Dat ET er een andere mening over heeft zou best kunnen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
De contactdruk is van belang in sneeuw en regen, dus hoe breder de band, hoe hoger het contactoppervlak en hoe lager de druk per cm². Dit heeft ontegensprekelijk zijn voordeel in zware regen (aquaplanning) en sneeuw. Op droge baan is een bredere band dan weer wel beter.
Dat ET er een andere mening over heeft zou best kunnen
Daar ga ik mij niet druk om maken 
Dat ET er een andere mening over heeft zou best kunnen
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat is al heeeeeeel vaak geschreven, ook op dit forum: bredere banden geven GEEN groter contactoppervlak met de weg.
Het oppervlak wordt alleen anders van vorm, maar het aantal cm² blijft gelijk.
Dat aantal cm² contactoppervlak wordt bepaald door het gewicht dat op die band drukt gedeeld door de druk in de band. En die laatste blijft normaliter gelijk.
Zoiets heet evenwicht, de druk binnen de band is gelijk aan die daar buiten
Groet,
JW
Het oppervlak wordt alleen anders van vorm, maar het aantal cm² blijft gelijk.
Dat aantal cm² contactoppervlak wordt bepaald door het gewicht dat op die band drukt gedeeld door de druk in de band. En die laatste blijft normaliter gelijk.
Zoiets heet evenwicht, de druk binnen de band is gelijk aan die daar buiten
Groet,
JW
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
heb ik ook al geschreven ... de C3P rijdt met de semperit winterbanden beter door de sneeuw als mijn C5 met de michelin alpin...filip schreef:Daar heeft iedereen zijn eigen mening over he... maar als ik met de corsa van mijn vrouw door de sneeuw ploeg ( 185/65 r15) dan is dat geen probleem die trekt daar mooi door
hier is ook 195/60/16 tov 225/55/17
op mijn Ph 2 had ik ook michelin alpin maar 205/55/16 en die waren ook beter tov de ph3
niet dat die nu opeens slecht rijdt door de sneeuw...
maar waar ik de C5 lichtjes voelde glijden .. merkte ik niks met de C3P
dit is wat ik merk met rijden... en als het theoretisch niet zou kloppen...
ook goed.. ik weet wat ik voel in de praktijk...
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Thuis glij ik met de 'smalle' banden v/d 207 en niet met de C5, ... of zou dat aan de zb/wb's liggen

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Ik krijg net bericht van de dealer dat mijn C5 gelost is en dat ik hem (pas) over 2,5 week op kan komen halen (het is te druk om alle auto's afleverklaar en afgeleverd te krijgen), maar, waar ik al bang voor was, ..........
ZONDER DE WINTERBANDEN (actieset)
hoewel de bestelde set binnen de door de dealer bij Citroën NL gereserveerde sets viel heeft Citroën Nederland 1-zijdig de bestelling geannuleerd en kunnen ze die niet meer leveren; ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.
Ik wil in ieder geval geen B-merk banden.
ZONDER DE WINTERBANDEN (actieset)
hoewel de bestelde set binnen de door de dealer bij Citroën NL gereserveerde sets viel heeft Citroën Nederland 1-zijdig de bestelling geannuleerd en kunnen ze die niet meer leveren; ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.
Ik wil in ieder geval geen B-merk banden.
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
Berichten: 674
Lid geworden op: 08 apr 2009 21:23
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Locatie: Grobbendonk ( België )
Ik vrees dat je het dit jaar zonder winterbanden zult moeten doen
... ze gaan u volgend jaar een setje leveren !!! Er zijn hier en daar nog een paar banden te krijgen maar dat is dan de gewone prijs maal 3
. Ik had al in September een setje van deze actie besteld. toen lachten ze mij een beetje uit zo van ben je daar nu al mee?? :p... maar in november telefoon van citroen " euhm meneer uw banden zijn niet meer te krijgen !!!"
Ja ja dat was een probleem om winterbanden te krijgen. Ik heb ze gekregen via Jeroen Oost in Arnhem.
Die heeft een mobiele bandenwerkplaats en komt bij je voor de deur.
Letterlijk terwijl ik zat te werken werden mijn banden gewisseld. En erg concurrerende prijs.
Ik hoefde daarvoor niet in een tochtige banden werkplaats te staan.
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Met de Conti's TS 830 (195-65-15) die ik in december heb laten monteren ben ik heel erg tevreden. Zowel in de Nederlandse sneeuwperiode als in Duitsland voor het eerst ervaren wat een verschil het is om met winterbanden te rijden. Ik kan het iedereen aanraden die zijn auto onder die winterse omstandigheden niet kan laten staan. Dus nu al bestellen voor volgend jaar. Aan mijn velgmaat kan je zien dat het een phase 1 is. Daarom mijn vraag waarom dit draadje exclusief phase 3 is. Winterbanden is toch een algemeen artikel?
Groeten, Cieterman
P.S. trouwens mijn autohistorie maar eens bijgeplaatst
Groeten, Cieterman
P.S. trouwens mijn autohistorie maar eens bijgeplaatst
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Yep ik heb ook conti T830 op de maat 225/65/17 en voldoen uitstekend!
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
is wel niet de juiste maat....
225/55/17 moet het zijn...
225/55/17 moet het zijn...
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Misschien omdat (veel van) de C5-3's ERG zware auto's zijn? Mijn ph1 woog ruim 1300 kg dacht ik, mijn ph3 bijna 1800 kg. Dat is een hoop meer massa, een stuk moeilijker van zijn plek te krijgen en een heel stuk moeilijker te controleren als het fout dreigt te gaan (met 4 man plus bagage aan boord zit je snel op 2300 kg). Ondanks het ESP etc., tegen massa+zwaartekracht kan weinig op. Ik heb wel eens horen zeggen dat er erg veel loodzware SUV's, met 4wd, onder aan de helling naast de weg terecht komen.cieterman schreef: Daarom mijn vraag waarom dit draadje exclusief phase 3 is. Winterbanden is toch een algemeen artikel?
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Tja, dan hoor ik hier dus niet tussen.
Ben maar een bescheiden eerste phase met maar 1342 kg massa op het kentekenbewijs maar wel met een prachtige set winterbanden. En ik hoop nog een jaar of vijf met de winterbanden te doen, zoveel rijd ik niet meer. Als een auto het goed doet dan doe ik er meestal ook wat langer mee, zie mijn historie. Misschien is er tegen die tijd een phase IV waarbij Citroën wat op het gewicht is gaan letten. Sla ik een paar phasen over. Mijn NSU'tjes kon je nog in je eentje zelf aanduwen en er snel inspringen en dan liep hij. Maar dan spreken we over 660 kg. Zou in het huidige verkeer meer een kreukelzone zijn en van winterbanden hadden we toen nog niet gehoord.
Conclusie, splitsen in phase i / ii en apart phase III, zeg het maar of gezellig bij elkaar.
Met vriendelijke groet,
Cieterman
Ben maar een bescheiden eerste phase met maar 1342 kg massa op het kentekenbewijs maar wel met een prachtige set winterbanden. En ik hoop nog een jaar of vijf met de winterbanden te doen, zoveel rijd ik niet meer. Als een auto het goed doet dan doe ik er meestal ook wat langer mee, zie mijn historie. Misschien is er tegen die tijd een phase IV waarbij Citroën wat op het gewicht is gaan letten. Sla ik een paar phasen over. Mijn NSU'tjes kon je nog in je eentje zelf aanduwen en er snel inspringen en dan liep hij. Maar dan spreken we over 660 kg. Zou in het huidige verkeer meer een kreukelzone zijn en van winterbanden hadden we toen nog niet gehoord.
Conclusie, splitsen in phase i / ii en apart phase III, zeg het maar of gezellig bij elkaar.
Met vriendelijke groet,
Cieterman
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Dit is, omdat de TS een ph3 heeft en daarom een vraag over de winterbanden plus velgen van de Ph3
en die passen niet op de Ph1 en Ph2

Trouwens voor de Ph1 en 2 is er ook een topic ... : link
en die passen niet op de Ph1 en Ph2
Trouwens voor de Ph1 en 2 is er ook een topic ... : link
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:24
Auto: c5tourer
Opties: /navdrive3d/trekhaak/detec pack/afil/leder Claudia
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 0
Kleur: zwart perla nera
Locatie: Menen / belgie
Hallo,
ik ga morgen mijn wagen ophalen bij de dealer - besteld begin november inclusief een set winterbanden - net vernomen van de dealer dat er nu nog altijd geen winterbanden beschikbaar zijn (michelin-set) - zal voor volgende winter worden dus - hopelijk is het ergste winterweer voorbij !!!
ik ga morgen mijn wagen ophalen bij de dealer - besteld begin november inclusief een set winterbanden - net vernomen van de dealer dat er nu nog altijd geen winterbanden beschikbaar zijn (michelin-set) - zal voor volgende winter worden dus - hopelijk is het ergste winterweer voorbij !!!
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 jan 2010 23:10
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Locatie: België - Denderstreek
Gisteren een SMS-je (ja, mijn dealer gaat multimediaal
) gekregen van de dealer dat de winterbandenactie al loopt. 't Is te zeggen, je kan ze nu al reserveren voor september. Blijkbaar zijn er lessen getrokken uit vorige winter.
Prijzen (btw en plaatsing inbegrepen):
C5 16" stalen velgen 225/60 R16 98H :
Uniroyal : 800,00 euro
Michelin : 1.049,99 euro
C5 17" Alu velgen (Baltique) 225/55 R17 97H:
Uniroyal : 1.373,67 euro
Michelin : 1.513,65euro
Iemand een idee trouwens van de prijs van een stalen velg voor de C5 en wieldoppen?
Prijzen (btw en plaatsing inbegrepen):
C5 16" stalen velgen 225/60 R16 98H :
Uniroyal : 800,00 euro
Michelin : 1.049,99 euro
C5 17" Alu velgen (Baltique) 225/55 R17 97H:
Uniroyal : 1.373,67 euro
Michelin : 1.513,65euro
Iemand een idee trouwens van de prijs van een stalen velg voor de C5 en wieldoppen?
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)






