Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Auto op de kont https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=8674 |
Pagina 1 van 8 |
Auteur: | Sandro [ 02 jan 2011 11:30 ] |
Berichttitel: | Auto op de kont |
Beste Allemaal, Als eerste een gelukkig nieuwjaar en een plezierig Citroenjaar. Mijn auto is na de erge sneeuw op zijn achterkant gegaan, ik heb al naar de onderwerpen gekeken van anderen met hetzelfde probleem, Eerst dacht ik dat het kwam door de sneeuw, maar nu dat weg is, gaat hij als een ouderwertse Citroen op haar kont. Nu zo na het vervangen van de multisnaar en jawel de koppeling (de drukgroeplager was kompleet verrot) vind ik het even welletjes met de kosten. Kan het last, mochten de veercilinders lek zijn om nog een tijd door te rijden? Zijn misschien de hoogteregelaars smerig, maar dan zou ze ook met het starten van de motor niet omhoog komen. Stekkertjes misschien? Verder rijdt ze gewoon, met hetzelfde comfort. Wie kan mij eventueel bijlichten. Groeten Sandro |
Auteur: | Herman [ 02 jan 2011 11:33 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
Ik denk 1e lekke veercilinder en dan de hoogte regelaar , maar hij rijd verders wel goed? |
Auteur: | Sandro [ 02 jan 2011 11:41 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
Ja aan het rijden is niets aan te merken, maar als het een veercilinder is, kan dat last om door te rijden? En verder, hoe weet je welke kant het dan is, ik heb begrepen dat de cilinders van binnen uit lekken. Graag hoor ik even Herman. |
Auteur: | EW [ 02 jan 2011 12:19 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
Tja, de pomp moet veel meer werken. De pomp slaat aan bij het openen van de portieren: bij mij leidde dat vorig jaar winter tot startproblemen omdat de accu wel erg zwaar is, maar bij -15 niet én de auto op kon pompen en ook nog kon starten. Uitvinden welke het is is niet moeilijk: Zet de auto op een vierkolomsbrug. Aan de veercilinders zitten een dikke metalen leiding (de HD-leiding) en twee slangetjes. Eén slangetje is de ontluchting, één slangetje is de retour. Trek de retour los. Daar mag een klein beetje LDS uit komen, niet een flinke stroom. Is dat laatste het geval, dan is die veercilinder lek. Vervangen is vrij eenvoudig: leidingen eraf, veerbol los, pennetje los, ik meen twee boutjes los en de veercilinder kun je wegnemen. Nieuwe erop, boutjes, pennetje en veerbol er weer op, leidingen er weer aan en klaar. Denk wel aan de accu losnemen (om te voorkomen dat de auto de hoogte wil corrigeren), gebruik van een brug (dit wil je niet op de stoep doen omdat je de vering onderhanden moet nemen). Ik was ongeveer 130 euro kwijt. Zorg ook dat je LDS bij de hand hebt: waarschijnlijk verlies je wel wat. |
Auteur: | Sandro [ 02 jan 2011 19:42 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
EW, Dank je voor de info, ik begrijp dat er wel gewoon doorgereden kan worden? P.s waarom zakt ze eigenlijk bij 1 lekke cilinder in? Misschien kan Evil Twin een technisch verhaal toelichten, yoe hoe waar ben je! Groeten Sandro |
Auteur: | EW [ 02 jan 2011 20:50 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
Nouja, de pomp maakt flink meer draaiuren. Of ie dat heel leuk vindt durf ik niet te zeggen. Bovendien moet ie het maar bij kunnen houden. Dat de auto op de kont valt is niet zo raar: het zit allemaal met elkaar verbonden. Er slingert vast wel ergens een plaatje rond. Er zit ook maar één ontlastschroef achter. |
Auteur: | EvilTwin [ 03 jan 2011 14:12 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
Bij iedere HP Citroën is de hoogteregeling altijd pér as. Er zit dus in de BHI één toevoerklep naar achteren en één terugvoerklep, tbv hoogteregeling. Idem voor. Weliswaar is het mogelijk om (bij HA3+) de rechts-links doorlaat af te sluiten, maar die gaat altijd open bij hoogtecorrecties. |
Auteur: | jopie [ 03 jan 2011 15:26 ] |
Berichttitel: | Nog een op de kont |
Ik keek vanmorgen naar buiten en daar lag ze op de kont. Deur open en de pomp begint te draaien maar verder geen enkele reactie. Motor gestart nog steeds op haar kont. De hoogte regeling geprobeerd nog steeds geen enkele reactie. LDS vatje opengedraaid staat helemaal droog gelijk onder de auto gekeken, geen olie. Vraag: liter olie ophalen bijvullen en even aankijken is dit verstandig? |
Auteur: | EvilTwin [ 03 jan 2011 16:52 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
in elk geval niet meer mee rijden totdat de LDS bijgevuld is en de auto op hoogte blijft. Het blijven bijvullen met LDS is overigens al snel net zo duur als een nieuwe plunjer ![]() |
Auteur: | jopie [ 03 jan 2011 19:44 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
Auto ligt nu niet meer op de kont maar helemaal plat. LDS bijgevuld en dat loopt er na even draaien van de pomp net zo hard weer uit ter hoogte van de rechter achterdeur. Dat was dus de eerste €19.25 voor de lds. Morgen maar naar de garage ermee. Ik mis haar nu al. |
Auteur: | Sandro [ 03 jan 2011 20:38 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
Even terug naar mijn probleem, ik begrijp dus dat het beter is om de cilinder te vervangen. Ik heb overgens gelijk even een vraag, ik heb in het verleden ook bv een GSA en een BX gereden en en vriend rijdt een Xantia, deze problemen ken ik eigenlijk niet, en ook nooit gehad!! Zijn deze problemen het gevolg van de moderne techniek?? (lees zwakte of slechte kwaliteit van de techniek of heb ik gewoon pech met alles tegelijk). Ik ben zo'n fan van het heerlijke rijden. Graag hoor ik even van jullie. |
Auteur: | Menno [ 03 jan 2011 20:41 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
Tja, wat oudere modellen met HP hebben andere probleempjes ( en b.v. te maken met lege bollen ), dit is denk ik de zwakste plek van het systeem in de C5, komt iig veelvuldig voor, de reparatie daarentegen is niet al te duur, en kan zelfs volstaan met nieuwe rubber ringen als je de juiste dealer/garage opzoekt, danwel zelf doet ... |
Auteur: | ms-c5 [ 03 jan 2011 20:45 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
als je het onderdeel nummer hebt van die ringen, dan wordt het al wat makkelijker. en eventueel een plaatje van hoe het in elkaar zit. in ieder geval succes ermee. |
Auteur: | Sandro [ 03 jan 2011 20:49 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
Beste Menno, Wat bedoel je met nieuwe rubbers, bij het plaatsen van de comfortbollen zijn de oude rubberen ringen gebruikt. Is dit de oorzaak misschien?? Je bedoeld dus de afdichting van de bollen? Volgens mij heb ik de nieuwe rubber ringen namelijk meegekregen van Rene Spaan, maar is dit het probleem of zit het in de hele veercilinder. Zou je een foto kunnen laten zien misschien wat en waar het probleem zit. Graag hoor ik. |
Auteur: | Menno [ 03 jan 2011 20:52 ] |
Berichttitel: | Re: Auto op de kont |
Nee dat zijn de rubbers die binnen in de veercilinder zitten en voor afdichting zorgen ... Helaas heb ik hier geen foto van, heb ze slechts 1x in handen gehad. Mocht je de juiste zoeken, ik weet dat Oldenhage ze heeft liggen ( of iig aan kan komen ) |
Pagina 1 van 8 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |