Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

zgn. VeerSchotels
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=23015
Pagina 3 van 3

Auteur:  JW-C5 [ 26 jun 2022 00:51 ]
Berichttitel:  Re: zgn. VeerSchotels

Als de afstelling erg mis zit, duidelijk te hoog of te laag, kan het gebeuren dat er zoveel kracht op het stangetje komt dat het losschiet in de uiterste stand.
Dat zou dan bij jou gebeurd kunnen zijn.
Als die afwijking erg groot is, zou zelfs de hoogteregelaar geforceerd kunnen worden.

Voor het controleren en afstellen van de hoogte van de auto bestaat een CitDoc C5 - B3BE0AP0 - Controle en afstelling : Hoogten van de wagen, 7 pagina's
Dat kan ik je sturen als PDF, geef dan even je mailadres via een PB. En zet er de laatste 8 cijfers van je VIN bij, voor mijn administratie.

Voor nu: als er in de normale stand duidelijk te veel LDS in het vaatje zit, is het verstandig er nu al wat uit te halen.
Het risico op ploffen van het vaatje is niet denkbeeldig.....

Groet,
JW

Auteur:  Brinkfilter [ 26 jun 2022 13:16 ]
Berichttitel:  Re: zgn. VeerSchotels

Sorry, ik ben niet zo bekend met dit programma, om een PB te sturen, ik heb het geprobeerd!
Je moet maar aangeven of het verkeerd is hoe ik het gedaan heb!

Hoeveel olie mag er nu in het vaatje zitten?, als de auto in rust is, in de normale stand, mag je de olie een beetje zien, door het vaatje heen, als de kap er af haalt en je beweegt wagen heen en weer een beetje?

Een Citroen garage heeft eens tegen mij gezegd, je moet de wagen helemaal naar beneden stellen, dan moet de olie kunnen zien bewegen, als je de wagen een beetje heen en weer beweegt!

Auteur:  JW-C5 [ 26 jun 2022 13:23 ]
Berichttitel:  Re: zgn. VeerSchotels

Je PB heb ik ontvangen, dat CitDoc gaat zo naar je onderweg.

Als je nu, met de auto in de normale stand, LDS ziet in het vaatje, zit er veel te veel in.
Zoals hierboven geschreven, en wat de garage ook zegt: in de laagste stand mag je de LDS net zien, onderin het trechtertje als je de dop eraf geschroefd hebt.

Groet,
JW

Auteur:  Brinkfilter [ 26 jun 2022 23:50 ]
Berichttitel:  Re: zgn. VeerSchotels

Hallo JW,

Heel hartelijk bedankt voor de uitgebreide procedure om de wagenhoogte vd C5 in te stellen!
Ik ben 4 geleden ( AOW ) gestopt met het werk, wat ik 11,5 jr gedaan heb bij Defensie als kalibratie-Technicus voor de elektrische apparatuur aldaar, daar hadden wij ook allerlei kalibers, standard app. en hulpmiddelen.
Maar hoe kom ik aan die kaliber, hoogtemeetapparaat, een Lexia en een Proxia?
Ergens lenen of moet het zelf maken en een ander diagnose app. gebruiken?

Auteur:  JW-C5 [ 27 jun 2022 00:16 ]
Berichttitel:  Re: zgn. VeerSchotels

Een van die tools is bedoeld om op een makkelijke manier het midden van je wielen te kunnen bepalen en van daaruit de hoogte te kunnen vaststellen tot het wegdek waarop de auto staat.
Als je dat niet hebt (wie heeft dat wel?) moet je op een andere manier dat midden bepalen en vandaaruit meten.

Bij een auto met wieldoppen moet je die eraf halen, en dan op het midden van de naaf gaan meten.
Als je LM velgen hebt, kun je op het midden wel een stip zetten en dan die meting uitvoeren.

De andere metingen moet je op een brug doen, met een paar balken die je daarop legt en dan de hoogtebepalingen uitvoeren met een duimstok of een rolmaat.

Met die maten kun je de globale instelling regelen, door de klem(men) iets te verdraaien

En ja, je hebt een Lexia nodig om uiteindelijk de juiste hoogte te kunnen instellen als de globale instelling oké is.
Veel leden op dit forum hebben er wel een, als je even vermeldt waar je ten naaste bij woont, is er wellicht iemand bereid je te helpen.

Groet,
JW

Auteur:  Brinkfilter [ 10 mei 2023 15:01 ]
Berichttitel:  Re: zgn. VeerSchotels

Hallo allemaal, ik heb nu weer het probleem met de zogenaamde Veerbol Steun! deze zijn nog roestiger geworden tov vorig jaar en wordt voor de APK afgekeurd! maar ik heb nog 1,5 a 2 maand om er wat aan te doen!
Zeg @Boes, jij hebt vorige jaar deze opmerking gemaakt: Nogmaals het zijn hier geen veerschotels. Het is een LDS onderdeel tussen de veercilinder en bol.
Als je je echt zorgen maakt en/of de roestvorming is zodanig (wat vreemd is omdat het normaliter geen (spray) water te verduren heeft) zou ik naar een sloop gaan en een PAAR veerpoten ophalen voor weinig.

Hebben jullie ook een idee of ik moet kijken naar een exact dezelfde paar veerpoten, of mag het ook van een diesel of 1,8 , 2,2 typen zijn of zelfs een C5 type2 of PH2? Break of Berliner?
En kan ik dit allemaal in een AutoHobbyGarage uitvoeren (met wat hulp)?
Nieuw zijn deze Veerbol steun € 400,- per stuk!

Auteur:  Brinkfilter [ 10 mei 2023 20:33 ]
Berichttitel:  Re: zgn. VeerSchotels

Wie o wie kan mij helpen?

Auteur:  edwin48 [ 11 mei 2023 19:07 ]
Berichttitel:  Re: zgn. VeerSchotels

volgens mij moet je wel de zelfde hebben die op je auto zitten, dit ivm ha of ha+

Auteur:  c5jan [ 11 mei 2023 20:24 ]
Berichttitel:  Re: zgn. VeerSchotels

Ik heb het betreffende onderdeel nog nooit roestig gezien.
Wel de bovenplaat van de veerschotel, en de veerschotel zelf.
Ik ben toch wel benieuwd naar een plaatje van het onderdeel wat je zoekt.
Ik heb overigens niet zoiets liggen.

Pagina 3 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/