Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
@JW-NHS

Bericht door Menno »

Ja, ook mijn Xantia V6 had hier 'last' van ....
Luister eens naar een V6 op gas , bv die van Ronald, daarbij is het op 1of andere manier nog beter te horen ... ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Nokkenas verstelling

Bericht door GW-tje »

@Ploffie: ja is millimeterwerk. Maar scheelt wel kleppen stellen en voor de lpg-rijders veel onderhoud. Je klepspeling is namelijk altijd "0" en dat is de meest optimale situatie!
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Nokkenas verstelling

Bericht door JW-C5 »

Op het plaatje hieronder kun je zien hoe dat werkt, in principe.
Als de motor uitgezet wordt, en er staat dan een klep open, zal de rode zuiger langzaamaan naar boven gedrukt worden.
Bij een koude start zal die klep dan gaan tikken, omdat de speling even erg groot is. Er moet dan eerst weer olie komen in de kamer (1), dan zal de speling weer opgeheven worden.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ik snap wel hoe zo'n stotertje werkt, alleen vroeg ik me af hoeveel speling hij opvangt.

En als ik jou zo hoor loopt er altijd olie weg en hoor je dientengevolge altijd een ratel, hoort bij het ontwerp zou je dan denken.

Lijkt me niet helemaal in orde.

Toen mij dit bij mijn auto opviel heb ik een ANWB meneer dit geluid eens laten horen.
Zijn mening was dat er een stoter lek zou zijn omdat de olie gevangen zou moeten blijven zodat tijdens de volgende start de stoter direct bij de les zou moeten zijn.

Wat is wijsheid?
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Nokkenas verstelling

Bericht door JW-C5 »

Als de stoter onbelast is drukt het veertje de speling er uit en blijft 'ie gevuld met olie. Bij het starten hoor je dan ook niks.

Maar een motor heeft nooit alle kleppen helemaal gesloten, er zullen er altijd een paar een stukje open staan.
Dan drukt de klepveer, die veel sterker is dan het veertje in de stoter, de olie langzaam weg en zal de rode zuiger bij díe stoters naar boven gaan.
Start je dan de motor, dan zullen díe stoters speling hebben, en dat hoor je :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Het gaat om aanzienlijk minder dan een millimeter, het is in feite het verschil in warmte uitzetting tussen de kop/klepzitting en de klepsteel, plus wat speling om te zorgen dat de klep écht sluit.

De aluminium kop zet 23*E-16/C uit (dwz van 20C->120C dus 0,0023%)
en de stalen klepsteel zet 11*E-16/C uit (dwz van 20C->120C dus 0,0011%)
het verschil is op een lengte van 100mm dus
0,23mm-0,11mm=0,12mm.
In de praktijk kan het verschil ook de andere kant uit zijn, omdat de steel een hogere temperatuur (>180C) ziet dan de kop (<100C).

Als je wel eens kleppen gesteld hebt met plaatjes dan weet je dat je de speling meet met flinterdunne voelmaten.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Nokkenas verstelling

Bericht door Breeze »

JW-NHS schreef:Ik zal het ook vragen aan Breeze, die heeft een Xantia Break V6.
Toen we dus eindelijk op een camping in N. Spanje kwamen met draadloos internet las ik JW z'n PB.

In mijn herinnering heb ik bij het starten nooit vreemde geluiden gehoord in mijn ES9J4. Uiteraard heb ik gelijk een luisterend oor gelegd bij het starten van zowel een koude als een warme motor. Er is niets bijzonders te horen geen gereutel, getik of geratel. Hij loopt gelijk zoals hij moet lopen.

Het enige verschil in starten met mijn vorige 1,8i 8V Xantia is, dat die altijd gelijk aansloeg en de V6 er 0,5 à 1 s er over doet om aan te slaan (zonder gereutel).

Adri
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Nokkenas verstelling

Bericht door Menno »

Dan moet je m.i. toch echt even beter luisteren ;)
Bij koude motor tikken ze namelijk allemaal, ook al is het misschien kortstondig, dus ernaartoe lopen en de motorkap openen kan al te lang zijn om het 'euvel' te horen :lol:

Ik ben nog geen Xantia e/o C5 V6 tegengekomen die dat niet deed ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Nokkenas verstelling

Bericht door Jalu »

De mijne doet het zelfs wel wat langer als een paar tellen, maar na een keer toeren gemaakt te hebben is het weg. Is volgens mij een vrij normaal verschijnsel met hydraulische klepstoters, ik had ooit een Golf cabrio die exact hetzelfde deed.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Nokkenas verstelling

Bericht door Breeze »

In de herhaling.
Nogmaals nauwkeurig geluisterd bij het starten van een koude motor. Ditmaal door de motorkap te openen, het hoofd er onder te leggen en Mw. Breeze te laten starten.
Als je heel goed luistert, klinkt er iets tikkerigs. Helaas was ik mijn stethoscoop weer vergeten. Op de bestuurdersplaats hoor je dit geluid absoluut niet en bij warme motor is het ook verdwenen.

Maar nu heb ik een slecht “track record” op het gebied van herkennen van bijzondere Citroëneigenschappen. Menno heeft vorig jaar in Waalwijk mijn Xantiavering beoordeeld als zijnde niet op ComfortBol niveau. En inderdaad bleek bij controle door Chyparse, dat Renard er gewone bollen onder had gezet, ondanks mijn verzoek om CB’s. Nu er echte CB’s onder zitten merk ik eigenlijk geen verschil.

Aan de andere kant ben ik zeer vertrouwd met tikkende hydraulische kleppen. De eerste paar honderd meter na de koude start van de Fiat CinqueCento van Mw. Breeze, lijkt het net of er knikkers op de zuigers stuiteren. De garagist zegt: gebrek aan olie in de hydraulische klepstoters. Niets om je zorgen over te maken.

Soms word ik wel eens wakker van een reutelende nokkenasverstelling. Maar dan bedenk ik me dat ik gelukkig een ES9J4 zonder verstelling heb en kan ik weer rustig verder slapen.

Adri
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Nokkenas verstelling

Bericht door Menno »

Adri, je moet je ook niet teveel voorstellen van het tikken hoor, dat hoeft echt niet 'hard' te zijn ....
Heel verschillend ....

Bij warme motor moet een V6 m.i. altijd als de spreekwoordelijk naaimachine lopen .... :smt193


:)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 feb 2011 20:41
Auto: C5 2.0i exclusief 2006 + Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 100000
Kleur: grijs
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: Nokkenas verstelling

Bericht door Duizel »

Update:
garage heeft alles bekeken en vonden geen fouten.
Zojuist auto gestart en TAK-slecht lopen, TAK-slecht lopen enz.
Het is geen tikkend geluid, dat herken ik wel, dit is een ratelend geluid (lijkt als een stappenmotor welke niet kan verplaatsen oid)
Ik ben er niet gerust op.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
is het wellicht een dynamovrijloop of airco-compressorkoppeling?
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Nokkenas verstelling

Bericht door BJG »

Klinkt idd als een in- en uitschakelende airco, mogelijk tgv teveel koudemiddel. Dan regelt de motor bij en terug.

De dynamo vrijloop is mechanisch tijdens toerental daling, en maakt geen geluid. Hooguit hoor je de dynamo doordraaien als je fors gas geeft en loslaat. Dat is een soort joelen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie