V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Een vervolg, vandaag….

Vanmiddag ben ik met Breeze weer bij “Arnold de meetman” geweest. Daar hebben we een viertal alubusjes doorgemeten.
Daarbij een opmerking vooraf.
De metingen zijn, net als de vorige keer uitgevoerd met een hoogtemeter.
Dat is een zeer gevoelige sensor-met-bolletje, die langzaam naar beneden bewogen wordt totdat hij een oppervlak raakt. Dat oppervlak is in dit geval de binnenkant van het alu-busje.
Meting 02.JPG
Als het oppervlak aan de binnenkant een beetje gebobbeld is, zal de voeler stoppen bij het hoogste punt. Dat betekent dat de waarden die we vastgesteld hebben maxima zijn, in werkelijkheid kunnen, en zullen de plekken (meestal) dunner zijn.

De metingen:
1) Ventiel 04167 2040D afkomstig uit de C5 van Exroosje. Zie het verhaal op pagina 12 van dit draadje, km stand tussen 125.000 en 130.000.
Meting 07.JPG
Metingen laten zien (#15) dat de wanddikte van het alubusje, nominaal ca. 0,28 mm, op een bepaald punt tot 0,06 mm gereduceerd is door slijtage, dat is slijpwerking van het kerntje. Op die plek, bij de rechter rode pijl is het net zilverpapier geworden. Daar is het dan ook lek gegaan.

Afbeelding
Bij dit ventiel waren tevens de O-ringen zeer plat geworden, de componenten konden makkelijk uit, en weer in elkaar geschoven worden, daar ontstaat dus ook lekkage.

2) Ventiel 04175 1834D afkomstig van Teeuw 140.000 km. Zie pag 9 voor de details.
Minimaal geconstateerde wanddikte 0,15 mm, dat is ca de helft van de nominale wanddikte. Het busje is (nog) niet opengescheurd.
Het olieverlies van dit ventiel moet verklaard worden uit verminderende afdichting door de O-ringen die ín het ventiel zitten

3) Ventiel 04175 1830D, eveneens afkomstig van Teeuw, tegelijk uitgewisseld met #3
Minimale wanddikte 0,19 mm, nominaal 0,29 mm

4) Ventiel 05125 1719D, gebruikt ter vervanging van mijn oorspronkelijke, kapotte ventiel.
Minimale wanddikte 0,18 mm, nominaal 0,29 mm
Dit ventiel is door mij, gezien z’n leeftijd en onzekere achtergrond, vervangen door een nieuwe.

Er zijn een aantal ventielen geweest die kapot gegaan zijn maar die we niet in ons bezit gekregen hebben.
Dat was er een van Harmjan, kapot bij 113.000 km, zie pag 9, en een van L.Waanders bij 65.000 km, zie pag 12.
Van beide gevallen weten we dus niet de precieze oorzaak van de lekkage.


Samenvattend: de metingen laten zien dat in alle gevallen het alu-busje door slijtage aangetast is. De mate waarin dat plaatsgevonden heeft verschilt.
Dat betekent dat de gebruiker van een C5/C6 met een ES9A motor rekening moet houden met het risico dat een ventiel kapot gaat. In mijn geval was dat bij 135.000 km, bij exroosje gebeurde dat iets eerder bij 125.000-130.000 km.
De gevolgen daarvan kunnen zeer ernstig zijn, in zeer korte tijd, in mijn geval was dat 2 liter verlies in minder dan 8 km, kan dan de volledige olie inhoud van de motor verloren gaan, met desastreuze gevolgen :twisted:

Mijn conclusie is dat de gebruiker van een ES9A motor er verstandig aan doet de ventielen op reguliere basis preventief te vervangen.
Voor me zelf heb ik daarbij de termijn daarvoor vooralsnog op 100.000 km gezet.

Groet,
JW

PS Langs deze weg spreken we onze zéééér grote dank uit aan “meetman Arnold”.
Zonder zijn zeer bereidwillige medewerking en inzet wat dit niet mogelijk geweest :smt038
En uiteraard m’n dank aan Breeze, die dit gefaciliteerd heeft :idea:
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Interessant :smt023
Duidelijke boodschap!
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Merci ....
En idd een duidelijke boodschap :P

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2012 13:47
Auto: Peugeot 607
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 121000
Kleur: Blauw
Dank voor deze duidelijke draad (ook al ben ik geen Citroen rijder op dit moment, wel een 2CV en een XM gehad!).

Dankzij deze info kon ik vandaag mijn garage direct meegeven waar het probleem zat, een eerdere inspectie van 30 minuten had geen soelaas geboden. Na lezen van deze post kon ik zelf eenvoudig zien waar het probleem zat!! Er zit weinig V6 benzine ervaring bij de dealer, dit is een incourante motor.
Ze gaan een nieuw ventiel bestellen, ik zit nog te twijfelen of ik niet direct beiden moet vervangen.
Bij mij zit de lekkage onderin het ventiel, er komt geen olie uit de stekker.

PS
Ik rijd in een 607 uit 2007 met de 3.0 V6 (121.000 km op de teller).
Onze andere 607 uit 2004 met vrijwel gelijke V6 motor heeft geheel geen lekkages (290.000 km op de teller).
De 2004 heeft de grijze versie van dit ventiel, de 2007 heeft groen plastic.
De V6 (2004) is een heel betrouwbare motor tot nu toe, naast het standaard onderhoud alleen bobines (helaas een kwaal) en dynamo pas na 280.000 km moeten vervangen.

Nogmaals dank voor de uitgebreide informatie.

Vriendelijke groet,
Marco
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Mooi dat je dit draadje gevonden hebt, zo zie je maar :smt023

Gezien mijn ervaringen, en de "meetresultaten" van een aantal andere groene ventielen, zou ik in jouw geval niet aarzelen en ook het tweede ventiel vervangen.
Je rijdt nu met een "tijdbom", waarvan je zeker weet dat 'ie een keer afgaat. Het enige dat je niet weet is of dit morgen, over een maand dan wel over een jaar zal gebeuren....... :shock:

Overigens, check ook of de olie niet bij de D-riem gekomen is :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als de lekage aan de andere kant zit zoals je schrijft lijkt me eerder dat ie langs de O ring lekt.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2012 13:47
Auto: Peugeot 607
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 121000
Kleur: Blauw
De O ring heeft de garage vervangen, lekkage bleef, vandaar dat het hele ventiel nu vervangen wordt.
De garage (dealer) maakt alles schoon, lekkage was denk ik nog niet zo erg dat de riem vervangen moet worden. Er was nog geen daling aan de peilstok te zien. Ik kam toevallig achter deze lekkage doordat ik nieuwe banden liet monteren en eens bij het rechter voorwiel naar binnen keek, er zat wat olie op de aandrijfashoes. De garage maakt alles schoon, zodat de rubbers / hoezen hier geen hinder van ondervinden.

Het tweede ventiel zal ik binnenkort ook vervangen.
Thanks!

PS
Jammer dat ik geen plaatje kan plaatsen, het lijkt zo op het eerste gezicht alsof bij mij de lekkage net boven de verbreding in de aluminium behuizing komt.

Groet,
Marco
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Die behuizing is van RVS, geen alu.

Bedoel je met die "verbreding" de plek op ca 6 cm, zie het plaatje in de openingspost?

Als ik weer thuis ben zal ik eens kijken hoe die rand bevestigd zit, ik had niet eerder waargenomen dat dáár olie tussenuit kwam.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Het geeft mij een goed gevoel dat ook bevriende merken baat hebben van onze inspanningen. Succes met de vervanging enne... beide ventielen vervangen is het enige zinnige dat je kan doen.

Adri
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2012 13:47
Auto: Peugeot 607
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 121000
Kleur: Blauw
Zo op het eerste gezicht lijkt het dat de lekkage bij de verbreding zit.
Kan het niet precies zien aangezien de auto bij de garage staat.
De stekker is nog helemaal droog, hier heb ik in gekeken.

JW, als je mij een mailtje stuurt kan ik je een foto sturen van het ventiel in de auto gemonteerd.

Groet,
Marco
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zou je die foto hier willen plaatsen? Dan krijgen we een mooi compleet topic....

Als je het ventiel uitgewisseld hebt, zou je het mij dan willen toesturen?
Dan zal ik het openmaken en kijken waar de lekkage vandaan komt.
Details (NAW) regelen we dan wel via PB.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2012 13:47
Auto: Peugeot 607
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 121000
Kleur: Blauw
hallo JW,
Ik weet niet hoe ik hier een foto moet plaatsen.
Of ik het oude ventiel meekrijg weet ik niet, zal er naar vragen.
Garage zit nu dicht, morgen wordt het nieuwe ventiel geplaatst. Gezien mijn agenda morgen kan ik ze voor die tijd niet meer bereiken.
Groet,
Marco
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inmiddels het kapotte ventiel ontvangen, waarvoor mijn dank, mede namens de ES9A lotgenoten ;)

Eerste dat opviel was dat de O-ring afdichting op de cilinderkop bruin gekleurd is. Dat had ik nog niet eerder gezien

Vervolgens heb ik het ventiel opengemaakt en daarbij viel meteen op dat er olie zat tussen het alu-busje en het groene spoellichaam. Dat duidt dus op lekkage van dat alu-busje.

Enige tijd geleden had ik al een testopstelling gemaakt waarmee ik een paar bar luchtdruk kan zetten op de binnenkant van het alu-busje.
Daarin geplaatst bleek het alu-busje inderdaad te lekken, er komt olie doorheen.
Daarmee is de oorzaak van de lekkage gevonden, ook hier een lek alu-busje als gevolg van het doorslijten door het weekijzeren kerntje :oops:

Morgen zal ik er plaatjes van maken en die hier neerzetten.

Al met al, een bevestiging van wat al eerder geschreven is: deze ventielen hebben niet het eeuwige leven en het verdient aanbeveling ze op tijd te vervangen.
Voor mezelf houd ik daarbij een termijn van maximaal 100.000 km aan.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Dat lijkt mij een verstandige conclusie ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2012 13:47
Auto: Peugeot 607
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 121000
Kleur: Blauw
Hallo JW,

Bedankt voor je snelle reactie, ik had het ventiel net een paar dagen geleden naar je verzonden!

Ook ik heb het tweede ventiel net voordat ik naar Italië vertrok vervangen, een gewaarschuwd mens ......
Ben wel benieuwd of er nu een modificatie heeft plaatsgevonden in de nieuwe ventielen.

Wat ik mij afvraag is wat de grijze ventielen in de oudere modellen anders doen dan deze. Ik dacht namelijk dat dit nieuwere model motor juist variabele kleptiming heeft en de eerste versie niet.

PS
Bij de dealer vonden ze het eigenlijk maar onzin dat ik het tweede ventiel liet vervangen, het computersysteem geeft namelijk niet aan dat dit noodzakelijk is.

Groet,
Marco
Plaats reactie