Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Veerpoten voor slijtage onderhevig ?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=22985
Pagina 1 van 1

Auteur:  Matthijs309 [ 31 mei 2022 15:31 ]
Berichttitel:  Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

Hebben de veerpoten zelf ook een vervang termijn ?

Achtergrond: C5 break uit 2007, 2.0 HDiF met 450k ervaring.
Mijn banden blijven cuppen en stuur blijft trillen onder dynamische last, verschillende snelheden en optrekken.
Alles is uitgelijnd,aandrijfassen, fuseekogels, stuurkogels vervangen, binnenste stuurkogel bestuurderskant ook (alles niieuw) . Draagarmen + rubbers vervangen. De bollen staan op druk en veren soepel, hoewel dat niet zoveel zegt over de veerplaatjes intern.

Zitten er mechanische kleppen in de veerpoot die veereigenschappen bepalen die kunnen slijten ? Omdat bij conventionele lekker schokbrekers de banden ook kunnen gaan cuppen, zoek ik het in deze hoek. Of zou een bol die op druk staat nog steeds aan vervanging toe kunnen zijn op deze leeftijd ?

Auteur:  willy4 [ 31 mei 2022 18:54 ]
Berichttitel:  Re: Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

ik heb me altijd laten vertellen dat een schokbreker in de bol zit , zodus is de bol stuk .

Auteur:  JW-C5 [ 31 mei 2022 19:38 ]
Berichttitel:  Re: Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

Zeker, de demper zit in de bol. Op de overgang tussen het veergedeelte van de bol en de veercilinder.
Die dempers slijten ook, de veerplaatjes verliezen hun veerkracht.

Vraag: heb je dat cuppen alleen aan de voorkant?
Bij de C5 komt het met name aan de achterkant voor.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 31 mei 2022 20:03 ]
Berichttitel:  Re: Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

als je een voorraadbol bekijkt en een gewone bol ziet , ze je het verschil.

Auteur:  Matthijs309 [ 31 mei 2022 21:12 ]
Berichttitel:  Re: Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

JW-C5 schreef:
Zeker, de demper zit in de bol. Op de overgang tussen het veergedeelte van de bol en de veercilinder.
Die dempers slijten ook, de veerplaatjes verliezen hun veerkracht.

Vraag: heb je dat cuppen alleen aan de voorkant?
Bij de C5 komt het met name aan de achterkant voor.

Groet,
JW

Ja, achter had ik het ook maar heb er nu nieuwe lagers in de draagmarmen zitten.

Ik rij op Michelin Primacy 4 dus dat is beetje dure hobby om die steeds te vervangen voordat het profiel op is. Had ook Dunlop Blureponse geprobeerd maar ook die waren al gaar voordat ze op waren.
Eigenlijk is het cuppen nog tot daar aan toe; ik wil eigenlijk gewoon mn stuur trilling- en schudvrij =]

Auteur:  AaronKers [ 31 mei 2022 21:44 ]
Berichttitel:  Re: Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

Ik rij zelf ook op primacy 4 gemonteerd op een c5 break met 327k op de teller.

Maar geen last van cuppen of een trilling

Auteur:  willy4 [ 31 mei 2022 22:32 ]
Berichttitel:  Re: Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

in Belgie kunnen ze op de autokeuring de vering testen , hoe zit dat in Ned.

Auteur:  WilC5 [ 31 mei 2022 23:25 ]
Berichttitel:  Re: Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

Knudde zeg, al zoveel dingen gedaan en dan nog zit je niet echt lekker. Heeft deze auto dit altijd al gedaan sinds je hem hebt?

Auteur:  Matthijs309 [ 01 jun 2022 10:33 ]
Berichttitel:  Re: Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

Ja, hij schudde al bij aanschaf, toen nog op 334k. Schijven rondom waren al vervangen maar de banden waren op, dus ik gooide het daarop.
Remklauwen zijn ook al vervangen omdat de handremkabels vast zaten, kromme schrijven uiteraard. Die zijn ook vervangen maar had afgelopen apk weer een kabel vast dus kan niet helemaal uitsluiten dat er weer een schrijf kom is.

Ik moet zeggen dat mn vorige C5 (type 1, 2.0 hdi, tot 430k gereden) eigenlijk ook nooit trilling vrij was helaas. Ben ondertussen zoveel onderdelen en pogingen verder dat ik niet zo goed weet of ik nog verder wil met C5's. Met de XM (en amn andere (lease-)auto's had ik hier nooit last van.

Auteur:  JW-C5 [ 01 jun 2022 10:39 ]
Berichttitel:  Re: Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

Bij mijn C5 werd het probleem pas echt opgelost na vervanging van achtereenvolgens de motor ophangrubbers (dat scheelde al een boel) en daarna de aandrijfassen.

Het schudden bij optrekken was toen helemaal weg.

Trillen door onbalans is iets waar de McPherson wielophanging van de C5 heel erg gevoelig voor is, zeker als de voorwieluitlijning bijna op 0 staat

Groet,
JW

Auteur:  Matthijs309 [ 01 jun 2022 12:33 ]
Berichttitel:  Re: Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

Hoewel ze allemaal al eens vervangen zijn in mijn bezit zal ik nog eens een controle rondje doen. Misschien heb ik een slechte imitatie er tussen zitten die het na een of twee jaar alweer heeft opgegeven

Auteur:  WilC5 [ 01 jun 2022 13:36 ]
Berichttitel:  Re: Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

Dat je al zo snel na vervanging remklauwen alweer vastzittende handrem had is toch raar, of had je 2dehands klauwen gemonteerd?

Auteur:  Matthijs309 [ 01 jun 2022 19:52 ]
Berichttitel:  Re: Veerpoten voor slijtage onderhevig ?

Nee de kabel zat vast in dat fantastische buizen systeem, daardoor kwam de hevel niet goed terug (dat was afgelopen apk het geval).

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/