Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
		    Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        de EGR klep is een verbinding tussen het inlaat en uitlaat spruitstuk op de motor
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 11351
      		Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
      			      		      			      				Opties: SUV
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2018
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				Kleur: Soft sand
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		        Ik heb hier een linkje naar VW met foto's over de EGR, misschien handig.?
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
    				
    				    			Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Dat verschilt per motortype, welke bedoel je?GW-tje schreef:Kan iemand mij vertellen of laten zien waar die EGR-klep zich precies bevindt?
Er zijn ook benzine-uitvoeringen zonder egr
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Berichten: 6200
      		Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2009
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 285000
      			      		      			      				Kleur: Rouge Profond
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		         
 Ik heb trouwens de Citroen database nu ook in huis, kan nu ook lekker alles nazoeken. Héérlijk al die informatie......
Is nummer 6 nu de klep die dan vervuilt en voor problemen zorgt?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
    				
    				    			DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Nee, nr1,
6 is de beluchtingsklep tbv de luchtinjectie. Die zorgt ook wel eens voor problemen, maar dan bij de luchtpomp.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					6 is de beluchtingsklep tbv de luchtinjectie. Die zorgt ook wel eens voor problemen, maar dan bij de luchtpomp.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
 
    					    					    				V.I.P.

    			        
Berichten: 84
      		Lid geworden op: 23 jun 2009 00:14
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				Locatie: Amsterdam
      			      		      		
      		      		      		        Weet dat dit een oud topic is maar wil toch graag even mijn ervaring delen over dit onderwerp:
Een paar keer per jaar had ik de "storing uitlaatgas" in beeld maar had nooit de moeite gedaan om het uit te laten lezen. Storing was na een paar ritjes ook weer weg. Mijn auto begon echter wel steeds slechter te lopen en dat ging je ook steeds meer voelen tijdens het rijden met lage toeren.
Ik heb de stekker van de EGR klep ook een weekje los gehad en het leek inderdaad alsof ik een nieuwe auto (of motor...) had!
Vervolgens de klep gedemonteerd en schoongemaakt (was niet erg vies moet ik zeggen) en nog een leuke ontdekking gedaan: Aan de kant van de stekker zit een vierkant zwart plastic klepje wat je er uit kan "klikken" met een kleine platte schroevendraaier. Daaronder zitten de pennen van de stekker verbonden met de rest van de elektronica. Deze verbindingen heb ik eens even opnieuw gesoldeerd aangezien ze er niet heel knap uitzagen.
Vooralsnog rij ik weer perfect met de stekker aangesloten! (en zonder storing in display)
Voor de duidelijkheid: Het gaat hier om de benzine variant.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Een paar keer per jaar had ik de "storing uitlaatgas" in beeld maar had nooit de moeite gedaan om het uit te laten lezen. Storing was na een paar ritjes ook weer weg. Mijn auto begon echter wel steeds slechter te lopen en dat ging je ook steeds meer voelen tijdens het rijden met lage toeren.
Ik heb de stekker van de EGR klep ook een weekje los gehad en het leek inderdaad alsof ik een nieuwe auto (of motor...) had!
Vervolgens de klep gedemonteerd en schoongemaakt (was niet erg vies moet ik zeggen) en nog een leuke ontdekking gedaan: Aan de kant van de stekker zit een vierkant zwart plastic klepje wat je er uit kan "klikken" met een kleine platte schroevendraaier. Daaronder zitten de pennen van de stekker verbonden met de rest van de elektronica. Deze verbindingen heb ik eens even opnieuw gesoldeerd aangezien ze er niet heel knap uitzagen.
Vooralsnog rij ik weer perfect met de stekker aangesloten! (en zonder storing in display)
Voor de duidelijkheid: Het gaat hier om de benzine variant.
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
 
    					    					    				C5club Rookie

    			        
Berichten: 19
      		Lid geworden op: 16 mar 2010 19:44
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Break Ligne Prestige
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2006
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 167000
      			      		      			      				Kleur: Donkergrijs metallic
      			      		      			      				Locatie: Dordrecht
      			      		      		
      		      		      		        Hee gasten,
Ik heb vandaag besloten om de stekker van de EGRklep lost te maken. De motor heeft vervolgens niet meer getrild, en ook het hakkerige "gas-geven-of-niet' symptoom is verdwenen.
De dealer zei dat de motor een storing zou geven en in de noodloop ging lopen, maar dat is dan misschien op de nieuwere modellen?
Nu is de volgende stap de EGR klep dingest een beurt geven/ reinigen, of kan ik de dealer iets anders laten doen?
Nodig voor de APK, maar gaat er nou wel of niet iets naar de klote?
Wie rijdt er al geruime tijd zonder EGR klep?
Al met al zeer blij dat dit draadje bestaat
 
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Ik heb vandaag besloten om de stekker van de EGRklep lost te maken. De motor heeft vervolgens niet meer getrild, en ook het hakkerige "gas-geven-of-niet' symptoom is verdwenen.
De dealer zei dat de motor een storing zou geven en in de noodloop ging lopen, maar dat is dan misschien op de nieuwere modellen?
Nu is de volgende stap de EGR klep dingest een beurt geven/ reinigen, of kan ik de dealer iets anders laten doen?
Nodig voor de APK, maar gaat er nou wel of niet iets naar de klote?
Wie rijdt er al geruime tijd zonder EGR klep?
Al met al zeer blij dat dit draadje bestaat


Berichten: 6200
      		Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2009
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 285000
      			      		      			      				Kleur: Rouge Profond
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		        Ik begrijp het ook niet, want als ik bij mij de stekker van de EGR losneem krijg ik daarna ook alleen maar storingen.
Wie weet nu hoe het zit, dat het bij de één wel lukt en bij de ander niet?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Wie weet nu hoe het zit, dat het bij de één wel lukt en bij de ander niet?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
    				
    				    			DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Dat ligt aan de software van het mptormanagement. Daar zit een stukje zelfdiagnose in, dat verschilt per versie.
De software heeft een referentienummer. Per referentienummer verschillen soms de diagnose mogelijkheden.
Sosm zorgt ook een update voor 'vreemde' dingen.
Bijvoorbeeld een foutcode die via een te scherp afgestelde zelfdiagnose ten onrechte gegenereerd kan worden die compleet genegeerd wordt na een update.
Concreet de egre klep: er zijn versies die deze niet hebben. Mogelijk ontbreekt hij daarom compleet aan de zelfdiagnose bij eem enkele softwarereferentie. Er ontstaat meestal wel een foutcode, maar soms gaat het lampje pas na enige starts aan. Dat heeft ook een beetje te maken met de readiness strategie. Maar ook weer met de software.
Sommige software geeft meteen groot alarm. Andere weer alleen op plus en massasluiting, en niet op positie. De meeste pas na verloop van tijd op de werking (en dan gaat het lampje wel branden!) gezien aan de coherentoie tussen aansturing van de klep, en gemeten luchtdoortroming in de LMM.
Zelfs voor ingewijden is de diagnosestrategie van de mm computer soms een raadsel, en niet alleen bij egr. Ook de parameterschermen zijn af en toe dubieus op bepaalde punten bij bepaalde softwarereferenties.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					De software heeft een referentienummer. Per referentienummer verschillen soms de diagnose mogelijkheden.
Sosm zorgt ook een update voor 'vreemde' dingen.
Bijvoorbeeld een foutcode die via een te scherp afgestelde zelfdiagnose ten onrechte gegenereerd kan worden die compleet genegeerd wordt na een update.
Concreet de egre klep: er zijn versies die deze niet hebben. Mogelijk ontbreekt hij daarom compleet aan de zelfdiagnose bij eem enkele softwarereferentie. Er ontstaat meestal wel een foutcode, maar soms gaat het lampje pas na enige starts aan. Dat heeft ook een beetje te maken met de readiness strategie. Maar ook weer met de software.
Sommige software geeft meteen groot alarm. Andere weer alleen op plus en massasluiting, en niet op positie. De meeste pas na verloop van tijd op de werking (en dan gaat het lampje wel branden!) gezien aan de coherentoie tussen aansturing van de klep, en gemeten luchtdoortroming in de LMM.
Zelfs voor ingewijden is de diagnosestrategie van de mm computer soms een raadsel, en niet alleen bij egr. Ook de parameterschermen zijn af en toe dubieus op bepaalde punten bij bepaalde softwarereferenties.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
 
    					    					    				V.I.P.

    			        
Berichten: 84
      		Lid geworden op: 23 jun 2009 00:14
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				Locatie: Amsterdam
      			      		      		
      		      		      		        Wat betreft de storingen: Zodra ik de klep los heb en start heb ik direct in beeld staan "storing uitlaatgas" + service + motor lampje. Volgens mij zelfs al bij het aanzetten van het contact (dus voor het starten) maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Wat betreft mijn te vroeg juichen: Vandaag ca. 40 km gereden, ging helemaal perfect. Toen ik aan mijn terugweg was begonnen voelde het al niet helemaal lekker. Na een beetje spelen (optrekken naar 70/80 en gas loslaten; terug laten zakken) plotseling weer in beeld: "storing uitlaatgas" Even gestopt, stekker los, en weer op pad: Alles weer zoals het hoort.
 Even gestopt, stekker los, en weer op pad: Alles weer zoals het hoort.
Mijn soldeerwerkje was dus niet de gouden tip!!
Ik denk dat ik deze klep afschrijf en een nieuwe aanschaf (weer 150 piek... )
 )
Edit: Heb er een via onderdelenlijn uit auto met 90dkm. € 35 met 3 maanden garantie. We zullen zien.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Wat betreft mijn te vroeg juichen: Vandaag ca. 40 km gereden, ging helemaal perfect. Toen ik aan mijn terugweg was begonnen voelde het al niet helemaal lekker. Na een beetje spelen (optrekken naar 70/80 en gas loslaten; terug laten zakken) plotseling weer in beeld: "storing uitlaatgas"
 Even gestopt, stekker los, en weer op pad: Alles weer zoals het hoort.
 Even gestopt, stekker los, en weer op pad: Alles weer zoals het hoort.Mijn soldeerwerkje was dus niet de gouden tip!!
Ik denk dat ik deze klep afschrijf en een nieuwe aanschaf (weer 150 piek...
 )
 )Edit: Heb er een via onderdelenlijn uit auto met 90dkm. € 35 met 3 maanden garantie. We zullen zien.
Berichten: 6200
      		Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2009
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 285000
      			      		      			      				Kleur: Rouge Profond
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		        Hou ons op de hoogte, ik ben erg benieuwd.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
    				
    				    			DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
 
    					    					    				V.I.P.

    			        
Berichten: 84
      		Lid geworden op: 23 jun 2009 00:14
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				Locatie: Amsterdam
      			      		      		
      		      		      		        Nou het laatste nieuws is dat ik klep nummer 6 uit bovenstaande afbeelding (JW-NHS) heb ontvangen. Dat is dus niet de EGR klep. Zitten lekker op te letten daar, ik had kenteken, chassisnummer én Citroen onderdeelnummer opgegeven... Ze gaan opzoek naar een andere.
(onderdeelnummers lijken wel erg op elkaar moet ik zeggen)
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			(onderdeelnummers lijken wel erg op elkaar moet ik zeggen)
Berichten: 6200
      		Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2009
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 285000
      			      		      			      				Kleur: Rouge Profond
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		        JF lijkt op FN? 
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
    				
    				    			DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km






