Ook zo'n last van zijwindgevoeligheid ?

Totaal aantal stemmen: 133
Ja , maar enkel bij zeer stevige (ruk)wind. (73) 55%
Ja , eigenlijk bij het minste of geringste zuchtje wind. (41) 31%
Nee , de C5 spoort als een trein , ook bij 12 beaufort. (13) 10%
Anders , zie antwoord ! (6) 5%
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Tja, XM :citrofiel :citrofiel , maar ook daarmee moest ik de sportstand wel gebruiken als het flink te keer ging. En dat doe ik bij de C5 dan ook maar als het nodig is. Beetje snelheid terugnemen wil ook wel helpen, je zit tenslotte met medeweggebruikers op de weg die niet zo'n stabiele rechtuitrijder hebben. :lol: :lol:

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)Afbeelding

Honda Jazz e:HEV Elegance
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1566
Lid geworden op: 30 mei 2006 11:34
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Locatie: Willemstad
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Voor het eerst veel wind mee gemaakt met de Michelins er onder en minder last van zijwind als met de Bridgestone's :smt038

Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 sep 2008 18:06
Auto: C5 2.0 16v prestige berline g3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 08821
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 140300
Kleur: groen ksdc
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik heb sinds kort Continental banden voor. De auto lijkt vanaf dat moment minder zijwindgevoelig, loopt mooier met de weg mee. Ook het trillen rond de 120 km/uut is vrijwel geheel weg.

JohaN
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mei 2006 22:24
Locatie: Huizen
C5club Newbie
C5club Newbie
Heb van 1999 tot 2004 een nieuwe Xantia Break gehad. Daarna een nieuwe C5 type 1 met sportstandvering tot oktober 2007.

Ik kan bevestigen dat beide auto's buitengewoon zijwindgevoelig zijn, vergeleken met de VW's die ik daarvoor 20 jaar gereden heb. Bij het inhalen van een vrachtwagen zonder wind wist je al niet wat je overkwam. Stilstaand bewoog de auto al met forse wind. Rij nu weer sinds oktober 2007 een VW en inderdaad: niet zijwindgevoelig. Nooit meer een HP auto. Alleen al daarom. Het veercomfort was ongeëvenaard, maar de instabiliteit was voor mij een echte, echte afknapper. Heeft wel 9 jaar geduurd voor ik dat wilde toegeven: mijn vrouw zei het al direct.
Hedonist tot de kist....
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Kaaskop, van je 10 berichten sinds 2006 is dit bericht de meest nuttige bijdrage aan het forum.
Bedankt en veel plezier met je VW en je vrouw.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
tja ronald niet iedereen is een liefhebber van HP...

mijn vrouw werd ook wagen ziek in de Ph2 en daar heeft ze in de wokkel Ph3 geen last meer van..

ligt het aan de HP :smt017 :smt017 weet ik niet...


;)
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1018
Lid geworden op: 12 aug 2009 09:10
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 512.000+
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Uden
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Ik zou van vrouw wisselen, niet van vering. :smt190

;)
Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
je vrouw leest niet mee zeker,,, :lol:
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Roman schreef:mijn vrouw werd ook wagen ziek in de Ph2 en daar heeft ze in de wokkel Ph3 geen last meer van..
ligt het aan de HP
Volgens mij ligt het aan vrouwen.

Die hebben gemiddeld een iets gevoeliger evenwichtsorgaan, en vooral lichte schommelingen om de lengte-as (rol) zijn ze wat meer gevoelig voor. Daarnaast nemen ze hun omgeving anders waar, wat het bemoeilijkt om in een bewegende auto via visuele input te corrigeren op bewegingen.

Maar wat ook meespeelt is dat je als bestuurder een voordeel hebt in het anticiperen van bewegingen en meer rijden je ook beter maakt in het compenseren van onbalans. Vrouwen rijden minder en minder zelf.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
EvilTwin schreef: Maar wat ook meespeelt is dat je als bestuurder een voordeel hebt in het anticiperen van bewegingen
Dit is misschien de belangrijkste reden, als er bij het zeilen iemand zeeziek dreigde te worden zetten we die persoon achter het roer. :smt078

Door het turen naar de niet bewegende horizon verdween de zeeziekte (bijna) altijd.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Ben ik ff blij dat mijn vrouw roept dat ze bollenvering op der 207 mist :lol:

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: Zijwindgevoeligheid ...

Bericht door bgt »

valt mij op dat de grote Citroens veel overhang bij de voorwielen hebben. Daardoor worden ze wat instabieler als bijv. een Duitse auto die meer overhang achter hebben. Het zal ook met de vering te maken hebben, die is nu eenmaal comfortabel bij een Citroen, maar toch zal die overhang invloed hebben bij wind en hoge snelheden.
het korte kontje is ideaal bij caravan trekken.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Windgevoelig, goh ik weet het niet.
Ik heb testgereden op een dag met toch een stevige wind en eigenlijk niet veel van gemerkt.
Men picasso is ook best windgevoelig, maar zo erg groot is het verschil met een zacht opgehangen MB ook niet, terwijl het zijvlak stukken kleiner is daar.
Dus ik denk dat het nogal meevalt. Het is voor mij een gewoonte, ik heb er nu veel minder last/moeite mee dan in de beginperiode dat ik men picasso had.

Dat een bmw of audi of vw minder windgevoelig is? Kan best, stuggere ophanging weet je wel. Dat die vlakker door de bocht gaan en minder last hebben van brutale stuurcorrecties? Ook juist.
Iemand die graag messcherp van de ene bocht naar de andere stuurt koopt hem best geen C5, net als iemand die graag niet kreupel uit een auto wil stappen na een dagje over belgische wegen rijden beter geen 3 van bmw koopt.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
@ EvilTwin
Ik heb er iets andere ervaringen mee. Ik denk dat het vooral de concentratie op een taak is die er in dat geval voor zorgt dat iemand niet of minder snel zeeziek wordt. Want als het alleen om het kijken naar de horizon gaat dan zou iemand die gewoon buiten zit en zich daar ook op concentreert net zoveel profijt van moeten hebben als de roerganger. Dat er sowieso profijt is ontken ik niet, maar een concrete taak aan boord waarop iemand zich moet concentreren doet het nog veel beter in het verminderen van de gevoeligheid voor zeeziekte.

Overigens is mijn ervaring dat het 's nachts snel over is met die voordelen buiten of aan het roer, vooral in wat ruwer weer en als er te weinig maanlicht is om golven te zien aankomen. Dan maar liever de stuurautomaat erop en de puts alvast klaar voor als het er uit komt :-).

Voor in de C5: wellicht net als aan boord standaard een pakje cinazine pilletjes in de EHBO doos?

Roel.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
bgt schreef:valt mij op dat de grote Citroens veel overhang bij de voorwielen hebben. Daardoor worden ze wat instabieler als bijv. een Duitse auto die meer overhang achter hebben. Het zal ook met de vering te maken hebben, die is nu eenmaal comfortabel bij een Citroen, maar toch zal die overhang invloed hebben bij wind en hoge snelheden.
het korte kontje is ideaal bij caravan trekken.
Die duitse auto's met grote overhang achter zijn allemaal achterwielaandrijvers en die hebben per definitie een slechte stabiliteit, zeker bij hoge snelheden en harde wind.

De inherente stabiliteit van een auto is afhankelijk van de plaats van het zwaartepunt tov de wielen, hoe verder het zwaartepunt naar voren ligt hoe beter. Daarnaast, qua langsstabiliteit kan een lange achterkant een auto ook juist gevoeliger voor zijwind maken, dat hangt af van de (aero)dynamica van de auto als geheel en de plaats van het aerodynamisch centrum tov het zwaartepunt van de auto.

De C5 PhI/II is gewoon wat gevoeliger vanwege zijn hoogte, de hoogte van de spatborden vóór en de typische C-stijl/kofferovergang, maar een Xm of Xant en helemaal een CX of C6 ligt echt als een blok, helemaal bij slecht weer en hoge snelheid. Het enige waar de C5s hoge stompe neus hem gevoeliger voor maakt is idd inhaalacties in vanuit de luwte naast een vrachtwagen met sterke zijwind. Maar vergeet niet dat achterkant van de auto ook nog voorbij moet aan die vrachtwagen. Ook dan geldt: het stabiele "neuslastige" gedrag trekt dan je achterkant de ellende uit.
Dat een bmw of audi of vw minder windgevoelig is? Kan best, stuggere ophanging weet je wel. Dat die vlakker door de bocht gaan en minder last hebben van brutale stuurcorrecties? Ook juist.
Iemand die graag messcherp van de ene bocht naar de andere stuurt koopt hem best geen C5
Da's de illusie waarop men BMWs verkoopt, goede wegligging komt niet magisch uit harde veren. In een C5 met Hydractive durf ik een directe vergelijking wel aan, laat staan in een C6 met AMVAR,die rijdt rondjes om de concurrentie.


Afbeelding

Afbeelding

dat was 20 jaar geleden ook al zo (Xm), of 35jr (CX) 55jr (DS) of 75jr (TA)

Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=2DN9Rbs8V88" onclick="window.open(this.href);return false;
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Plaats reactie