C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 aug 2008 17:45
Auto: xsara picasso 2.0hdi
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Fan
C5club Fan
C5 + paardentrailer

Bericht door Stalsie »

Dag iedereen,

even rap een vraagje voor onderstaand onderwerp:

We zouden in de toekomst een trailer kopen om de paarden te vervoeren. Meestal 1 paard, dus inclusief trailer zitten we ongeveer aan 1500 kg (heb me laten vertellen dat de trailer al snel 900 kg weegt).

Nu vroeg ik mij af welke C5-en dit mogen trekken. Op dit moment rijdt ik met een Xm V6 automatique '92, maar de dealer raadt ten stelligste af zulke gewichten met de xm te trekken omdat hij al vaker heeft gehad dat de versnellingsbakken het daardoor vroegtijdig begeven.

We hebben wel een goede Jumper 2,8 hdi staan die dit probleemloos kan trekken, maar het is niet altijd zeker of die vrij is. Daarom vroeg ik mij af of ik voor de toekomst misschien eens moest uitkijken naar vervangend vervoer die me wel toelaat om deze gewichten vlot te trekken.

Heb niet zoveel C5 ervaring, buiten het feit dat mijn papa ooit een phase I 2.2 hdi heeft gehad die afgeklokt heeft op 400.000 km. Weet ook niet goed welke combinatie van cilinderinhoud en manueel/automatique zich het best leent voor het trekken van aanhangwagens.

Eventueel een geschatte prijs is ook altijd welkom


Ik hoor het wel..
Alvast dank
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 + paardentrailer

Bericht door Maarten »

Als ik bij Autoweek wat opzoek over trekgewichten:

De ph1'ers mogen bijna allemaal 1500 kg maximaal trekken. Zowel de benzine als diesels.
Uitzondering is de 2.2 HDi automaat, die gaat tot 1100 kg.
Denk er aan dat een Break iets zwaarder van zichzelf is en dat je dus nog iets ruimer in rijbewijs B blijft.

De ph2 is ongeveer hetzelfde; de 2.0 HDiF handmatig geschakeld mag tot 1600 kg. De automaat daarvan 1300 kg.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Een C5-3 2.2HDiF173 bvm6 mag 1820kg trekken, dezelfde motor in de Ph.II 1600kg en C6 1700kg.
Een C5ph.II V6 bva6 mag 1700kg trekken, dezelfde motor in de C5-3 1650kg.
Tenslote nog de C5-3 V6HDi: 2.7 mag 1690, de 3.0 mag 1650kg trekken.
Alles berline/sedan, de break/tourer is meestal iets minder.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Maar kijk vooral op het kentekenbewijs, want in individuele gevallen wijkt het kentekenbewijs af van de opgave op bv autoweek.

Zo mag mijn C5ph2 V6 BVA6 1600 kilo trekken en mocht mijn C5ph1 V6 BVA4 1400 kilo trekken.

Op dit forum kun je opgaves van anderen vinden die hier weer van afwijken.


EN ik geloof dat in de praktijk de meeste 22HDIs ook meer als 1100 kilo mogen trekken.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 824
Lid geworden op: 05 apr 2007 23:54
Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
De phase1 V6Break zoals die van mij mag 1600KG Trekken
en heb ik heb er voor 2 weken geleden nog 1700kg achter gehad geen centje pijn! :smt023
Maar ik snap niet dat de dealer je gezegd heeft dat je dat beter niet kunt doen met een xm v6 automaat
als de automaat in goede staat is. gaat dat prima hoor ik heb zelf 3 v6en gehad 2 automaat en 1 handgeschakeld gaat allemaal prima met gewicht er achter!
Succes!!!
Greetz Martijn
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Phase III tourer 2.0i benzine automaat mag 1800 kg trekken.
Phase I break 2.0i benzine automaat mag 1500 kg trekken.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1854
Lid geworden op: 14 jun 2007 18:26
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Locatie: Amsterdam
Ik heb een C5 Break 2.2 HDI automaat, daar mag 1300 kg achter :smt190 (gecheckt op eigen kenteken bij RDW)
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 :smt128
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2009 23:19
Auto: c5 break exlusive automaat 2.0
Opties: RT2 trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09117
Productienummer: 0326
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145000
Kleur: gris fulminator
Locatie: waalre
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Inderdaad 1500kg mag je trekken.
Maar een tandemasser met 2 kuub zwart zand doet ook geen pijn trekt ze makkelijk.
C5 break exlusive automaat 2.0 echtgenote peugeot 206 en een trike rewaco hs4 , oudste zoon C5 break prestige , jongste zoon c4 coupe 1.6 vtr.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 + paardentrailer

Bericht door Harm »

Een VW Touareg kan ook een Boeing 747 van zijn plaats krijgen :shock:

Waar het omgaat is dat de gezochte auto binnen de gegevens een paardentrailer mag zeulen. Ook ik heb achter een auto waar 1000kg achter mocht, 2000kg erachter gehangen. Het komt weg, maar je overschrijdt allerlei (veiligheids)grenzen.
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Het gaat niet alleen wat je kan trekken maar ook wat je weer veilig tot stilstand kan krijgen. En wat onderweg niet opeens links voorbij komt zetten.

2000 kilo achter een C5 hangen is dan zacht gezegd onverantwoord. Is het niet voor jezelf dan wel voor anderen.
Vooral omdat er ook nog altijd wat mis blijkt te zijn met de aanhanger. Ik vind het maar knap asociaal. Ik overwoog het woord hufterig zelfs te gebruiken.

En als er wat mis ben ben je de sjaak. Verzekering betaalt niets. Bij ongelukkken met lestselschade mag je de rest van je leven dokken.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 aug 2008 17:45
Auto: xsara picasso 2.0hdi
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Fan
C5club Fan
Re: C5 + paardentrailer

Bericht door Stalsie »

dus als ik het even op een rijtje zet kies ik het best voor een 2.2 hdi of een 3liter V6?
De Phase II geniet mijn voorkeur, dus op het gemakje even verder kijken
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 aug 2008 17:45
Auto: xsara picasso 2.0hdi
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Fan
C5club Fan
Re: C5 + paardentrailer

Bericht door Stalsie »

moet ik rekening houden met al dan niet automaat (4 of 6 bak??) of handgeschakeld bij mijn keuze? In die zin dat de automaat sterk genoeg is om die gewichten te trekken en op te vangen?

Laat een V6 zich makkelijk op gas zetten?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ja dus, rekening houden met je automaat die de beperkende factor kan zijn (mn in ph1).

Qua gas, voor de ph2 is er iets minder keus als de ph1. Voor de ph1 is er nl. een gasfx pakket met lpi. Dat is er voor de ph2 niet (al schijn je wel een lpi installatie met peugeot of renault software te kunnen gebruiken) Dampinjectie van AG/eurogas of Landi is altijd mogelijk. Wel is het wat prijziger als bij een 4 cylinder.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 aug 2008 17:45
Auto: xsara picasso 2.0hdi
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Fan
C5club Fan
Re: C5 + paardentrailer

Bericht door Stalsie »

http://www.2dehands.be/autos/autos/citr ... 5&start=63" onclick="window.open(this.href);return false;

de moeite waard om eens te gaan kijken?

via de boekjes hier op het net, mag deze dan ook 1500 trekken, vermoed ik? Er staat zelfs bij dat hij 1900 mag trekken op vlakke weg.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Vast wel

Ik moet wel zeggen dat mijn antwoorden betrekking hebben op de NL situatie.

Uiteindelijk zijn er meer factoren die het trekgewicht bepalen wat uiteindelijk vastgesteld wordt bij het op kenteken zetten van de auto (op bais van een type goedleuring). Daarmee zou het ook per land kunen afwijken. Ook al geeft de fabrikant een bepaalde opgave. Bv de NL wetgever kent geen aparte opgave voor vlak. Er is gewoon maar 1 max trekgewicht, wat onder alle omstandigheden moet gelden. Dus mag je er nooit 1900 kilo aan hangen, punt uit. In Belgie zou dat anders kunnen zijn.

In NL was dat vroeger ook anders, want toen stond het trekgewicht op een aanhangsel wat je alleen had als je een trekhaak liet monteren. Ook een trekhaak heeft een max gewicht al is dat normaliter afgestemd op het trekgewicht van de auto.

Als je in Belgie woont, waarom ga je dan niet gewoon voor een diesel? Dat zou ik (als V6 rijder) ook overwegen als het in NL niet zo onaantrekkelijk was qua vaste lasten. Op benzine is de V6 de enige keus als je voor trekkracht en comfort wilt gaan, op diesel doet de 2l HDI -136 eigenlijk daar weinig voor onder. Ja hij mist wat topsnelheid, maar daar heb je in de praktijk toch weinig aan. Wel een 6-bak, itt de 2l benzine (de nieuwe THP maakt deze discussie heel anders)

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Plaats reactie