C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 apr 2013 11:01
Auto: C5 Break 1.8 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218000
Kleur: Gris Orgaeux
Locatie: Apeldoorn
C5club Rookie
C5club Rookie
Hoog olie verbruik?

Bericht door marcel74 »

We zitten nu sinds een week met de C5 in Italië. Het ritje van Apeldoorn via Oostenrijk naar Lucca is prima verlopen. Rijdt heerlijk zo'n C5 :) Ik miste alleen wat vermogen in de Alpen. Kan ook aan mij liggen maar vond dat het trek vermogen niet echt ophield. We hebben de rit in 2 dagen afgelegd. En bij de 2e dag gaf de airco wat problemen. Warme lucht aan de bestuurders kant, en koude lucht aan de passagiers kant. Hiermee hebben we het hele stuk van Munchen tot vlak bij Lucca met de arko moeten rijden. Was een beetje behelpen met buiten tempraturen rond de 34graden, maar vlak bij het eindbestemming bleek de airco het ineens weer te doen. Sinds dien geen problemen.

Maar wat ons wel ff liet schrikken was het volgende. We zijn dinsdag naar de bergachtige kust gereden waarbij je ook veel klimwerk moest verrichten. Smiddags toen we daar weer weg wilden rijden bleek halverwege tijdens de afdaling de motor af te slaan en een alarmsignaal te klinken met de melding dat de motorolie op zou zijn. Met behoorlijke schrik in de benen (geen stuurbekrachtiging meer, hairpinbocht in de afdaling en diepe afgrond) is het gelukt om de C5 in de bocht te kunnen parkeren. Vervolgens oliepeil gecheckt en bleek op te zijn. 1L olie die we bij ons hadden erin gegooid en met knikkende knieen voorzichtig doorgereden naar de eerste benzinestation om meer olie te halen en goed op peil te brengen. Moest nog ongeveer 3/4 liter bij vullen.

Nu is mijn vraag het volgende; we hebben we vanaf Apeldoorn tot het bewuste moment ongeveer 1800 km gereden en oliepeil was thuis gecheckt. Is het normaal dat je zoveel olie verbruikt? En verbruik je ook meer olie door veel klimwerk?
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Re: Hoog olie verbruik?

Bericht door R1200C »

Er is een verschil tussen wat "Citroen" acceptabel vindt en wat wij acceptabel vinden (althans volgens mij). Mijn C5 verbruikte ook 1 liter op 1000 km en dat was volgens Citroen binnen de normen. Een reden waarom een motor bij klimmen of met zwaardere last meer olie zou verbruiken kan ik me zo 123 niet bedenken. Wat was je verbruik in Nederland?

BTW: mijn C5 heeft ook moeite met de lange stijgingen in Zwitserland. Dan is het echt terug naar 4 en soms zelfs naar 3 :oops:
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Hoog olie verbruik?

Bericht door c5jan »

Zowat iedere fabrikant houdt 1:1000 aan...

Als je in de bergen rijdt doe je dat vaak met gas los, onderdruk in cylinders. Daardoor wordt olie de verbrandingsruimte in getrokken.
Dit kan allerhande oorzaken hebben maar als je er op het vlakke land geen last van hebt - gewoon verversen en een niet te dunne variant gebruiken.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 apr 2013 11:01
Auto: C5 Break 1.8 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218000
Kleur: Gris Orgaeux
Locatie: Apeldoorn
C5club Rookie
C5club Rookie
Dat is weer een geruststelling. Dan valt het verbruik dus binnen de perken. We gebruiken op advies van de Citroën dealer in Apeldoorn 5W40. Dat blijf ik er ook maar in gooien. Zal op de terugweg bij de overnachting wel ff peilen en bijvullen.

Wat verbruik in Nederland betreft is me niks bijzonders opgevallen. Verbruikte wel wat meer dan ik gewend was bij mijn Volvo 440, die verbruikte bijna niks, maar niet dat ik grootverpakking 5W40 moest aanschaffen :)

En ook wat trekkracht betreft fijn om te weten dat onze 1.8 niet lui is, maar in haar karakter ligt haha

Wanneer we weer terug zijn in Apeldoorn mag ze meteen naar de dealer. Een klepje voor bij de uitlaat schraapt en zorgt voor wat kontakt geluid. Verder super blij met haar. Rijdt heerlijk en een zee aan ruimte. Grappig om te zien dat andere vakantiegangers hun hele auto vol hadden met troep, en wij alles netjes kwijt konden in de kofferruimte.
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Hoog olie verbruik?

Bericht door EW »

marcel74 schreef: de motor af te slaan en een alarmsignaal te klinken met de melding dat de motorolie op zou zijn. Met behoorlijke schrik in de benen (geen stuurbekrachtiging meer, hairpinbocht in de afdaling en diepe afgrond) is het gelukt om de C5 in de bocht te kunnen parkeren. Vervolgens oliepeil gecheckt en bleek op te zijn. 1L olie die we bij ons hadden erin gegooid en met knikkende knieen voorzichtig doorgereden naar de eerste benzinestation om meer olie te halen en goed op peil te brengen. Moest nog ongeveer 3/4 liter bij vullen.

Die melding komt wel vaker als de motor afslaat... Dan staat namelijk ineens de pomp stil en valt de druk weg.


Paar dingen die in me op komen:
Stond de auto lang genoeg stil om te kunnen peilen? De olie moet namelijk kans krijgen terug in het carter te lopen (reken op zeker een kwartier)
Stond de auto wel vlak bij het peilen?





Andere vraag: hoe krijg je het voor elkaar de motor in de afdaling af te laten slaan?
Volgens mij draait ie dan namelijk rond op de aandrijving vanuit de wielen in plaats van door de ontploffingen?

(sorry, je zult niet de eerste zijn die wat aan zijn bergrijd-techniek zou mogen werken)
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Hoog olie verbruik?

Bericht door c5jan »

De vuistregel is voor handbakken vrij simpel: stijg je in z'n 2, dan daal je in z'n 2.

Ik wil geen conclusies trekken maar nog wel toevoegen:
* teveel olie kan KWAAD!
* peilen kun je alleen als de auto goed horizontaal staat en de motor minstens een kwartier uit staat.
* als je bergaf haarspelden rijdt zal het oliepeil lager waargenomen worden dan het werkelijk is; de olie kan bij het aanzuigpunt van de oliepomp worden weggeslingerd.
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Hoog olie verbruik?

Bericht door EW »

c5jan schreef:De vuistregel is voor handbakken vrij simpel: stijg je in z'n 2, dan daal je in z'n 2.

Ik houd meestal aan dat de auto niet mag versnellen uit zichzelf en dat je anders terug moet schakelen.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 mei 2013 16:22
Auto: C5 Berline 2.0 HDiF 16v Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 300.000
Kleur: rood
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Goed draadje ............weer wat geleerd. MIjn dank.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 apr 2013 11:01
Auto: C5 Break 1.8 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218000
Kleur: Gris Orgaeux
Locatie: Apeldoorn
C5club Rookie
C5club Rookie
Wat betreft de tijd voor het terug lopen van de olie houd ik idd minimaal 10min tot een kwartier aan. Ik weet ook dat je altijd op een vlakke ondergrond moet peilen. Alleen was dit nu niet het geval, maar het was minimaal, en veel vlakker kon ik de eerste 10km niet parkeren. En het lijkt me juist veel slechter om ondanks waarschuwingen toch door te rijden, dan minimaal uit het lood te staan en dan te peilen. Bij het peilen was de hele stok droog. Heb zelfs meerdere keren peilstok schoongemaakt en nagekeken. En ja, ik heb ook netjes tijdens het bijvullen van de olie de peilstok verwijderd. Dat is mij altijd zo geleerd. :)

Zal misschien niet zo bedoelt zijn, maar voel me wel een tikkeltje beledigd over de vraag hoe ik het voor elkaar kreeg om de motor af te laten slaan. En dat ik waarschijnlijk wat aan mijn rij technieken moet doen.

Ten eerste sloeg de motor spontaan uit zichzelf af bij het afdalen en dat bij een snelheid van ongeveer 35km p/uur. Waarbij meteen een waarschuwingspiep af ging en de melding "geen olie" (weet het niet meer letterlijk.) en ten tweede rijd ik ook zoals het hoort in de juiste versnelling naar beneden.

Na het meermaals peilen en bijvullen was de liter welke we bij ons hadden op. Ik heb hier zeker de tijd voor genomen aangezien ik niet de eerste de beste bocht nogmaals in de problemen wou komen, en zeker wilde zijn dat er geen andere problemen zijn zoals een lekkage, of problemen met de remolie. Pas daarna zijn we verder gereden, hebben we olie gehaald, en nogmaals na zeker 15 minuten (was daar druk bij het pompstation en het oude baasje was niet al te vlot) op een vlakke ondergrond de oliepeil gecontroleerd. Pas toen ik zeker wist dat er nog onvoldoende in zat heb ik dit bijgevuld tot 3/4 tussen de min en max.

Mijn gebrek aan kennis voor autotechniek zegt niks over mijn rij techniek. Dit is na 20 jaar in het bezit van een papiertje (inmiddels pasje :p) en jaren als chauffeur werkzaam geweest, wel goed te noemen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Hoog olie verbruik?

Bericht door JW-C5 »

Je schreef:
Smiddags toen we daar weer weg wilden rijden bleek halverwege tijdens de afdaling de motor af te slaan
Dat kan alleen maar als op dat moment de motor ontkoppeld is, dus dat je de koppeling ingetrapt had.
Daar werd op gewezen, bij het afdalen moet je op de motor remmen, dus geen koppeling intrappen.

Overigens, je schreef ook:
....geen stuurbekrachtiging meer
Dat begrijp ik niet goed. Bij mijn weten blijft de bekrachtiging enige tijd actief ná het uitzetten van de motor. Daar moet ik eens naar kijken, daarbij zij de laatste 8 cijfers van je VIN behulpzaam.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Hoog olie verbruik?

Bericht door c5jan »

Volgens TS dus niet?

Overigens sta ik hier voor op de stoep wel eens een klein beetje scheef kort stil; bij het wegrijden kan dan bij een vol carter de peil-indicator al aangeven dat ie nagenoeg leeg is; best een gevoelige sensor dus. Nu werkt het peil alleen tijdens stilstand en gaat dit wschl over druk en dus aanzuiging van lucht....
Te stijle helling voo de auto genomen?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Hoog olie verbruik?

Bericht door BJG »

JW-NHS schreef:Overigens, je schreef ook:
....geen stuurbekrachtiging meer
Dat begrijp ik niet goed. Bij mijn weten blijft de bekrachtiging enige tijd actief ná het uitzetten van de motor. Daar moet ik eens naar kijken, daarbij zij de laatste 8 cijfers van je VIN behulpzaam.

Groet,
JW
De ph1 heeft gewoon hydraulische stuurbekrachtiging. Die werkt niet als de motor stilstaat.
Maar natuurlijk kun je altijd de koppeling op laten komen als de wagen nog rolt, dan heb je gewoon weer stuurbekrachtiging omdat de motor dan weer ronddraait.
Allen kan ik me voorstellen dat je je dat als leek op dat moment niet realiseert :shock:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Hoog olie verbruik?

Bericht door JW-C5 »

Bedankt voor de aanvulling.
Ik had de elektro-hydraulische bekrachtiging van de 1.8i PH2 in gedachten, me niet realiserend dat de PH 1 dit niet heeft.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Hoog olie verbruik?

Bericht door EW »

JW-NHS schreef:Je schreef:
Smiddags toen we daar weer weg wilden rijden bleek halverwege tijdens de afdaling de motor af te slaan
Dat kan alleen maar als op dat moment de motor ontkoppeld is, dus dat je de koppeling ingetrapt had.
Daar werd op gewezen, bij het afdalen moet je op de motor remmen, dus geen koppeling intrappen.


Precies.

Het was niet beledigend bedoeld, maar je zou niet de eerste Nederlander zijn die bult op zijn motor sloopt met het nieuwe rijden en bult af zijn remmen verbrandt...
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 apr 2013 11:01
Auto: C5 Break 1.8 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218000
Kleur: Gris Orgaeux
Locatie: Apeldoorn
C5club Rookie
C5club Rookie
BJG schreef: Maar natuurlijk kun je altijd de koppeling op laten komen als de wagen nog rolt, dan heb je gewoon weer stuurbekrachtiging omdat de motor dan weer ronddraait.
Allen kan ik me voorstellen dat je je dat als leek op dat moment niet realiseert :shock:
Ik kan mij niet meer herinneren dat ik daar de koppeling heb in getrapt en dat daardoor de motor is afgeslagen. Ik was aan het afdalen in de juiste snelheid en er was geen reden toe. En we kunnen er wel een heel lang welles nietus draadje van maken maar dat is ook weer niet de bedoeling ;)

Het draadje was bedoeld voor het olieverbruik. En daar is voor mij nu iig duidelijkheid over. Grazie! Om in de Italiaanse sferen te blijven ;)

Wou nog wel ff een linkje dumpen ivm het rijden in de bergen. Een beetje extra achtergrond info aangezien dat ook te sprake kwam.
http://www.anwb.nl/auto/themas/vakantie ... -de-bergen" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie