Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)achter
Auteur |
Bericht |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)achter
Beste Ik krijg de borgveer niet uit de draagarm. Zit nog een 1 mm buiten de draagarm. Geen braam erop, deze heb in er afgeslepen. Verhit en afgekoeld met butaan. Ingespoten met Imal. Griptang op de andere zijde en ertegen aan geslagen met de hamer. Glijdt over het metaal. Resultaat griptang kapot en ondertussen is de borgveer één rechte staaf geworden aan de binnenzijde. . Met de boor getracht hem weg te boren vanaf de buitenzijde. Krijg er alleen geen grip op. Heeft iemand nog tips.
_________________ zeg maar Rob .
|
18 aug 2019 17:01 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7268 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
Ik heb zitten speuren op BX gerelateerde fora, daar speelt dezelfde uitdaging wel eens. Maar ik vind zo gauw niets wat je nog niet gedaan hebt. Met butaan bedoel je heetstoken van de staaf waar de borgclip doorheen zit neem ik aan? De clip zelf zou je daarna moeten koelen.
|
18 aug 2019 18:14 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
Door slaan met een doorslag (niet te vast slaan). Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
18 aug 2019 18:41 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
Inderdaad Jan, draagarm heetstoken en de borgclip met butaan afschrikken. Dit ook gedaan met de stift met de lagerring in de draagarm. Ga morgen proberen het laatste deel de 1 a 2 mm er nog door te duwen. Hoop dat dat lukt en dat een lange doorslag zoeken van 2,5mm en 3 cm lang.
_________________ zeg maar Rob .
|
18 aug 2019 21:19 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
Die doorslag hebben ze bij de Hornbach
_________________ Zeg maar André
|
18 aug 2019 21:43 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
Ik heb nu ondertussen drie Gedore doorslagen kapot geslagen, duur geintje. Ze buigen na een paar slagen al. En rechtbuigen kan een paar keer. Daarna breken ze of tijdens het "door"slaan of rechtbuigen. Nog een ander merk gekocht (buigt iets minder snel door en geeft een kraagje) maar die krijgt hem er ook niet uit. Speciale 3mm boortjes met kobalt legering krijgen geen grip op de borgveer. Torx10 heeft hem aan één kant door de draagarm gekregen en de borgveer zit nu vast in de conische stift. Verhit met een punt brander, heet stoken en dan proberen het "zachtere metaal" weg te boren. 0 nada 0 resultaat. Echt een waardeloos ontwerp.
_________________ zeg maar Rob .
|
19 aug 2019 18:31 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7268 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
Ge-do-rí
|
19 aug 2019 19:41 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
Heb je een foto van hoe ver je nu bent?
_________________ Zeg maar André
|
19 aug 2019 21:20 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
stand gisteravond. Vandaag kop er af geveild met een "dremel" tot er een kommetje ontstond gelijk aan de kom in de draagarm.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ zeg maar Rob .
|
19 aug 2019 22:03 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
Vandaag "door" kunnen slaan tot aan de conische stift van het drijfstangetje. Daarna geen beweging meer in te krijgen. Misschien als nog een kraagje gevormd.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ zeg maar Rob .
|
19 aug 2019 22:36 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
Ik had gehoopt met een boortje het eruit te kunnen boren. Maar krijg er geen grip op. Oppervlak is te glad. En een pointer krijg ik er niet in. Overweeg nu om de veer aan de zijde van de veer bol los te maken. En op die manier het drijfstangetje uit de zuiger te kunnen krijgen. Als dat lukt moet de nieuwe hoes er ook via die weg op kunnen. Maar ja daar lees ik ook weer wisselende successen over op dit forum.
_________________ zeg maar Rob .
|
19 aug 2019 22:41 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13872 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
ik heb boren waar mee je in een lager kunt boren.
|
19 aug 2019 23:04 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
Ik vrees dat een boortje niet gaat lukken….. Het omliggende material is vele malen zachter dan de splitpen, dus zal de boor daar zijn weg gaan zoeken.
Ik neem aan dat je van beide zijden een poging hebt gewaagd?
Ik heb in het verleden ook al eens een goed resultaat gahaald met een staalspijker waar ik de punt vanaf gezaagd had. maak hem zo kort mogelijk. als hij nog te lang is en hij zit wat scheef, schiet hij met geweld weg(geen aanrader)
_________________ Zeg maar André
|
20 aug 2019 01:55 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 960 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
Warm stoken gaat volgens mij niet met een butaan brander,is niet heet genoeg en te brede vlam. Daar heb je een acetyleen brander voor nodig. Klein zeer heet puntje. Wat je wil is alleen de omgeving warm stoken en niet de pen. Voor onder de auto vind ik het link.voor mijn kluis kraken voldoet het wonderbaarlijk goed.(2e hobby). Grüß
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
20 aug 2019 07:57 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Tips gezocht voor doorslaan borgveer veerpoot (rechts)ac
Het idee achter de brander (Dremel 2000JA Gassoldeerbout 1200 °C (in de open lucht)) was om de veerstaal zachter te maken en dan de boor er in te drijven. @Frans99: Heede ist nicht so weit weg.
En iid zei een klein stemmetje in mijn hoofd steeds "straks boor je een gat in het zachtere metaal naast de borgveer". Maar ja je wilt alles proberen voor je het opgeeft. Stalen spijker staat nu nog open.
_________________ zeg maar Rob .
|
20 aug 2019 08:19 |
|
|
|