Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Nu is het wel zo dat de dimlichten vrijwel ieder jaar wanneer je veel rijd vervangen moeten worden . Dit is wel een kosten post, mijn garage rekent er €38 voor twee dimlichten vervangen, dit maal ca 10 jaar en reken uit je verlies.
Nu heb ik uitgevist dat je de volgende truc kan doen wanneer je op wegen rijd die verlicht zijn.
Wanneer de dimlichten automatisch aangaan zet je deze op stadslichten. Daarna zet je de mistlampen aan. Deze hebben een iets minder bereik dan de dimlichten maar op verlichte wegen merk je daar niets van.
De tegenliggers kunnen het verschil niet opmerken omdat de mistlampen bij de C5 in het grootlicht verwerkt is en een apparte licht unit zijn.
Nu ben je van het gedonder af van 1 keer per jaar vervanging, omdat de mistlampen veel langer mee gaan dan de dimlichten. Wanneer de mistlampen stuk gaan zijn ze in iedergeval goedkoper (bij de Action € 3.95 wanneer je ze erzelf in zet).
En natuurlijk wanneer de mistlampen onderweg stuk gaan, kan je dus de dimlichten die nauwelijks gebruikt zijn aanzetten.
Dus mijn vraag is: wat vind dit forum van de besparing.
Groet,
Peter.
Nu heb ik uitgevist dat je de volgende truc kan doen wanneer je op wegen rijd die verlicht zijn.
Wanneer de dimlichten automatisch aangaan zet je deze op stadslichten. Daarna zet je de mistlampen aan. Deze hebben een iets minder bereik dan de dimlichten maar op verlichte wegen merk je daar niets van.
De tegenliggers kunnen het verschil niet opmerken omdat de mistlampen bij de C5 in het grootlicht verwerkt is en een apparte licht unit zijn.
Nu ben je van het gedonder af van 1 keer per jaar vervanging, omdat de mistlampen veel langer mee gaan dan de dimlichten. Wanneer de mistlampen stuk gaan zijn ze in iedergeval goedkoper (bij de Action € 3.95 wanneer je ze erzelf in zet).
En natuurlijk wanneer de mistlampen onderweg stuk gaan, kan je dus de dimlichten die nauwelijks gebruikt zijn aanzetten.
Dus mijn vraag is: wat vind dit forum van de besparing.
Groet,
Peter.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Dat is dom.
Lichten bij de PH1 is zelf best te vervangen en kosten ook geen drol.
Andersom zou beter zijn, licht defect dan verder met mistlampen en gauw vervangen.
Oefen maar eens, mag je hier bij mij doen.
Lichten bij de PH1 is zelf best te vervangen en kosten ook geen drol.
Andersom zou beter zijn, licht defect dan verder met mistlampen en gauw vervangen.
Oefen maar eens, mag je hier bij mij doen.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
De besparing zie ik niet zo want het dimlicht is toch ook een gewoon H7-lampje?
Of je het verschil voldoende zichtbaar is betwijfel ik. Als je wordt aangehouden zet je het dimlicht weer aan
Ik heb een tijdje met mistlampen ipv dimlicht gereden vanwege kapotte Xenon lamp. De tegenliggers hadden er blijkbaar geen last van want niemand heeft er geknipperd
Een voordeel van de mistlampen (icm met dimlicht) vind ik dat ze berm beter verlichten.
Of je het verschil voldoende zichtbaar is betwijfel ik. Als je wordt aangehouden zet je het dimlicht weer aan

Ik heb een tijdje met mistlampen ipv dimlicht gereden vanwege kapotte Xenon lamp. De tegenliggers hadden er blijkbaar geen last van want niemand heeft er geknipperd

Een voordeel van de mistlampen (icm met dimlicht) vind ik dat ze berm beter verlichten.

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Geen idee in welke buurt je woont, maar er zijn voldoende C5ers met ervaring in het vervangen van de verlichting, zeker bij een fase 1.
Zoek iemand in je buurt en laat je instrueren zodat je het binnen 10 a 15 minuten zelf hebt gedaan.
Wanneer je wat ervarener bent geworden kan het binnen 5 minuten is mijn ervaring.
Dat lijkt me een betere bezuiniging.
Zoek iemand in je buurt en laat je instrueren zodat je het binnen 10 a 15 minuten zelf hebt gedaan.
Wanneer je wat ervarener bent geworden kan het binnen 5 minuten is mijn ervaring.
Dat lijkt me een betere bezuiniging.
Berichten: 1949
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:24
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Locatie: Almere
+1JW-NHS schreef:Besparing wellicht.
Totdat je aangehouden wordt en bekeurd wordt omdat je met een niet toegestane verlichting rijdt....![]()
en daarbij komt nog dat je dit dus alleen op verlichte wegen kan doen zoals je schrijft. Zodra je dus op onverlichte wegen komt, moet je toch weer gaan schakelen.
Daar komt nog bij dat je lichtbundel lager ligt als je met mistlicht rijdt en je dus geen reflectoren oid beschijnt (dus de onverlichte fietser bijvoorbeeld later zal zien).
Vervang je lampjes door xenon en je bent er jaren vanaf...

C5club extreme Fan


Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2008 18:52
Auto: C5 Break Diff2 2004 (Ph1) 2.0HDI-110pk
Opties: Pa
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Grijs
Locatie: Utrecht
H7 lampje met uv block iets meer dan een euro bij de action ...
C5 gem verbruik 1:16
2016: C8 2.0 HDI 136pk
2008: C5 2.0 HDI break
2006: VW 1200 Mex Kever
1999: Peugeot 205 1.8D XAD
2016: C8 2.0 HDI 136pk
2008: C5 2.0 HDI break
2006: VW 1200 Mex Kever
1999: Peugeot 205 1.8D XAD
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik zie de besparing niet .....
Waarom mogen mistlampen wel 3,95 van de action zijn en de dimlichten niet, als je dan zonodig wil besparen
Naast het feit dat je de kans loopt op een fixe boete, dan is die "besparing" in 1 klap voor meerdere jaren teniet gedaan!
Bovendien zie je minder , verlichte wegen of niet , m.i. raar om zo te gaan besparen.
Waarom mogen mistlampen wel 3,95 van de action zijn en de dimlichten niet, als je dan zonodig wil besparen

Naast het feit dat je de kans loopt op een fixe boete, dan is die "besparing" in 1 klap voor meerdere jaren teniet gedaan!
Bovendien zie je minder , verlichte wegen of niet , m.i. raar om zo te gaan besparen.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Kortzichtige besparing. Mistlampen zijn niet bedoelt om zo te gebruiken.
Fatsoenlijke pitten gaan bovendien 50dkm (>1000uur) volcontinu aan mee. Met de automatische verlichting aan zelfs twee keer zo lang.
Fatsoenlijke pitten gaan bovendien 50dkm (>1000uur) volcontinu aan mee. Met de automatische verlichting aan zelfs twee keer zo lang.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

C5club Bikkel


Berichten: 264
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:08
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Locatie: Sittard
Het lampje van het mistlicht gaat net zo lang mee als het lampje van het dimlicht. Het enige verschil zit in de tijdsduur van het branden van de verlichting. Als je de mistlampen even lang laat branden als het dimlicht zullen deze even lang mee gaan. Als je dan werkelijk wilt besparen moet je de rechtervoet iets meer in bedwang houden, dit bespaart meer dan 3,95 euro/jaar. Men is meestal geneigd om op de verkeerde manier te besparen en dan onbewust dingen gaat doen die niet mogen en dan ook nog niets besparen.

C5club Fan


Berichten: 53
Lid geworden op: 02 aug 2011 21:40
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic
Zo doe ik het ook, maar alleen overdag. De dimlichten gebruik ik nadat de schemering invalt, die bieden toch echt beter zicht.Dekki schreef:Wanneer de dimlichten automatisch aangaan zet je deze op stadslichten. Daarna zet je de mistlampen aan.
Mijn reden was niet zozeer financiële besparing (als het 10 jaar duurt voordat ik het terugverdien, lamaardan) alswel dat de mist/grootlicht-lampjes makkelijker te bereiken/vervangen zijn dan die van de dimlichten.
Daarnaast vind ik het handig om even een snel grootlichtseintje te kunnen geven door de hendel even naar me toe te halen (bij ingeschakeld dimlicht moet je ze in- en dan weer uitschakelen, gaat traag bij C5). Ik rijd veel met een aanhanger en word soms wel ingehaald door vrachtwagens en die vinden een seintje als ze er voorbij zijn wel tof.
Berichten: 1949
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:24
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Locatie: Almere
Daarnaast vind ik het handig om even een snel grootlichtseintje te kunnen geven door de hendel even naar me toe te halen (bij ingeschakeld dimlicht moet je ze in- en dan weer uitschakelen, gaat traag bij C5

Met ingeschakeld dimlicht kan ik ook gewoon een seintje geven door het hendeltje naar me toe te halen en dat gaat gewoon snel. Als je de hendel niet helemaal aantrekt, geef je alleen een signaal en schakel je niet het grootlicht aan en uit.