Met een C5X door de wasstraat .....
Na 40 jaar met auto's met handgeschakelde 4,5 en 6 versnellingsbakken te hebben gereden nu voor het eerst een automaat. Ik had er van te voren over nagedacht hoe de C5X door de wasstraat te loodsen ...... Aanrijden in D en op het moment dat een roller het linker voorwiel pakt naar N. Niet naar P, want dan blokkeert de bak en daarmee de voorwielen, en al helemaal niet de auto met start&stop uitzetten, want dan automatisch naar P en ook de elektronische handrem erop. Het is de bedoeling dat de auto door de wasstraat gaat, en niet dat de rollers onder de banden doorrammelen zonder dat vooruitgang wordt geboekt.....
Mijn plan werkte. De auto werd keurig in N door de wasstraat getrokken. En dan komt vanzelf het moment dat bij groen licht de wasstraat weer verlaten dient te worden. Mijn voornemen was bij groen licht de automaat van N naar D te schakelen om vervolgens weg te rijden, maar dit lukte niet.....
De bak liet zich niet meer schakelen......
Ik dacht, ik duw de auto wel uit de wasstraat, toen nog niet wetende dat bij openen portier bij lage snelheid de bak automatisch in P wordt gezet. Auto was niet vooruit te duwen. Uiteindelijk met start & stop de auto helemaal uitgezet, met voet op de rem weer gestart, en met nog 30cm speling voordat ik door een achterligger in de wasstraat geramd zou worden ontsnapt........
In het instructieboekje van de c5X staat: Alleen de verzoeken voor het veranderen van de stand (van de automatische transmissie) die uitvoerbaar zijn worden uitgevoerd. Mijn mening is 1) dat als de motor niet door start&stop is uitgeschakeld, ik van N naar D had moeten kunnen schakelen en weg had moeten kunnen rijden, en 2) als de motor door start&stop is uitgeschakeld de motor automatisch gestart had moeten worden zonder het rempedaal aan te raken door van N naar D te schakelen, en ik had moeten kunnen wegrijden. Dit laatste staat letterlijk in het instructie boekje. Nog later kwam ik erachter dat de c5X ook voorzien is van een nogal moeilijk omschreven "wasstraatmodus" welke ik hoe dan ook niet ga gebruiken. Volgende keer in de wasstraat zet ik van te voren start&stop uit; kijken of het dan beter gaat.
Ben ik de eerste en enige prutser die bijna met een c5X in de wasstraat is verongelukt ? Hoor graag jullie ervaringen en zienswijzen.