Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Waarde voorontsteking

Bericht door BJG »

Lijkt het geluid ook vanachter de distributiekappen vandaan te komen?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Nee, het komt echt vanaf boven-achterzijde van het blok.
Ik neem aan dat je het massawiel van de nokkenas verdacht? Deze heb ik 40k km geleden vervangen, en is nog steeds in orde.

Wel bedankt voor het meedenken. :smt023
Zeg maar André
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 apr 2010 09:36
Auto: sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160000
Kleur: zwart
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: Waarde voorontsteking

Bericht door johnh »

een normale waarde van de voorontsteking is 35 tot 38 graden als de motor vermogen / toeren draait.
stationair naar ongeveer 0 tot 5 voorontsteking.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Wat je eigenlijk zou willen weten maar niet ziet bij OBD is de aanpassing aan het kenveld. Dus plus of min hoeveel graden. Dan zie je pas of er iets afwijkends aan hand is.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Inmiddels dit weekend de auto voorzien van nieuwe olie en het klepstoter spul,
maar helaas heeft het geen verbetering opgeleverd.

na ruim 500km is er met warme motor nog steeds het geratel.
Al moet ik zeggen dat de motor wel mooier/rustiger stationair loopt.

Ik heb inmiddels ook de distributie/multiriemset binnen voor de reserve motor.
Dus deze winter ga ik dat blok mooi poetsen(dwaas) en voorzien van nieuwe riemen en rollen.

Zodra dit blok dan echt de geest gaat geven, kunnen we weer een weekend aan de gang........

Bedankt voor alle input.
Zeg maar André
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Jammer, André, dat het niet gelukt is. Kan natuurlijk nog zo zijn dat er 15 baat hebben bij het kleppenspul en dat nummer 16 toch kapot was.
Ga je dan nu voor een volledige motortransplantatie in de kerstvakantie?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2008 15:08
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter
Locatie: Hoofddorp
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Waarde voorontsteking

Bericht door Dirck »

Misschien een suggestie?
Bij mijn vorige 1.8 zat ook steeds een vervelende tik. Het leek op een klepstotertik, maar die waren nog maar net vervangen, een paar duizend km ervoor. Ten einde raad toen de kop vervangen. dat hielp. Toen ze bij GJO de oude kop eraf haalden, viel er een klepje/kogeltje uit een oliekanaal., een drukregelaar of zo. Ze wisten niet precies wat het was. Dat dingetje zat volgens mij ook ergens bij de distributie in de buurt,
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
@Dirck, je hebt gelijk. Een andere kop zal naar alle waarschijnlijkheid de rammel gaan verhelpen.
Alleen is het een kwestie van afwegen. Een andere "goede" kop ligt niet voor het oprapen.
Als je er al een vindt, zou je toch ook de seals en de stoters moeten vervangen(zie mijn post: wat kosten kleppenstoters). Tel daarbij de koppakking, olie en koelvloeistof(niet helamaal eerlijk want die heb je ook bij een motorwissel), maar je hebt nog steeds een motor met 325.000 km op de teller. Daarbij komt dat ik tijdens de olieverversing dit weekend gezien heb dat de voorzijde van mijn huidig blok aardig vochtig is.(het lijkt net boven het oliefilterhuis weg te komen).
Nu heb ik hier een Blok liggen, compleet met automaat, wat rondom helemaal droog is. En toen ik het heb horen lopen, klonk het als een zonnetje. Ik zou zelfs daar de kop af kunnen halen, maar dat lijkt me ook zonde.

@GW-tje: ik heb helaas dienst deze feestdagen, en de transplantatie zal dus iets later gaan worden.
Alleen is het op het moment zo dat er alleen een ratel is. Ik heb geen vermogens verlies, ondanks het zweten aan de voorzijde, verbruikt dit blok amper olie(nog geen liter per 5000km), dus is er ook geen noodzaak te gaan wisselen.

Ik had het alleen leuk gevonden om zo lang mogelijk met dit blok te rijden. er is nu al geen enkele niet citrofiel die
snapt dat er een C5 boven de 3 ton zit(LPG). Ik wil nu in ieder geval door naar de 400.000.

Voorlopig erger ik me aan de bijgeluiden, maar doe ik het er maar mee.....

Zodra ze meer gaat zuipen als de baas, gaan we er een leuk weekend van maken
Zeg maar André
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
:smt023
Mocht het nodig zijn, kom ik je graag op een zaterdag helpen met de operatie.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ik houd het in gedachten, dan ben ik zeker in een weekend klaar.

Toppie :smt023
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142.000
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
akooiman schreef:Ik had het alleen leuk gevonden om zo lang mogelijk met dit blok te rijden. er is nu al geen enkele niet citrofiel die snapt dat er een C5 boven de 3 ton zit(LPG). Ik wil nu in ieder geval door naar de 400.000.
Ik zou niet weten waarom dat niet kan. Ik heb met twee verschillende CX-en (20 Pallas en 22 TRS) 350k gereden op lpg en die zijn weggegaan vanwege een total loss en vanwege (te) grote roestreparaties, niet motorisch (oké, dat waren andere motoren, maar lpg en grote km-aantallen gaan imho goed samen).
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
akooiman schreef:@Dirck, je hebt gelijk. Een andere kop zal naar alle waarschijnlijkheid de rammel gaan verhelpen.
Alleen is het een kwestie van afwegen. Een andere "goede" kop ligt niet voor het oprapen.

Van een 2l moet die toch wel te vinden zijn....

er stond laatst zelfs eentje van een thp op marktplaats

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Waarde voorontsteking

Bericht door BJG »

Dirck schreef: Toen ze bij GJO de oude kop eraf haalden, viel er een klepje/kogeltje uit een oliekanaal., een drukregelaar of zo. Ze wisten niet precies wat het was. Dat dingetje zat volgens mij ook ergens bij de distributie in de buurt,
Klopt dat is een anti-retourklepje dat voorkomt teruglopen van olie uit de nokkenaslagers na afzetten van de motor.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 dec 2013 20:59
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs
C5club Rookie
C5club Rookie
je kan ook eens proberen om even benzine te tanken met een hoger octaan gehalte, bv bp 98. deze is klopvaster, het pingelen is trouwens altijd in combenatie met gas geven als de motor trekken moet, en niet als ie gewoon onbelast draait.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Inmiddels weer een paar kilometers erbij getikt.

Ik heb het idee(of wens) dat het wat minder aan het worden is.
Het is wel vaker wat minder geweest, maar toen was het 80% wel, 20% niet.
Nu is het bijna omgekeerd. Misschien ook te maken met de buitentemp, aangezien
de auto het ergst rammelde bij een warme motor, maar toch.........

Misschien is het GW-tje zijn toverdrank die wat extra tijd nodig had.
We gaan het in de gaten houden.

Bij de weg, de rammel is/was op LPG en Benzine gelijk.
Zeg maar André
Plaats reactie