V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Daarmee is dat snel op te sporen, als je er mee om kunt gaan ;)

Is het gereedschap dat een Cit dealer in z'n assortiment heeft zitten omdat het tot de standaard uitrusting behoort zoals Citroën dat levert?

Of moet je daarvoor als dealer behoren tot het gilde der freaks, die gewoon alles willen hebben wat ooit maar gebruikt zou kunnen worden?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Het setje dat JBG laat zien (TY8001, 1ste foto hieronder) is 'hand-operated vacuum pump' van 'Jinhua Tianyou Technology Co'. Klinkt niet erg PSA'erig ;)

Ik heb een setje gekocht om het remcircuit te kunnen ontluchten (2de foto hieronder). Volgens mij heeft dat al (een flink deel van) de functionaliteit van het setje dat BJG laat zien.
Mijn setje kostte 25 Euro. De kwaliteit is ook naar maar voor hobby-gebruik voldoende.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Mijn 2.0 HDi [RHY (90pk)-versie, dus zonder intercooler. Die heeft de RHZ (110 pk) wel, plus een turbo die met vacuum versteld kan worden] heeft ook last van schokken. Maar dan is een specifiek toerenbereik. Dat was rond de 1300 toeren waar het niet zo lastig is, maar kruipt nu tot boven de 1500 toeren wat dus ~80 km/u in z'n 5 is. Dan wordt het wel irritant.

Kan het vacuüm-circuit hier ook een rol spelen? Het enige motorelement dat met vacuüm verbonden is , is de EGR. Als ik dat slangetje dichtmaak, merk ik geen verschil.
Is er nog iets anders dat door vacuüm gestuurd wordt?

[Edit: Ik heb zelfs even onder de motorkap onder achter plastic afdekking gekeken. :smt190
Is eenvoudiger dan ik dacht...
Antwoord is: Nee. Vacuumpomp --> rembekrachtiger --> solenoid EGR --> EGR.
That's all.]
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
JW-NHS schreef:Daarmee is dat snel op te sporen, als je er mee om kunt gaan ;)

Is het gereedschap dat een Cit dealer in z'n assortiment heeft zitten omdat het tot de standaard uitrusting behoort zoals Citroën dat levert?

Of moet je daarvoor als dealer behoren tot het gilde der freaks, die gewoon alles willen hebben wat ooit maar gebruikt zou kunnen worden?

Groet,
JW
Het zit dacht ik niet in de standaard-uitrusting.
Maar iedereen die turbodrukregelingen, egr enzovoort wil controleren en verhelpen kan bijna niet zonder.

Ik ben overigens niet echt iemand die alle speciaal gereedschap wil hebben ;)
Ik gebruik denk ik juist relatief weinig speciaal gereedschap, alleen dat wat echt praktisch en handig is.
Maar dit stukje gereedschap gebruik ik echt zeer regelmatig. Je hebt het gewoon nodig om het vacuumcircuit goed te kunnen testen, en dat is maar al te vaak nodig om een goede diagnose te kunnen stellen.
WackoH schreef:Ik heb een setje gekocht om het remcircuit te kunnen ontluchten (2de foto hieronder). Volgens mij heeft dat al (een flink deel van) de functionaliteit van het setje dat BJG laat zien.
Mijn setje kostte 25 Euro. De kwaliteit is ook naar maar voor hobby-gebruik voldoende.
Als je het vacuum kunt afsluiten met een kraantje kun je er iets mee controleren op lekdichtheid.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
je heb zulke setjes waar je druk en vacum mee opbouwen,en dat is wel zeer handig
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mar 2013 18:25
Auto: Berline 2.0 HDIF
Opties: Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Antrachic
Locatie: Elst (GLD)
Gasten,

Na enige tijd gereden te hebben ben ik er nu zeker van dat het probleem weg is. Gisteren op de snelweg hoorde ik het achterruitverwarming relais inschakelen. Dat was ook gelijk het enige wat ik merkte want de auto reed zonder schokken/roeten oid. Probleem opgelost dus!!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
:smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie