Lexia/diagbox en andere OBD uitlezers topic
Auteur |
Bericht |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8049 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
"een" lexia is maar een programma hoor!
Je hebt er een pc voor nodig! en de hardware die de wagen met de computer kan verbinden....
Lexia is dus geen machine, maar een stuk software.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007
|
27 feb 2007 01:00 |
|
|
TonK
C5club Fan
Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00 Berichten: 96 Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Naar boven
|
Bedankt Rene.
Ik hoor altijd over DE Lexia praten dus was in de veronderstelling dat het een apparaat + programma was.
Als het alleen een programma is zou je verwachten dat ze het over HET Lexia zouden hebben.
Maar nu weet ik ook hoe het zit.
Groet, Ton
|
27 feb 2007 01:04 |
|
|
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8049 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
het is wel een apparaat, en een programma, maar het programma draait ok op jou apparaat
Mits je het compleet hebt.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007
|
27 feb 2007 01:06 |
|
|
Citroentje
|
TonK schreef: Dat het niet nuttig is spreek ik tegen het heeft mij zeker 2 maal een dure reparatie gescheeld. Eerst in geval van af en toe sterk inhouden van de motor en de foutmelding "uitlaatgas storing". De Citroëndealer kwam na uitlezen tot de diagnose dat de benzine injectoren (HPI motor) het euvel vormde en deze moesten worden venieuwd (kostbare zaak). Als ik dit verhaal nu analyseer kunnen er maar twee dingen aan de hand zijn geweest: a) de dealer is een stuntel en kan met zijn full power Lexia minder dan jij met je beperkte zelfbouwding of b) de dealer is een boef en probeert je doelbewust een hogere reparatie aan te praten dan nodig is; en dan laat ik nog in het midden of hij die duurdere reparatie ook werkelijk uitvoert of alleen in rekening brengt... Een andere mogelijkheid zie ik niet. In beide gevallen neem ik die dealer niet meer bijzonder serieus. TonK schreef: Toen weer een fout met sterk inhouden maar zonder storings melding. Tja, in zo'n geval is een eigen OBD-analyser wel practisch. Ook de dealer zal niet met Lexia en al die rit gaan maken en heeft dus niet de mogelijkheid om dit te meten. Mijn conclusie blijft grotendeels overeind, zei het met de kanttekening dat je die OBD-analyser pas aanschaft als er een reden voor is en niet op voorhand voor het geval dat. TonK schreef: Misschien kun je je voorstellen dat ik mijn uitgave van 100 euro voor de analyser niet betreur en zeker niet het gevoel heb dat het een zinloze aanschaf is geweest. Geheel mee eens dus. TonK schreef: Maar goed motortuning kun je er niet mee doen en dat is maar goed ook want als je dat gaat doen zonder gedegen kennis weet je zeker dat je zeer kostbare reparaties krijgt waarbij die 100 euro helemaal niets voorsteld. Afblijven dus van die motor parameters.
Ik bedoelde dan ook niet de motorparameters, maar instellingen wijzigen zoals het aan of uit zetten (en de sterkte ervan) van de snelheidafhankelijke volumeregeling van je radio en dat soort dingen. Met dat soort instellingen zou ik nog wel eens een avondje willen spelen.
|
27 feb 2007 10:21 |
|
|
fengels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19 Berichten: 264 Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Naar boven
|
Ton,
Heb je er een verklaring voor waarom de dealer met de lexia niet de fout melding kreeg van de ERG klep, hij zou die melding toch ook moeten zien met de lexia?
_________________ C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
|
27 feb 2007 11:06 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
volgens mij, als ik mij niet vergis, kan de dealer op 2 manieren de storingen uitlezen.
A de recente
B via een ander menu kan hij alle storingen opvragen die geweest zijn.
maar heel zeker ben ik niet.
|
27 feb 2007 11:08 |
|
|
axl
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 jul 2006 00:07 Berichten: 290
Auto: geen citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
fengels schreef: Ton, Heb je er een verklaring voor waarom de dealer met de lexia niet de fout melding kreeg van de ERG klep, hij zou die melding toch ook moeten zien met de lexia?
zou kunnen, wat ik weet van de PPS (peugeot diagcomputer) dat die soms storingen niet ziet, maar met de universele diagtool functie, wel de storing ziet.
soms is het zelf zo dat het niet mogelijk is om een storing te wissen met het reguliere PPS programma maar weer wel met de diagtool functie van de PPS.
axl
|
28 feb 2007 00:41 |
|
|
TonK
C5club Fan
Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00 Berichten: 96 Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Naar boven
|
fengels schreef;
Citaat: Ton, Heb je er een verklaring voor waarom de dealer met de lexia niet de fout melding kreeg van de ERG klep, hij zou die melding toch ook moeten zien met de lexia?
Wat de eerste keer betreft weet ik niet of de dealer geen foutmelding op de EGR klep kreeg. Het vervelende tegenwoordig is dat je er niet meer bij bent. Je geeft de auto af bij de receptie waarna een overigens heel vriendelijke juffrouw jou verhaal van 5 minuten samenvat in 5 woorden en dat op de werkopdracht schrijft. Daarna verdwijnen werkopdracht en auto en weet je niet of het verhaal overkomt. Het voordeel is nog wel dat na enige tijd de monteur zelf je komt vertellen wat het probleem is en er moet gebeuren. Waar hij die conlusie allemaal op baseerd is niet altijd even duidelijk. In mijn geval vertelde hij dat hij de computer had uitgelezen en een proefrit had gemaakt waarbij de fout overigens niet was opgetreden. Ik kon hem toen nog mijn verhaal vertellen maar dat veranderde hem niet van mening. Het waren de inspuiters en anders niet.
Ik verdenk mijn dealer niet van doelbewuste misleiding maar de garage is uiteindelijk niet beter dan de monteur die aan je auto werkt en met deze mensen heb ik niet zulke geweldige ervaringen.
Ik ben met je eens dat de monteur ook de melding EGR klep had moeten zien op zijn diagnose apparaat maar dat wist ik op dat moment nog niet omdat ik het zelf nog niet had uitgelezen maar pas nadat ik zelf een OBD lezer had gebouwd maar dat het de injectors waren geloofde ik niet want dat injectors er plotsklaps mee stoppen en na een paar minuten weer tadeloos werken en dat gedurende de rest van de rit en ook nog dit gedrag vertonen gedurende meerdere dagen op vrijwel dezelfde plek in de rit ging mij wel erg ver.
Zelf ben ik dagelijks met computer hard- en software bezig dus weet redelijk waartoe deze dingen in staat zijn maar als deze fout niet expres is ingeprogrameerd is de toevals- generator wel erg nauwkeurig.
Deze redenatie bracht de monteur echter niet op andere gedachten en bleef bij de injectoren. Een boef--nee, onbekwaam--- misschien, reductie/deductie -------- niet zijn sterkste punt.
In het tweede geval zou het kunnen dat de monteur geen fout uit kon lezen omdat er geen melding was. Vreemd blijft dan wel dat mijn simpele apparaat wel een fout uitlas. Een verklaring heb ik er niet voor omdat ik het Lexia programma niet ken maar je mag aannemen dat het geavanceerder is dan mijn gratis programma. Vreemd blijft het.
Dat hij tot de conclusie kwam dat de brandstof pomp moest worden vervangen was na aanleiding van uitlezen, proefrit (niet fout gegaan) en zijn ervaring zei hij. Wat zijn ervaring inhoud weet ik niet want er sleutelt elke keer een ander aan mijn auto maar in dit geval zat hij ernaast. Hier ook met hem (een andere monteur dus) in discussie gegaan en hem proberen duidelijk te maken dat het wel zeer onwaarschijnlijk was dat de brandstofpomp de schuldige was maar dat mocht niet baten. Hij bleef erbij. Doelbewuste misleiding --------denk het niet, onbekwaam-----misschien, analyzeren--------- zwak.
Maar nogmaals het is erg moeilijk in te schatten want je bent er niet bij en weet dus ook niet wat er in de garage precies is gebeurt. Het blijkt echter wel nodig om de conclusies van de monteur critisch te bekijken en dat baseer ik dus op 2 verschillende dealers (waar ik nu ben is mijn tweede) en meerdere monteurs.
Neemt allemaal niet weg dat ik de voorkeur blijf geven aan een officiele dealer of het moet zijn dat ik nog eens tegen een Citrofiel aanloop met veel kennis van zaken. Dit houdt niet in dat ik zeer ontvreden ben met mijn garage want als er duidelijk iets te zien is, afgebroken of zo of iets permanent niet werkt, dan wordt het keurig en afdoende gerepareerd hoewel om te zien/meten dat mijn auto aan de achterkant 6 cm hoger stond dan aan de voorkant was duidelijk te veel verlangt.
Groet, Ton
|
28 feb 2007 19:32 |
|
|
TonK
C5club Fan
Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00 Berichten: 96 Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Naar boven
|
Citroentje schreef;Citaat: Ik bedoelde dan ook niet de motorparameters, maar instellingen wijzigen zoals het aan of uit zetten (en de sterkte ervan) van de snelheidafhankelijke volumeregeling van je radio en dat soort dingen. Met dat soort instellingen zou ik nog wel eens een avondje willen spelen. Dit zou inderdaad wel leuk zijn om wat mee te spelen maar dat gaat helaas niet met de gratis programma's welke ik gebruik. Of en hoe je aan programma's kan komen die dat wel kunnen weet ik niet. Volgens Rene draait Lexia ook op je eigen computer ( gebruikt het dan ook Windows XP als operating systeem ?? of draait het onder Linux??) dus dat zou je kunnen aanschaffen. Ik heb geen idee wat het kost. De OBD-2 analyser kun je dan wel gebruiken als interface tussen de auto en je computer dus op die mannier is het ook nog te gebruiken. Groet,Ton
|
28 feb 2007 20:33 |
|
|
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
De in de volksmoend genoemde lexia of proxia, zijn gewoon pc's met een programma er op. Deze pc's zijn gekoppeld aan de auto dmv een interface. Het programma op de computer start niet op als de interface er niet aan zit. Het programma zelf wordt geactiveerd dmv een code die vrij gegeven wordt (na betaling) door de leverancier. Met deze programma's kunnen wij het Citroen gedeelte van de motormanagement (mm) computer uitlezen en bepaalde zaken veranderen, uit- en aanzetten en activeren. Er zit in het programma een gedeelte om het EOBD gedeelte van de computers uit te lezen.
|
28 feb 2007 22:45 |
|
|
HOverbeek
|
Johan, zijn die Lexia en Proxia specifieke Citroen programma's of algemeen toepasbare garage werktuigen ?
|
28 feb 2007 23:20 |
|
|
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
HOverbeek schreef: Johan, zijn die Lexia en Proxia specifieke Citroen programma's of algemeen toepasbare garage werktuigen ?
specifiek Citroen, al kan je er een heel aantal Peugeots ook mee uit lezen.
|
28 feb 2007 23:29 |
|
|
HOverbeek
|
OK, dan hier voor de echte durfal:
http://cgi.ebay.co.uk/PROXIA-3-CITROEN- ... dZViewItem
Met stoepgarantie, maar daarom juist avontuurlijk voor de echte hobbyist
|
28 feb 2007 23:58 |
|
|
TonK
C5club Fan
Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00 Berichten: 96 Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Naar boven
|
Dit wordt alweer wat prijziger maar dan krijg je er wel de computer bij zie ik. Het prorgamma lijkt dus inderdaad onder Windows XP te draaien en aangezien iedereen wel een computer heeft of in ieder geval de beschikking erover heb je eigenlijk aan het programma alleen voldoende. De interface tussen auto en computer kun je voor een redelijk bedrag ( 60- 100 euro) kopen/maken dus dat is nog wel te doen.
De opmerking, van Oldenhage, dat het programma niet opstart als de interface er niet aanzit geldt ook voor de gratis te downloaden versies voor de OBD-2 analyser.
Deze interface heb je absoluut nodig want de standaard interfaces van de computer "parallel, serieel, USB en Firewire" kunnen niet direct met de auto werken. Je hebt dus een (bi-directionele) vertaler ertussen nodig.
Groet, Ton
|
01 maart 2007 18:56 |
|
|
TonK
C5club Fan
Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00 Berichten: 96 Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Naar boven
|
Oldenhage schreef: De in de volksmoend genoemde lexia of proxia, zijn gewoon pc's met een programma er op. Deze pc's zijn gekoppeld aan de auto dmv een interface. Het programma op de computer start niet op als de interface er niet aan zit. Het programma zelf wordt geactiveerd dmv een code die vrij gegeven wordt (na betaling) door de leverancier. Met deze programma's kunnen wij het Citroen gedeelte van de motormanagement (mm) computer uitlezen en bepaalde zaken veranderen, uit- en aanzetten en activeren. Er zit in het programma een gedeelte om het EOBD gedeelte van de computers uit te lezen. Oldenhage, weet je misschien onder welk operating systeem jouw programma draait en welke computer uitgang er wordt gebruikt voor de aansluiting van de interface ? Die leverancier waar je het over hebt is dat een algemeen bedrijf of is dat Citroen zelf? Als het een algemeen bedrijf is kun/wil je dan zeggen wie dat is? Groet, Ton
|
01 maart 2007 19:04 |
|
|
|