Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
zgn. VeerSchotels https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=23015 |
Pagina 2 van 3 |
Auteur: | edwin48 [ 24 jun 2022 22:58 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
altijd als je de Dame omhoog krikt. Veiligheid voor alles |
Auteur: | jantje1948 [ 25 jun 2022 10:15 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
En kijk vooral of het plastic verbindingsstangetje dat de hoogteregelaar bedient niet losgeschoten is. Blijft hij ook beneden staan als je hem in de hoogste stand zet? |
Auteur: | JW-C5 [ 25 jun 2022 11:53 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
Dat losschieten van koppelstangetjes was een typische Xantia kwaal, bij mijn weten is dat niet het geval bij het elektrisch geregelde LDS systeem van de C5. De hoogteregeling via de handmatige hoogteregeling gaat ook niet mechanisch via de hoogteregelaars zoals bij de LHM systemen, maar elektrisch. Vraag: zit er voldoende LDS in het voorraadvat? Dat moet net zichtbaar zijn onderin het trechtertje, in de laagste stand van de auto. Groet, JW |
Auteur: | Brinkfilter [ 25 jun 2022 12:59 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
JW_C5 zegt, vraagt, :zit er voldoende LDS in het voorraadvat? Als zij helemaal omlaag staat, dan komt de olie bijna over de rand van het voorraadvat! |
Auteur: | JW-C5 [ 25 jun 2022 13:06 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
Dat is niet goed, uiteraard. Wanneer had je het voor het laatst gecontroleerd en/of bijgevuld? En was het toen wél normaal, in de laagste stand? Groet, JW |
Auteur: | jantje1948 [ 25 jun 2022 13:14 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
Er zit dus veel te veel LDS in. |
Auteur: | Brinkfilter [ 25 jun 2022 14:22 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
Het is weer gelukt, de dame kwam weer omhoog, het koppelstangetje aan het asje was naar beneden doorgeschoten, dat gaat veel te makkelijk, misschien is het slijtage ? Ik heb het asje met daaraan het asje heel makkelijk omhoog gedraaid! Ik had van de accu de min-pool voor de zekerheid, maar even losgekoppeld! Heeft iemand een idee om te voorkomen dat het asje naar beneden doorschiet?? |
Auteur: | Brinkfilter [ 25 jun 2022 14:32 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
JW-C5 zegt, vraagt : Wanneer had je het voor het laatst gecontroleerd en/of bijgevuld? En was het toen wél normaal, in de laagste stand? Die controle was twee geleden, het was toen goed, maar misschien was zij niet helemaal voldoende naar beneden gedraaid! Maar nu is er het teveel olie, in de allerlaagste stand, hoe krijg ik die olie er weer uit! overhevelen? |
Auteur: | jantje1948 [ 25 jun 2022 14:38 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
JW-C5 schreef: Dat losschieten van koppelstangetjes was een typische Xantia kwaal, bij mijn weten is dat niet het geval bij het elektrisch geregelde LDS systeem van de C5. De hoogteregeling via de handmatige hoogteregeling gaat ook niet mechanisch via de hoogteregelaars zoals bij de LHM systemen, maar elektrisch. Vraag: zit er voldoende LDS in het voorraadvat? Dat moet net zichtbaar zijn onderin het trechtertje, in de laagste stand van de auto. Groet, JW Bij de Ph1 zit er wel degelijk dat stangetje tussen de klem op de stabistang en de hoogteregelaar. Daar word de zaak wel elektronisch aangestuurd, maar het meten van de wagenhoogte gaat nog mechanisch. http://www.catcar.info/citroen/?lang=en ... I9PQ%3D%3D |
Auteur: | jantje1948 [ 25 jun 2022 14:40 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
Brinkfilter schreef: Het is weer gelukt, de dame kwam weer omhoog, het koppelstangetje aan het asje was naar beneden doorgeschoten, dat gaat veel te makkelijk, misschien is het slijtage ? Ik heb het asje met daaraan het asje heel makkelijk omhoog gedraaid! Ik had van de accu de min-pool voor de zekerheid, maar even losgekoppeld! Heeft iemand een idee om te voorkomen dat het asje naar beneden doorschiet?? De plastic stangetjes kunnen een beetje ruim gaan zitten. Zijn iets van 14 EU per 2 bij de dealer. Ik heb er eventueel nog 1 of 2. |
Auteur: | JW-C5 [ 25 jun 2022 16:07 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
jantje1948 schreef: Bij de Ph1 zit er wel degelijk dat stangetje tussen de klem op de stabistang en de hoogteregelaar. Daar word de zaak wel elektronisch aangestuurd, maar het meten van de wagenhoogte gaat nog mechanisch. Uiteraard, ook bij de C5 zit er zo'n stangetje. Maar dat die ook (vaak) losschieten zoals bij de Xantia achter, was niet bekend. Nu ik in z'n profiel zie dat de auto inmiddels meer dan 6 ton gelopen heeft, tsja, dan gaat slijtage ook dáár werken. Groet, JW |
Auteur: | Brinkfilter [ 25 jun 2022 18:06 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
Zo'n plastic stangetje heb ik circa, 3 jaar geleden vervangen, wij hebben 4 maanden geleden de achteras ophanging vernieuwd, toen is denk ik de klem op de stab stang ( waar de ene kant vh stangetje aan vast zit ) niet juist gemonteerd! Moet een beetje verdraaid worden! Is daar een procedure voor in het handboek van P.H. Olving? Mvg Gerrit Brink, Vollenhove |
Auteur: | JW-C5 [ 25 jun 2022 19:16 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
Als de klem (iets) verdraaid gemonteerd zit, klopt de hoogteafstelling van de auto niet meer. En dus de vraag: staat de auto in de normale stand van de knop wel of niet op de juiste hoogte? Voorts: heb je de auto inmiddels een paar keer goed op en neer kunnen laten gaan? Waar staat dan nu het LDS niveau, als de auto in de laagste stand staat? Als dat nog altijd (veel) te hoog is, haal er dan LDS uit. Je loopt anders ook het risico dat het vaatje scheurt, omdat er geen expansieruimte is. Groet, JW |
Auteur: | jantje1948 [ 25 jun 2022 19:39 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
En tenslotte: dat verdraaien van de klem op de stabistang moet je ALTIJD doen als de auto op een brug staat. Het luistert namelijk heel nauw en je zal niet de eerste zijn die geplet wordt. |
Auteur: | Brinkfilter [ 25 jun 2022 23:37 ] |
Berichttitel: | Re: zgn. VeerSchotels |
(Geplaatst: 25 jun 2022 19:39 door jantje1948) En tenslotte: dat verdraaien van de klem op de stabistang moet je ALTIJD doen als de auto op een brug staat. Het luistert namelijk heel nauw en je zal niet de eerste zijn die geplet wordt. Dit zal inderdaad op de brug gedaan worden, nu zal de afstelling niet juist zijn, want aan de achterkant wil de wagen om de minuut weer iets omhoog gaan, af en toe ook onder het rijden! (( geplaatst door JW-C5) Voorts: heb je de auto inmiddels een paar keer goed op en neer kunnen laten gaan? Waar staat dan nu het LDS niveau, als de auto in de laagste stand staat? Als dat nog altijd (veel) te hoog is, haal er dan LDS uit. Je loopt anders ook het risico dat het vaatje scheurt, omdat er geen expansieruimte is.) Ik kan er wel wat LDS uit halen, maar ik ga nog eerst niet de wagen een paar keer goed op en neer laten gaan, want dan kan die afstelling, onder de wagen, weer verkeerd komen te staan! |
Pagina 2 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |