C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Ik ben ook zeker van plan alle mogelijke zaken ineens aan te pakken maar wel even wachten op iets beter weer, ik kan nergens binnen staan.

Ik heb alleen nog niet het antwoord op mijn vraag hoe ik bij de bougies kom, oftewel hoe ik de bobinerail er af moet halen, ik heb op de eerdere foto 3 rode vierkantjes gezet, zijn die drie bouten de enigste die los moeten? En trek ik de bobinerail dan zó van de bougies af of zitten er nog ergens klemmetjes o.i.d.?


Afbeelding
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
heb zelf van dat type nog niet afgedaan
maar de 3 bouten los ,en dan de bobine eraf trekken
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Okay, iedereen bedankt voor de adviezen, ik denk dat ik nu wel weet wat ik moet weten.
Nu alleen nog even wachten op een Zaterdag zonder regen en zonder vorst. Ik zal wel laten weten of e.e.a. resultaat heeft gehad.

Nadere tips zijn natuurlijk altijd nog welkom.
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Vergeet niet van tevoren eerst de bedrading los te nemen! De stekker zit aan de rechterzijde als je voor de motor staat. Droog weer is fijn, vorst maakt niet veel uit, je bent hooguit een half uurtje buiten.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Dat stelt dus niks voor om te doen :)

Vanmorgen bougies gehaald en meteen ook maar bij de Aldi gestopt voor de momentsleutel uit de aanbieding voor €19,99 :)

Ondanks dat de bougies nog maar iets meer dan 19.000 Km er in zaten waren ze al wel hard aan vervanging toe (het waren overigens bougies van het merk "Champion":

Afbeelding

Gasklephuis ook gereinigd alleen het filter van de luchtpomp kon ik niet aan, de kop van de bout was dol en ik heb precies de tussenmaat van inbusbout niet in huis.
Ik kan vandaag geen koude start meer proberen maar tijdens het proefritje leek de motor weer heerlijk soepel te 'draaien'

Nu heb ik alleen nog een vraag over de gebruikte bougies, in principe kun je aan de kleur ervan, afleiden of de motor een goede verbranding heeft.

Afbeelding


2 van de vier hadden een schone, bruin/rode isolator ééntje had daar ook een beetje koolstof bij zitten (de linkse op de foto) en de vierde was bijna helemaal wit uitgeslagen (de rechtse).
Is het normaal dat er zoveel verschil tussen de vier zit en is één ervan misschein niet goed?
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Da's niet normaal, maar als er eenmaal slechte verbranding plaatsvindt, zie je vaak een koolstofaanslag verschijnen in de cilinder, die dan op z'n beurt weer de verbranding verstoort, ook met nieuwe bougies.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
EvilTwin schreef:Da's niet normaal, maar als er eenmaal slechte verbranding plaatsvindt, zie je vaak een koolstofaanslag verschijnen in de cilinder, die dan op z'n beurt weer de verbranding verstoort, ook met nieuwe bougies.
Er was nu eenmaal de diagnose "versleten klepstoters" gesteld, kan dat een oorzaak hebben hierin? Of zijn er andere dingen die nagekeken zouden moeten/kunnen worden?
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Verhouding lucht/brandstof is het belangrijkste.
En goede ontsteking.....

Diagnose versleten klepstoters wordt vaak wel erg snel gesteld :? , helaas.........

Ik heb bij mijn Citroëns die ik altijd tot ver boven de 350.000 km doorrij, dit nog nooit versleten klepstoters meegemaakt, en dat op GAS ;)
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Heb je voor die eventuele klepstoterproblematiek al een toevoeging aan de motorolie gebruikt? Dat geeft in het algemeen ook goede resultaten.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Ik ben met de klacht "slechte koude start en stotteren/stoten bij stationair" naar de dealer gegaan bij onderhoudsbeurt. Daar is toen een additief bij zowel de benzine áls bij de motorolie(stabilisator) gedaan.
Daarna waren de klachten niet verbeterd en is de auto voor diagnose terug gegaan.
Toen heeft men een koude start gedaan met andere bobine, egr klep gecontroleerd en schoongemaakt en uitgelezen.
Uitleestest geeft aan: overslaan ontsteking
Conclusie: hydraulische klepstoters

Dat was in Augustus 2012. Daarbij was ook de BC gereset maar deze gaf na enkele dagen alweer de "storing uitlaatgas". Ik heb daarom in September 2012 nog eens uit laten lezen waarbij alleen maar een melding van egr klep tevoorschijn kwam. Verder heb ik tot nu toe niets meer er aan gedaan. Overigens was daags na bezoek de melding alweer terug en tot op heden iedere rit te 'bewonderen'.

En misschien is alles nu al wel een stuk beter, maar mijn vrouw is degene die door-de-weeks de auto gebruikt en die dus later deze week uitsluitsel moeten geven of e.e.a. verbeterd is.
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Een "stabilisator" aan de olie toevoegen heeft geen effect op de klepstoters, daar zijn andere middeltjes voor zoals deze.
Ik gebruik bij elke olieverversing zo'n busje en ben tot nogtoe gevrijwaard van ellende met de klepstoters. Het proberen waard...
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Raad je aan dit toe te voegen net na olie verversen of juist er vlak voor? Olie verversen laat ik weer in Juni doen.
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Doe maar net erna.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Inmiddels ruim een maand verder en gasklephuis reinigen en de nieuwe bougies hebben eigenlijk nauwelijks effect gehad op het stotteren/stoten bij stationair. Wel bij de hogere temperaturen van afgelopen dagen (20+) is het stoten veel minder en lijkt de motor wél soepel te lopen dus kan ik wel concluderen dat de koude echt wel invloed heeft op mijn probleem.

Ik ga als volgende stap het additief welke GW-tje me aangeraden heeft maar eens proberen.

Die onvolledige verbranding waar EvilTwin me op wees kan ook nog een aanwijzing zijn voor het probleem of is het juist een symptoom?
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Vroeger riep je dan ´stukke bobine´. Is daar al serieus naar gekeken?
Plaats reactie