Hallo C5 collega's,
Ik had een tik in de motor, maar kon het eerst niet thuisbrengen. Eerst dacht ik aan klepstoters. Het geluid was echter te zwaar het leek meer op een nokkenas geluid.
Na enig speurwerk, vond ik de boosdoener. Het was de nokkenasversteller. Dat is een gevulcaniseerde schijf die aan het nokastandwiel zit aan de uitlaatkant. Deze schijf lag er los in te rammelen.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2011 10:26
Auto: C5 1.8 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 166000
Kleur: zwart
Locatie: Bourtange
Contacteer:
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2011 10:26
Auto: C5 1.8 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 166000
Kleur: zwart
Locatie: Bourtange
Contacteer:
Ik heb meteen die distributieriem maar vervangen die was 50k geleden vernieuwd, maar omdat die versteller los in het nokkenastandwiel lag, is de riem wat beschadigd.

V.I.P.


Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2011 10:26
Auto: C5 1.8 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 166000
Kleur: zwart
Locatie: Bourtange
Contacteer:
Kan een foutje zijn, maar de riem is 50.000km geleden vervangen. Misschien zag alles er toen goed uit. Al hoewel door goed te inspecteren tijdens vervanging van de riem, is het volgens mij wel te zien dat wat zwarte roet van het rubber is te zien.