Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Elek. stand niet beschikbaar: Automatische werking bezig 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 28 dec 2023 21:18
Berichten: 3
Auto: C5 aircross hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 80000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Elek. stand niet beschikbaar: Automatische werking bezig
Sinds september 2023 heb ik een C5 Aircross hybrid uit 2021 met zo’n 70.000 km op de teller. Ik rij vooral korte ritten van z’n 30 tot 40 km. Dit doe ik voornamelijk elektrisch. Als het niet al te koud is haal ik de 40 km helemaal elektrisch, maar als het koud is dan lukt dit niet en dan rij ik het laatste stuk hybride.
Sinds enkel weken kan ik niet meer elektrisch rijden. Ik krijg de melding: Elektrische stand niet beschikbaar: Automatische werking bezig.
In het instructieboekje vind ik een melding die hier op lijkt:
Als bij het starten van de auto de stand Electric door de omstandigheden niet kan worden geactiveerd of gehandhaafd, dan wordt "Elektrische stand momenteel niet beschikbaar" op het instrumentenpaneel weergegeven. De auto gaat automatisch over op de stand Hybride.
Wat de reden is van deze melding en wat je eraan kunt doen wordt niet beschreven. Verderop in de handleiding staat: ”Wanneer u de auto langere tijd niet heeft gebruikt (meerdere maanden), kan het voorkomen dat de benzinemotor start, zelfs als de batterij is opgeladen.”. Bij mij is dit niet het geval, de auto heeft geen langere tijd stilgestaan en de batterij is opgeladen (alle drie).
Ik heb op het internet gezocht naar de andere PSA merken. In de Peugeot handleiding lees ik bij dezelfde melding een cryptische aanvulling: “Wanneer de verbrandingsmotor meerdere keren wordt gestart zonder dat de temperatuur voldoende stijgt, kan het zijn dat de Electric-stand tijdelijk niet beschikbaar is (natuurlijk fenomeen van verdunning van de olie door brandstof in de olie). Vervolgens wordt een melding weergegeven op het instrumentenpaneel ("ZEV-stand niet beschikbaar: automatische werking ingeschakeld").
Om weer een normale elektrische werking te krijgen moet u ongeveer 80 km onder "snelwegomstandigheden" of ongeveer 200 km onder stedelijke omstandigheden rijden. Dit fenomeen veroorzaakt geen mechanische of elektrische schade. Tijdens de levensduur van de auto kan dit meerdere keren voorkomen.”
De melding in de Peugeot handleiding komt overeen met de melding die ik krijg. Ondertussen heb ik al ruim meer dan 200 km gereden en ik kan nog steeds niet elektrisch rijden.
Mijn vraag: herkent iemand dit ‘probleem’ en zo ja wat kun je eraan doen en hoe kun je het voorkomen?


01 jan 2024 14:57
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 28 dec 2023 21:18
Berichten: 3
Auto: C5 aircross hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 80000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elek. stand niet beschikbaar: Automatische werking bezig
Het probleem is ondertussen opgelost. Na zo'n 300 km gereden te hebben, gedeeltelijk stad en korte ritjes (15 km) over de snelweg was het probleem opgelost en kon ik weer elektrisch rijden.


02 feb 2024 11:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.