Pagina 1 van 1

Oorzaak kapotte hydraulische pomp: wiel verwisselen

Geplaatst: 16 feb 2024 19:34
door Andre B
Na een wiel wisselen hier bij een garage deed de hydraulische vering het niet meer. Garagehouder had de auto niet in hoogste stand gezet voordat hij de krik er onder zette. Volgens instructieboekje moet dat wel.
Nu zegt hij dat de aandrijving van de hydraulische pomp kapot is. Zekering ook doorgebrand.
Kan het wisselen van een wiel in de normale rijstand zoiets veroorzaken?
Waarom staat dat in de instructie? Ik lees nl ook op het forum dat mensen tijdens het wiel wisselen de auto op de krik in lagere stand zetten waardoor het wiel vrij komt van de grond.

Re: Oorzaak kapotte hydraulische pomp: wiel verwisselen

Geplaatst: 16 feb 2024 20:29
door willy4
welke zekering is stuk en hoeveel Amp .

Re: Oorzaak kapotte hydraulische pomp: wiel verwisselen

Geplaatst: 16 feb 2024 21:05
door Andre B
Een zekering van 40 Ampère.
En toen hij er een nieuwe in deed, zag hij rook uit de motor van de hydraulische pomp komen.

Re: Oorzaak kapotte hydraulische pomp: wiel verwisselen

Geplaatst: 16 feb 2024 21:49
door willy4
dan is de pomp stuk , deze durven wel eens stuk gaan.

Re: Oorzaak kapotte hydraulische pomp: wiel verwisselen

Geplaatst: 16 feb 2024 22:30
door C5HDI110
Vooral als je nooit de LDS ververst, vuil en water vindt de pomp niet leuk.

Re: Oorzaak kapotte hydraulische pomp: wiel verwisselen

Geplaatst: 16 feb 2024 23:50
door Andre B
Maar het heeft dus niets met het verwisselen van het wiel te maken, waarbij de auto niet in zijn hoogste stand was gezet tien hij opgekrikt werd door de monteur?

Re: Oorzaak kapotte hydraulische pomp: wiel verwisselen

Geplaatst: 17 feb 2024 09:05
door willy4
pech gehad.

Re: Oorzaak kapotte hydraulische pomp: wiel verwisselen

Geplaatst: 17 feb 2024 10:31
door C5HDI110
Andre B schreef:Maar het heeft dus niets met het verwisselen van het wiel te maken, waarbij de auto niet in zijn hoogste stand was gezet tien hij opgekrikt werd door de monteur?
De pomp heeft toen wat harder moeten werken om het volledige gewicht vanuit de laagste stand naar de rijstand te krijgen, dat kan net de doodsteek zijn geweest. Hier kan de garage niets aan doen, dit was op korte termijn toch wel een keer gebeurd, onderhoud van het hydraulisch systeem wordt vaak vergeten, en dan is dit helaas het gevolg.

Re: Oorzaak kapotte hydraulische pomp: wiel verwisselen

Geplaatst: 17 feb 2024 12:50
door c5jan
En anders was de pomp wel gesneuveld bij het naar de hoge stand pompen.
Ik schat dat de garage linksom of rechtsom met dit defect te maken had gekregen.

Re: Oorzaak kapotte hydraulische pomp: wiel verwisselen

Geplaatst: 17 feb 2024 15:46
door H_H
Gelukkig heeft mijn bandenman zelf ook een C5 due die weet wat hij doet. Maar inderdaad de oorzaak is niet een wielwissel maar een pomp die op overlijden stond. Eigenlijk moet je (relatief) blij zij dat het zo gebeurde en niet ergens onderweg of op vakantie.
Ik heb het ook al voor gehad en dat was op een erg rot moment!

Re: Oorzaak kapotte hydraulische pomp: wiel verwisselen

Geplaatst: 18 feb 2024 00:25
door Andre B
Bedankt iedereen voor de antwoorden. Goed om te weten dat het niet aan de garagehouder ligt.
Ik had hem graag de schuld gegeven :) , maar was anders ook wel gebeurd begrijp ik.

Helaas ben ik wel op vakantie, dat het me overkomt. En een nieuwe pomp blijkt lastig te krijgen in Portugal.. De anwb gaat er een uit nl sturen.