bgt schreef:valt mij op dat de grote Citroens veel overhang bij de voorwielen hebben. Daardoor worden ze wat instabieler als bijv. een Duitse auto die meer overhang achter hebben. Het zal ook met de vering te maken hebben, die is nu eenmaal comfortabel bij een Citroen, maar toch zal die overhang invloed hebben bij wind en hoge snelheden.
het korte kontje is ideaal bij caravan trekken.
Die duitse auto's met grote overhang achter zijn allemaal achterwielaandrijvers en die hebben per definitie een slechte stabiliteit, zeker bij hoge snelheden en harde wind.
De inherente stabiliteit van een auto is afhankelijk van de plaats van het zwaartepunt tov de wielen, hoe verder het zwaartepunt naar voren ligt hoe beter. Daarnaast, qua langsstabiliteit kan een lange achterkant een auto ook juist gevoeliger voor zijwind maken, dat hangt af van de (aero)dynamica van de auto als geheel en de plaats van het aerodynamisch centrum tov het zwaartepunt van de auto.
De C5 PhI/II is gewoon wat gevoeliger vanwege zijn hoogte, de hoogte van de spatborden vóór en de typische C-stijl/kofferovergang, maar een Xm of Xant en helemaal een CX of C6 ligt echt als een blok, helemaal bij slecht weer en hoge snelheid. Het enige waar de C5s hoge stompe neus hem gevoeliger voor maakt is idd inhaalacties in vanuit de luwte naast een vrachtwagen met sterke zijwind. Maar vergeet niet dat achterkant van de auto ook nog voorbij moet aan die vrachtwagen. Ook dan geldt: het stabiele "neuslastige" gedrag trekt dan je achterkant de ellende uit.
Dat een bmw of audi of vw minder windgevoelig is? Kan best, stuggere ophanging weet je wel. Dat die vlakker door de bocht gaan en minder last hebben van brutale stuurcorrecties? Ook juist.
Iemand die graag messcherp van de ene bocht naar de andere stuurt koopt hem best geen C5
Da's de illusie waarop men BMWs verkoopt, goede wegligging komt niet magisch uit harde veren. In een C5 met Hydractive durf ik een directe vergelijking wel aan, laat staan in een C6 met AMVAR,die rijdt rondjes om de concurrentie.
dat was 20 jaar geleden ook al zo (Xm), of 35jr (CX) 55jr (DS) of 75jr (TA)
http://www.youtube.com/watch?v=2DN9Rbs8V88" onclick="window.open(this.href);return false;