Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 08 aug 2011 17:35
Auto: C5 break 2.0 I 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 70000
Op dit forum kwam ik diverse berichten tegen met betrekking tot het afslaan van de motor.
Iedere keer lijkt het verhaal toch iets anders dan het mijne.
Vandaar dat ik mijn bericht hier wil plaatsen in de hoop een oplossing te vinden.
Bij een stationair toerental reageert het gaspedaal met een vertraging van een halve tot anderhalve seconde.
Zeer vervelend als je wilt wegrijden of invoegen. Dit leidt tot gevaarlijke situaties.
Verscheidene malen is de auto uitgelezen, geen foutmeldingen. Enkele suggesties die ik kreeg: klepstoter ( maar ik hoor geen tikkend geluid),lekkende koppakking ( olie ziet er normaal uit) of een probleem met de regeling van de luchtinvoer.
Ik ben geen technicus, maar de voorgestelde ingrepen lopen enorm in de papieren. Ik hoop dat iemand met een soortgelijk probleem een oplossing heeft gevonden en me kan helpen.
Iedere keer lijkt het verhaal toch iets anders dan het mijne.
Vandaar dat ik mijn bericht hier wil plaatsen in de hoop een oplossing te vinden.
Bij een stationair toerental reageert het gaspedaal met een vertraging van een halve tot anderhalve seconde.
Zeer vervelend als je wilt wegrijden of invoegen. Dit leidt tot gevaarlijke situaties.
Verscheidene malen is de auto uitgelezen, geen foutmeldingen. Enkele suggesties die ik kreeg: klepstoter ( maar ik hoor geen tikkend geluid),lekkende koppakking ( olie ziet er normaal uit) of een probleem met de regeling van de luchtinvoer.
Ik ben geen technicus, maar de voorgestelde ingrepen lopen enorm in de papieren. Ik hoop dat iemand met een soortgelijk probleem een oplossing heeft gevonden en me kan helpen.

C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 08 aug 2011 17:35
Auto: C5 break 2.0 I 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 70000
Nog wat meer info: het probleem speelt al 2 jaar. Lijkt in de zomer vaker op te treden dan in de winter. Ondanks het pompen/spelen met het gaspedaal slaat de motor vanuit stationair regelmatig af. Zodra het zaakje eenmaal rijdt, is er niets aan de hand. Ik woon nu in Spanje, heb de auto vanuit Nederland geïmporteerd. ( zouden Spaanse en Nederlandse auto's anders worden afgesteld?).
Naar mijn idee zou het verhogen van het stationair toerental met ongeveer 80 a 100 toeren het probleem simpel verhelpen. Is dat mogelijk?
Naar mijn idee zou het verhogen van het stationair toerental met ongeveer 80 a 100 toeren het probleem simpel verhelpen. Is dat mogelijk?
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Klepstoters zijn bij deze motor geen probleem.
Spelen met het gaspedaal is geen oplossing, daarvan raakt de auto slechts in de war. Stationair toerental verhogen kan niet. Ik hoop dat je niet start met je voet op het gas?
Als een sensor een verkeerde waarde geeft maar nog wel binnen het regelbereik blijft, is het moeilijk die fout vast te stellen door de auto uit te lezen, maar die fout is er wel degelijk. Gezien het gedrag is het niet gek om een fout te veronderstellen in het elektronisch gaspedaal, de elektronische gasklepbediening of de MAP-sensor. Allemaal simpel te checken door in real time uit te lezen.
Indirect kan dit ook door volgas te kijken of de auto wel zijn vermogen levert, zijn topsnelheid nog haalt en hoe de motor op de cruise control reageert.
Origineel Spaanse auto's hebben mogelijk een iets zwaardere koeling en een iets minder dichte grill, maar er is geen verschil in motorafstelling. De koeling heeft ook geen effect op de loop, evenmin het feit dat de airco vaker loopt. Wel zul je meer verbruiken, omdat de airco meer loopt en de ventilator meer stroom trekt.
Wanneer heeft de auto voor het laatst een normale beurt gehad? Gebrek aan simpel onderhoud, als bougies, olie, lucht- en brandstoffilter kan uiteraard ook voor een slecht lopende motor zorgen.
Spelen met het gaspedaal is geen oplossing, daarvan raakt de auto slechts in de war. Stationair toerental verhogen kan niet. Ik hoop dat je niet start met je voet op het gas?
Als een sensor een verkeerde waarde geeft maar nog wel binnen het regelbereik blijft, is het moeilijk die fout vast te stellen door de auto uit te lezen, maar die fout is er wel degelijk. Gezien het gedrag is het niet gek om een fout te veronderstellen in het elektronisch gaspedaal, de elektronische gasklepbediening of de MAP-sensor. Allemaal simpel te checken door in real time uit te lezen.
Indirect kan dit ook door volgas te kijken of de auto wel zijn vermogen levert, zijn topsnelheid nog haalt en hoe de motor op de cruise control reageert.
Origineel Spaanse auto's hebben mogelijk een iets zwaardere koeling en een iets minder dichte grill, maar er is geen verschil in motorafstelling. De koeling heeft ook geen effect op de loop, evenmin het feit dat de airco vaker loopt. Wel zul je meer verbruiken, omdat de airco meer loopt en de ventilator meer stroom trekt.
Wanneer heeft de auto voor het laatst een normale beurt gehad? Gebrek aan simpel onderhoud, als bougies, olie, lucht- en brandstoffilter kan uiteraard ook voor een slecht lopende motor zorgen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Bij een aantal 2.0 motoren zorgt een update van de mm voor aanmerkelijk betere motorkaraktersitiek. Dat kan alleen een dealer.
Sowieso zou ik als eerste de initialisatieprocedure voor de motor opnieuw doen. Die is om de mengselregeling in te leren en verbetert soms behoorlijk de driveability.
Verder heb ik eens een electronisch gaspedaal vervangen voor deze klacht. Deze genereerde geen storingscode, maar veroorzaakte wel het probleem. Zelfs bij real time data lezen met de lexia is de afwijking vaak niet te zien, omdat de data op het scherm heel erg traag wordt doorgegeven. Je moet dan echt de beide signalen met een scoop gaan meten. Datzelfde geldt ook voor de electronische gasklep, die in principe ook problemen kan geven.
Ook de voorste lambda-sonde geeft wel eens problemen bij deze motor, er is dan echter ALTIJD een mengselregeling-gerelateerde storing aanwezig in het mm.
Kortom, ik denk dat het voer is voor een goede (electronica)monteur.
Sowieso zou ik als eerste de initialisatieprocedure voor de motor opnieuw doen. Die is om de mengselregeling in te leren en verbetert soms behoorlijk de driveability.
Verder heb ik eens een electronisch gaspedaal vervangen voor deze klacht. Deze genereerde geen storingscode, maar veroorzaakte wel het probleem. Zelfs bij real time data lezen met de lexia is de afwijking vaak niet te zien, omdat de data op het scherm heel erg traag wordt doorgegeven. Je moet dan echt de beide signalen met een scoop gaan meten. Datzelfde geldt ook voor de electronische gasklep, die in principe ook problemen kan geven.
Ook de voorste lambda-sonde geeft wel eens problemen bij deze motor, er is dan echter ALTIJD een mengselregeling-gerelateerde storing aanwezig in het mm.
Kortom, ik denk dat het voer is voor een goede (electronica)monteur.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 08 aug 2011 17:35
Auto: C5 break 2.0 I 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 70000
Beste Evil Twin en BJG.
De auto krijgt normaal jaarlijks zijn grote/kleine beurt.
Hoe kan ik mijn spaanse garagist uitleggen wat real time uitlezen is. ( zelf weet ik het ook niet
)
Is de lexia het universele uitleesapparaat dat iedere garagist in huis heeft of is het een specifiek citroen-apparaat?
Wat is een initialisatieprocedure, is dat het opnieuw installeren van de software? Ik werd gewaarschuwd dat zoiets ook wel eens fout kan gaan.....
Wat is mm?
Het zal jullie inmiddels duidelijk zijn dat ik een absolute leek ben qua electronica. Geef mij m'n oude Traction Avant maar weer terug, daar kon alles met een schroevendraaier afgesteld worden.
Tot nu, bedankt voor jullie reacties
De auto krijgt normaal jaarlijks zijn grote/kleine beurt.
Hoe kan ik mijn spaanse garagist uitleggen wat real time uitlezen is. ( zelf weet ik het ook niet

Is de lexia het universele uitleesapparaat dat iedere garagist in huis heeft of is het een specifiek citroen-apparaat?
Wat is een initialisatieprocedure, is dat het opnieuw installeren van de software? Ik werd gewaarschuwd dat zoiets ook wel eens fout kan gaan.....
Wat is mm?
Het zal jullie inmiddels duidelijk zijn dat ik een absolute leek ben qua electronica. Geef mij m'n oude Traction Avant maar weer terug, daar kon alles met een schroevendraaier afgesteld worden.

Tot nu, bedankt voor jullie reacties
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
lexia is een specifiek citroen/peugeot-apparaat
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik denk niet dat het veel beter wordt als je jouw garage uit moet leggen wat real-time uitlezen is. Zij zijn de specialisten, jij natuurlijk niet. Je moet alleen duidelijk maken dat je het probleem graag opgelost wilt hebben, en dat ze eerst diagnose moeten stellen, en dan pas reparen/vervangen.BJG schreef: Kortom, ik denk dat het voer is voor een goede (electronica)monteur.
In spanje rijden veel citroens, dus daar moeten ook kundige monteurs zitten lijkt mij

misschien een andere garage?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
In Spanje rijden voldoende Citroens rond (ook C5 ) maar --- het zijn allemaal diesels. Net als in Frankrijk en Italie.
Dus is het lastig een monteur te vinden die een dergelijke fuzzy storing herkent en kan oplossen.
Dus is het lastig een monteur te vinden die een dergelijke fuzzy storing herkent en kan oplossen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Als het een dealer of specialist is, heeft hij zeker de apparatuur en de kennis in huis om dit te kunnen fixen. Diesels in overvloede of niet....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
En tegenwoordig is het injectie systeem van een diesel ingewikkelder dan dat van een benzine motor. In de basis komen de systemen zelfs aardig overeen. Uiteraard is het percentage diesel in spanje hoger dan hier. Maar het lijkt me sterk dat er geen benzine versies rond rijden en al helemaal dat er geen monteurs zijn die daar verstand van hebben.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Dat verhaal klopt wel, ik kom veel in Spanje en ik heb er nog geen C5 in benzineversie gezien.BJG schreef: Maar het lijkt me sterk dat er geen benzine versies rond rijden
Bij de middelgrote dealer in mijn verblijfplaats hebben ze er zelfs nog nooit één verkocht.
Benzine kost in Spanje net zoveel als de diesel hier kost, en hun diesel ligt daar dan weer 10 cent onder.
Spanje kent geen toeslagen of dieselboetes, dus de meerprijs van een diesel t.o. een benzineuitvoering is vrijwel niets.
De Saxo diesel was jarenlang een paar honderd euro goedkoper als de benzineuitvoering.
Bovendien is een Citroën in dieseluitvoering in Spanje direct leverbaar en heeft een benzineuitvoering een lange levertijd.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ok, zo goed was ik daarvan niet op de hoogte.
Dan zal het inderdaad lastig worden om iemand te vinden met benzine-ervaring.
En onderdelen wisselen om te proberen is er dan al helemaal niet bij
@Coin:
Woon je continu in spanje? of doe je soms wel eens frankrijk of zelfs nederland aan?

Dan zal het inderdaad lastig worden om iemand te vinden met benzine-ervaring.

En onderdelen wisselen om te proberen is er dan al helemaal niet bij

@Coin:
Woon je continu in spanje? of doe je soms wel eens frankrijk of zelfs nederland aan?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 08 aug 2011 17:35
Auto: C5 break 2.0 I 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 70000
Ik woon definitief in Spanje en met de huidige benzineprijzen is het veel en veel voordeliger om te vliegen.
Kan iemand mij nog vertellen wat "updaten van de MM " inhoudt?
Klopt het verhaal dat een initialisatieprocedure problemen kan opleveren zodat de motor opgestuurd moet worden naar de fabriek? Dat wordt althans hier verteld.....
Is de lexia het uitleesapparaat om storingen te ontdekken?
Kan iemand mij nog vertellen wat "updaten van de MM " inhoudt?
Klopt het verhaal dat een initialisatieprocedure problemen kan opleveren zodat de motor opgestuurd moet worden naar de fabriek? Dat wordt althans hier verteld.....
Is de lexia het uitleesapparaat om storingen te ontdekken?
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
mm = motor management ...
lexia is idd een uitleescomputer
lexia is idd een uitleescomputer
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
" Updaten van MM " is een software matige update / verbetering van de boordcomputer,
regelt " alles " in de auto zodat ie WEL rijdt,
en Lexia = storings uitlees c.q. herstel computer / handheld,
zodat je niet al je spaargeld uitgeeft om er achter te komen
dat er een schroefje los zat
regelt " alles " in de auto zodat ie WEL rijdt,
en Lexia = storings uitlees c.q. herstel computer / handheld,
zodat je niet al je spaargeld uitgeeft om er achter te komen
dat er een schroefje los zat

Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Sinds 10-11-12 zonder dame......