V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Jooster schreef:Kosten :smt089
Astronomisch, 300-350 per band, geen verdere uitleg...
:o
Bij 17" heb je er daar twee voor!
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 770
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12792CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Ik weet het.... :smt089

De mooie dame gedraagt zich als een prima donna die graag verwend wil worden met mooie spullen. Zoals we weten is dat meestal niet goedkoop... ;)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Jooster schreef:Grappig hoe het verschil in geluidsbeleving kan zijn. Of wellicht is 19" een stap te ver, en is er een relatief groot verschil met andere maten. Wat bij deze specifieke 19" band misschien meespeelt, is dat het een hoge belastingsindex heeft van 98, en ik meen ook reinforced. De 2.2HDI is met diverse opties namelijk wel heel erg zwaar, rijklaar kenteken 1842kg. Ik weet niet hoe dat zit bij andere C5 versies die standaard kleinere velgen hebben. Een lagere belastingsindex en/of niet reinforced zou beter moeten dempen.
De 18" is zelfs 100XL. (wellicht daarom dat de C6 niet met 19" af-fabriek te krijgen is)

Ik denk dat je bij het puntje wegligging het effect van de breedte wat onderschat, dat zal tussen 225R17 en 245R18 het grootste verschil geven, qua grip etc. Nog afgezien van het exacte type band (Pilot Sport?). Jij kijkt naar de uitersten dus dan wordt het wat lastiger om de individuele effecten te zien.

225R16 is dan tov 225R17 in het nadeel omdat idd de wanghoogte/velghoogte van invloed is. Maar bandbreedte levert absoluut gezien meer grip op, terwijl wanghoogte relatief is tov het autogewicht. Tussen 245R18 en 245R19 is dan het verschil marginaal, ook omdat de R18 dus een stijvere band is met zwaardere wang. (100 vs 98)

Iets soortgelijks geldt voor geluidsproductie: breedte levert absoluut meer op. Wanghoogte is meer een complex samenspel met massa-snelheid-resonantie en inwendige demping/wrijving. Zelfs het luchtvolume (klankkast!) kan meespelen!

Ook hier geldt: áls wanghoogte/stijfheid meespeelt, dan is het verschil tussen 245/45R18 en 245/40R19 niet enorm, loadindex 98 vs 100 ook niet. Primacy HP vs Pilot Sport vs Energy vs Alpin vs Alpin Sport etc. kan dan veel groter zijn.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 770
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12792CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Het is een Pilot Sport. Heb je een tip voor een band met lagere geluidproductie?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Als je nu de Pilot Sport hebt, zou je de Pilot Sport 3 kunnen overwegen. De Pilot Supersport lijkt me nog minder geschikt voor jouw toepassing.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 aug 2011 16:53
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu
Locatie: Zaanstad
Heb de 18" Primacy HP, Extra Load (zal ook wel 100 zijn dan) en 16" Pilot Alpin A4. Geluid vind ik niet merkbaar, misschien omdat ik altijd muziek aan heb. Dan nog, de blower zet ik meestal terug naar 1 tikje ivm geluid, 2 is soms hoorbaar. Zou het die extra 1dB demping zijn van de ramen in de Exculsive of meer dat de Break een grotere en open ruimte heeft naar de koffer waardoor er meer externe geluiden naar binnen komen?
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 770
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12792CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Voor een gedeelte spelen dergelijke zaken wel een rol. Ik heb een glazen panoramisch dak, dat dempt het geluid niet, maar reflecteert het. Als ik het scherm dicht doe, wordt het wel iets beter. En het idd een Tourer, dat zal ook niet helpen. Maar dat is allemaal demping, of juist het gebrek daaraan. Duidelijk is dat banden als bron van het geluid nogal een verschil kunnen maken.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 aug 2011 16:53
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu
Locatie: Zaanstad
Laatst meegereden in een Honda Insight, sjemig wat een herrie voor een batterij bak. De demping zal niet best zijn (ook windruis), het hulp motorretje moet er flink aan sleuren en natuurlijk van die vreselijke eco-banden er onder.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Jooster schreef:Ik heb een glazen panoramisch dak, dat dempt het geluid niet, maar reflecteert het. Als ik het scherm dicht doe, wordt het wel iets beter.
Op een C6 met moonroof maakt het scherm een enorm verschil in geluidsproductie, ondanks dat het open dak een stuk kleiner is dan een C5pano', maar het kan wel open en de C6 is denk ik dan ook van zichzelf nog stiller. Met iets anders dan 245/45R18 heb ik de C6 nooit gereden, maar wel met zowel winter als zomerbanden in die maat en dat geluidsverschil is wel merkbaar.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 apr 2012 22:02
Auto: Peugeot 607 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
En zeggen dat ik 20" aftermarket overweeg :smt198
Momenteel heb ik 245/45R18 en ik zou naar 245/35R20 willen gaan :P

Ter info, ik heb hiervoor 2 jaar een verlaagde wagen (-4cm) gereden op 205/40R17 dus echt veel comfort ben ik niet gewend. Wie mooi wil zijn, moet afzien :smt080
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 jul 2008 09:02
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs
Locatie: Stramproy
Ik had op mijn laguna 225/35R19 liggen.
Met dunlop sport max bandjes.
comfort was nog best goed. :D

voor mijn C5 heb ik ook al rondgekeken voor
grotere velgen.
maar dan worden de bandjes wel erg duur.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 apr 2012 22:02
Auto: Peugeot 607 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
Ik heb gemerkt dat 245/35R20 het goedkoopste is, goedkoper zelfs dan 19" banden.

Bijvoorbeeld voor Falken zit je rond de 170€ per band (autobandenmarkt.be) en deze heb ik al gehad (op die 17 waar ik over sprak) en is een zeer goede band zowel in regen als droge omstandigheden.

Een net iets goedkopere maat is 225/35R20, maar ik denk dat het profiel dan iets te laag gaat zijn gezien de band dan ook nog eens getrokken gaat staan :P

Oorspronkelijk wou ik 19" maar in gelijk welke maat is die band blijkbaar duurder dan 20" ... raaaaaaaaaar :shock:

*edit*

wou wou wou => waarom wordt dit (W O U) aangepast ? :P
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Met dat soort banden haal je toch bij lange na de benodigde load index niet?

245/35/20 gaat bij XL tot 95, de C5-3 heeft minimaal 97 dacht ik.
225/35/20 stopt zelfs bij 90, daar mag een berline ph1 niet eens op staan.

En dan de ontrek, 245/35/20 klopt dan nog wel, maar 225/35/20 is gewoon te klein

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 apr 2012 22:02
Auto: Peugeot 607 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
Dat is ook waar! :)

Deze band dan: Falken 255/35 ZR20 97Y XL :P

Vandaag gezien bij Citroën dat de 19" velgen toch nog serieus wat kosten (met huidige promo 1450€)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 feb 2012 19:46
Auto: C5 Tourer Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 500
Kleur: zwart
Locatie: Mechelen
Ik heb ook de 18" velgen en moet zeggen dat het rolgeluid van de banden toch wel opvalt. Vooral op betonnen wegen dringt het geluid de wagen echt binnen.
Met de akoestisch gelaagde ramen etc had ik toch iets anders verwacht.

Of het aan de 18" velgen ligt weet ik niet, maar de hydractive ophanging geeft kleine oneffenheden (riooldeksels, naden in het wegdek, ...) erg droog door...
Plaats reactie