BJG schreef:EvilTwin schreef: of wanneer het er wel op hoort, maar de computer hergeprogrammeerd is voor illegale combinaties (oa. DRL+dimlicht, veelal bij MB en VAG).
Is het niet zo dat die kesrboomslingers dan gewoon op halve kracht branden? Bij wijze van (extra) stadslicht?
Er zijn inderdaad allemaal mazen in de EU-typegoedkeuring, of de handhaving van de diverse goedkeurende instanties is matig.
Je mag twee extra stadslichten (naast de verplichte twee) maar als een DRL óók een stadslicht goedkeuring heeft als je ook nog stadslicht hebt dan moet het gelijk zijn qua vorm en kleur (zoals dat altijd geldt voor meerdere lampen met gelijke functie.)
Sowieso voldoen de boomerang/kromme staf slingers niet aan de eisen mbt de vorm (desalniettemin hebben ze een goedkeuring

)
Idem voor BMW's ringen/halo's/angel eyes. Die zijn volgens de letter vd wet verboden, omdat het ingesloten lichtoppervlak minder is dan de ingeschreven cirkel.
Ook op LED-achterlichten zie je vormen die technisch illegaal zijn (bijvoorbeeld een "open" midden), maar een goedkeuring hebben.
vwb het voeren: je ziet het verschil echt wel tussen DRL+Dimlicht of DRL armatuur op stadslichtsterkte en er zijn er zeker die de boel hergeprogrammeerd hebben om vol DRL icm met andere lichten aan te hebben. Dat wordt dan echt duidelijk als ze tegelijk het knipperlicht gebruikt worden, omdat dan (bij oa. audi) de LEDs dimmen.
@henk, eigenlijk ben je (indirect) verplicht zelf alle lampen te kunnen vervangen, de boete voor het niet/verkeerd/verblindend/half kapot voeren van lichten is in dezelfde orde van grootte. Dat niemand daar met Xenon volgens de aanwijzingen van de fabrikant aan kan voldoen is niet relevant voor oom agent die naar zijn bonnenquotum toewerkt. (zie diverse topics op infopolite over dit probleem)
Ik vind 50E/stuk ook belachelijk voor een pit (non-Xenon), evenals een half uur werkplaats tarief. Dan zou ik heel snel leren het zelf te doen, gewoon uit principe. Soms wel, soms niet aan is gewoon garantie en aangezien het een veiligheidsitem is zou ik flink wat stennis schoppen bij de dealer. Omdat het relais op de BSM zit (alleen te vervangen als geheel) is het dus óf iets simpels (stekkertje los op de pit zelf) óf iets heel duurs. Maar met de levensduur of de prijs van de pitten heeft het dus in jouw geval niks te maken.
Zoals ik al eerder meldde heb ik het vermoeden dat de HP24 pit van de C5-3 niet van dezelfde kwaliteit is als die van de C6, en aangezien het een deelbare pit is (voet met torx) kan dát ook nog het probleem zijn. Als je de boel dan los hebt en weer vastgezet weet je ook hoe je -wanneer tzt de pit écht faalt- die kunt vervangen door een G4 LED. (waarbij ik overigens grote twijfels heb over prijs/lichtopbrenst en levensduur...maar goed)
NB ipv DRL úit bij de dealer zou ik eerder kiezen voor dimlicht altijd aan, dat kan je zelf (door aan het staakje te draaien

) kost je minder en een Halogeen pit moet je echt wel zelf kunnen vervangen (mocht je aan hun levensduur twijfelen).
@exroosje ik weet het ook niet meer waar ik dat gezien heb. Maar als echt goed Halogeen maar 10E/paar is en echt goed Xenon 80E/paar dan hoeft zo'n DRL echt geen 50E/stuk te kosten.