C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Het enige antwoord wat daar niet staat, maar wel semi-relevant is voor de TS is (en eenieder met een HDiF), luidt dat ik bij de laatste wissel 5L Mobil EPS 5W30 C2/C3 erin heb laten gooien. Een grade die mijn garage dus niet had, maar waar ik wel voor minder dan 60eur aan kon komen. Het kwam dacht ik van een Duitse grootgrutter.

vwb de wissel na 2500-5000km:
Roman schreef:de garage waar ik de C5 kocht doet dit wel..terwijl de garage waar ik de C3P kocht dit ten zeerste afraad...
Het is een beetje ouderwets. Motoren worden met veel nauwere toleranties vervaardigd dan vroeger, toen die snelle wissel dus handig was om het slijpsel van het inlopen weg te krijgen. Nu is dat veel minder en helpt het zelfs om het hoonpatroon eruit te slijpen.

Als je nu te vroeg wisselt dan verleng je alleen maar de periode van het inlopen. Schadelijk is vroeg wisselen dus niet, maar absoluut niet nuttig en zonde van 5L hoogwaardige olie. Wel is het handig het peil nauwlettend in de gaten te houden voor de eerste echte beurt, omdat voordat de cilinderwanden perfect glad zijn er dus langs het hoonpatroon relatief veel olie verbrandt.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
In NL is dit €60+ per 5 ltr

Olie in Duitsland aanmerkelijk goedkoper, dit ziet er interessant uit

http://www.oelwelt24.de/catalog/Motor%F ... rter/5W-30

Versandkosten Niederlande (NL), Belgien (B), und Luxemburg (L):
1- 30 Kg = 10,00 EUR
31- 60 Kg = 20,00 EUR
61- 90 Kg = 30,00 EUR
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
@ eviltwin..
dat was dus ook het antwoord dat ik kreeg van garage kreeg (C3P) :smt023
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:04
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: alkmaar
Gewoon het boekje volgen komen alle aspecten aan bod ,zowel tijd als km.

Bedenk dat als je eerder wisselt je ook het milieu extra belast.

Huidige motoren draaien moeiteloos 500.000 km.

Er zijn zelfs proeven gedaan met auto's die nooit olie ververst hadden,
Reden moeiteloos 250.000km.

Met de huidige synthetische olieen is het alleen nog maar de garantie en emotie.

Persoonlijk heb ik de laatste 20 jaar niet meer meegemaakt dat een motor in de soep was gereden
meestal geeft de electronica eerder de geest.
tot 31-3-2012.

2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907

Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Vooral opvolgen als je een 1.6HDi hebt, mooi recept voor panne ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:04
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: alkmaar
zegt meer over de kwaliteit van de auto dan over de kwaliteit van de olie :cit4
een duidelijk voorbeeld van de grenzen van de techniek zoeken
zit je elke dag met de zenuwen, zal de olie nog wel goed zijn :smt089
staan ook opvallend veel te koop :smt190
tot 31-3-2012.

2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907

Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
auto is goed..
gewoon elke 15000 km nieuwe olie en oliefilter
verder prima motor..
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Maar wel een prima motor met een constructiefout.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
geen last van.. :smt190
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Houden zo! :smt023
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 264
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:08
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Locatie: Sittard
Als je de olie met filter eerder verwisseld dan heb je dus olie zonder slijpsel van krukaslagers,nokkenaslagers,cilinderwand en zuiger enz. Alle materialen hebben een verschillende slijtvastheid.
Door dit eruit te halen (oliewissel) zorg je ervoor dat dit slijpsel geen invloed heeft op verdere slijtage.
Oliewissel in een vroeg stadium helpt altijd, het is iets anders dan "het is niet nodig". De motoren zijn berekend op een minimun aantal kilometers welke deze moet halen, dit zal dan ook wel ruim genomen worden.

Een voorbeeld waarom vervroegde oliewissel wel beter voor de motor is zie je in de race-sport terug. Hier worden de motoren op een testbank klaar gemaakt om de race uit te rijden. Deze motoren zijn dus voor hun eerste km in de raceauto al ingelopen. De motoren op de testbanken worden via een speciale externe tank continu voorzien van nieuwe olie, de olie die de motor al heeft gesmeert wordt buiten de motor opgeslagen in een andere tank.

Dit is ook logisch dat deze al zijn ingelopen, als er in de formule 1 voor de race een motor wordt vervangen zie je de coureur ook niet tijdens de race rustig rijden om de motor in te laten lopen.

Dus eerder olie verversen helpt wel maar is niet nodig. Wat je zelf wilt doen is eigenlijk altijd goed als je je maar binnen de maximum interval zit.
;)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 jul 2008 09:02
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs
Locatie: Stramproy
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Mij valt een ding altijd op, en wel bij zo'n beetje elke auto
die ik tot nu toe gehad heb, incl. mijn C5,

En dat is olieverbruik tegen de tijd dat die ververst moet worden.
De eerste 25.000 niks, en dan begint die olie te verbruiken. (niet extreem maar toch).

Dat zegt mij genoeg.
Gewoon op tijd verversen. :smt193

Bij mij is dat nu gewoon elke 20.000km. (zoals voorgeschreven).
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:04
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: alkmaar
wordt dat slijpsel niet opgevangen door het oliefilter?
of te wel waar is het oliefilter dan voor?

ik weet dat als het oliefilter een te grote weerstand krijgt, de olie via een bijpass gaat.
dus is het misschien verstandig om je oliefilter na de eerste 5000 km te vervangen
tot 31-3-2012.

2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907

Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2011 08:48
Auto: C5 berline
Opties: Alles behalve open/panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130.000
Kleur: zwart
Locatie: Kersbeek-Miskom (B)
:cit4 Gents,
Als ik spreek over kwaliteitsolie bedoel ik wel TOTAL Quartz 5W30. Waar die Action vandaan komt mag Joost weten. Die komt er bij mij in elk geval niet in.
Nog veel rijgenot. James. :citrofiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 sep 2012 00:13
Auto: Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 143000
Kleur: Rouge Sanguine
@ EvilTwin en GW-tje:

Ik koop Shell Helix 5W30 (voor benzinemotoren) in Frankrijk voor 36,95 per 5 liter.

Is dat ook goed?

Dan kun je toch een veilige marge aanhouden van 15000-20000 km zonder dat

het erg veel gaat kosten, toch? :smt190

Mzzl,
Menno (Albatros)
Plaats reactie