GuidoK schreef:Ik kan me voorstellen dat je MM bij het plaatsen van een intercooler behoorlijk in de war raakt. Alle waarden die de sensoren uitlezen veranderen natuurlijk drastisch (luchtmassameter etc).
Ik denk het niet, de LMM (eigenlijk debietmeter) zit vóór alle druk en temperatuur veranderingen. Hij zit namelijk bovenop het luchtfilter.
Hij weet dus op enig moment exact hoeveel lucht (massa) er de motor ingaat, met een héél lichte vertraging door het opbouwen van druk in alle pijpen.
Hij werkt overigens door de temp te meten van de lucht en een tweede referentie temperatuur op een stroomdraadje constant te houden. Daartoe moet hij de stroom variëren, hieruit wordt dan de massa van de langsstromende lucht bepaald.
Het bereik hiervan is dus van:
net onder stationair debiet (800tpm * 2L met 0bar overdruk bij +80C buitenlucht)
tot
maximaal debiet @4700tpm met 0,6bar overdruk bij -40C buitenlucht, dus de kans dat je buiten het regelgebied komt is denk ik vrij klein.
Niet alle winst van een intercooler is overigens gratis, hij zorgt ook voor extra weerstand in het inlaattraject en extra turbo-lag doordat er een grotere luchtbuffer tussen turbo en inlaatspruitstuk zit. (een turbo is efficiënter als hij direct op de inlaat zit) Mogelijk dat de 80kW dus ook een andere turbo geometrie heeft dan de 66kW.