeerde lijkt het me misschien in de toekomst toch noodzaak. ( zie foto's)

Groet :cit4
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
:smt023 Mooi heb je weer wat opgestoken hier.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
laat dat nou niet de Egr klep zijn.
Plaats reactie