Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Zwabberende C5 PH1
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=17722
Pagina 1 van 3

Auteur:  SimonH [ 09 mei 2016 21:30 ]
Berichttitel:  Zwabberende C5 PH1

Goedendag medeforummers,
Onlangs hebben wij een caravan gekocht, best wel een redelijke (1250 kg) en afgelopen weekend voor het eerst ermee op stap gegaan.
Al eerder viel mij op dat de auto licht 'zwabberde' met een 100 kg buitenboordmotor achterin maar verder niet veel sjoege aan gegeven.

Nu met de caravan erachter was het even anders.
Ik heb me van te voren goed ingelezen over de kogeldruk van de caravan maar met een lichte druk of grote druk , de auto zwabbert.
Caravanlading goed verdeeld en tot 85 km gaat het goed...soms ook 98....
Maar dan ineens begint ie weer te zwabberen....

Ooit een keer zoiets meegemaakt met een Laguna en dat was te wijten aan de veren die er fabrieksmatig onder waren gezet. een setje verzwaarde hulpveren lostte dat toen op.

Maar mijn C5 heeft geen veren. Toch?
Iemand ook maar een ideetje waar ik het zoeken moet?
Een maat van mij had het over de stabilisator stang rubbers achter.
Heeft iemand daar een plaatje van? Ik heb dus geen handboek (nog).

Auteur:  Menno [ 09 mei 2016 21:41 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

Hoe is het met de adals gesteld ?

Auteur:  SimonH [ 09 mei 2016 21:43 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

Adals... Achterste Draagarm Lagers??

Euh...dat is een goeie. Geen idee..

Hoe kan ik die testen?

Auteur:  akooiman [ 09 mei 2016 22:03 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

De fase 1 en 2 hebben geen stabilisator stang rubbers.
Alleen een reactie arm die de twee draagarmen met elkaar verbindt.

Het controleren of de lagers versleten zijn is eigenlijk niet te doen zonder de draagarmen te verwijderen.

Indicatoren kunnen zijn:
-windgevoeligheid
-zwabberen bij belading
-kraken, piepen, bonken bij verkeersdrempels
-een spoor van olie(versleten vet) of roestwater wat uit de draagarm lagers komt, dit zie je bij de grote bout waar de arm op scharniert .....

Auteur:  Maarten [ 09 mei 2016 22:12 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

Ik denk inderdaad ook dat de ADALs gezien de ervaringen een zeer waarschijnlijke verdachte zijn...

Auteur:  SimonH [ 09 mei 2016 22:12 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

Citaat:
Indicatoren kunnen zijn:
1 -windgevoeligheid
2 -zwabberen bij belading
3 -kraken, piepen, bonken bij verkeersdrempels
4 - -een spoor van olie(versleten vet) of roestwater wat uit de draagarm lagers komt, dit zie je bij de grote bout waar de arm op scharniert .....


1) Ja...dat is de auto.
2) Ja, dat doet ie dus ook
3) Dat heb ik nog niet vernomen.
4) Ga ik nader onderzoeken.

Ik zal de auto eens binnenkort op de brug zetten..
Zijn deze zelf te vervangen zonder speciaal gereedschap??
Of MOET die bij de dealer gebeuren??

Of kan iemand hier van het forum mij erbij helpen?

Heeft iemand instructies hoe deze te vervangen??

Auteur:  akooiman [ 10 mei 2016 00:16 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

Best goed zelf te doen voor iemand met sleutel ervaring......

Ik heb ze vorige week gedaan, beide kanten in 3 uur. Maar alles zat dan ook mee.(zonder brug)
Het kan ook wel eens tegen zitten dat de bouten van de torsie stang vast zitten, of de clip van de veeras. Dan kun moet je echt een liefhebber zijn met veel geduld.......
Dat heb ik ook eens gehad en toen werd een meerdaags project :mrgreen:

Zoek maar eens op: adals vervangen

Auteur:  Maarten [ 10 mei 2016 06:30 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

Over dat kraken/bonken: mijn C5 had op een moment rotte lagers maar maakten geen lawaai. Het lawaai is dus wel een indicatie maar komt niet altijd voor.

Auteur:  goudfrank [ 10 mei 2016 06:32 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

Ook mijn ervaring.

Auteur:  JanSr [ 10 mei 2016 08:34 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

Doordat de stabilisatorstang de bewegingen van de draagarmen nogal beperkt zie je niet zo gemakkelijk hoe erg het eigenlijk is.
Pas als je die losmaakt kan je wat voelen.
Maar:
Als je vetsporen ziet bij de binnenste lagers reken er dan maar op dat ze (ernstig) versleten zijn. Dat vet zie je omdat de lagers zijn uitgelopen waardoor de afdichtingsringen niet meer afdichten.
Bij een belaste auto in een bocht verbuigt de stabilisatorstang en dan kan dat ver er uit.

Ik vind het een waardeloze constructie, die vraagt om problemen. En die hebben we dan ook.
Typisch Citroen: Het kan niet schelen of het beter is, als het maar anders is.
Nooit problemen met de 2CV, DS, CX, XM op dit punt. Berucht was de BX. Als je dat nou hebt die ervaring, waarom dan toch weer de BX constructie voor de C5???

Auteur:  GW-tje [ 10 mei 2016 08:50 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

De CX en de XM hadden ook al deze constructie. Het probleem is eigenlijk dat er kegellagers worden gebruikt in een toepassing die niet roteert. Een fatsoenlijk glijlager zou dezelfde truc kunnen doen en nooit kapot gaan. Aan de andere kant, meestal komt de ellende na ruim 2 ton en dan mag het....

Auteur:  BJG [ 10 mei 2016 10:05 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

Sterker nog de 2CV, CX, XM, BX, Xantia, en C5 hebben allemaal deze constructie.

Voordeel is natuurlijk de ruimtebesparing, maar nadeel is dat de boel inderdaad niet roteert. Tel daarbij op dat de belasting door deze constructie zéér hoog is. Reken maar eens uit wat de kracht is op het lager: kracht maal arm = kracht maal arm. Zo kom je gauw op meer dan 20 kN = 2000 kg.
Vooral de kleinere lagers zijn daar op den duur niet tegen bestand en krijgen een platte kant, daardoor dicht de keer\ring niet meer af en is het door waterintrede een kwestie van tijd totdat de boel helemaal stuk gaat.

Auteur:  JanSr [ 10 mei 2016 10:15 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

Ook alle door mij genoemde modellen die geen problemen gaven hebben kegellagers die alleen oscilleren.
Daar zit het probleem ook nauwelijks.
Het is gewoon onderbemeten. Ruimte kan het probleem niet zijn, slechts deskundigheid in de tekenkamer.
Zelf zou ik aan één zijde een cilindrisch rollager zetten en aan de andere zijde twee kegellagers tegenover elkaar of een diepgroef kogellager.
Op die wijze ondervang je ook het zijdelingse spellingprobleem.
Maar ja, we zitten er mee. dan maar elke 150k een nieuw setje en sleutelen maar.

Auteur:  akooiman [ 10 mei 2016 10:30 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

Niet te negatief oordelen :D

Het is ook een constructie die bijdraagt aan het grandioze rijcomfort.

Als je dan iedere 200k voor 150 euro lagers moet vervangen, valt dat nog mee.
Het is gewoon zo dat de auto's dit probleem krijgen vlak nadat ze uit de lease komen.

En wie heeft er al 2 keer de ADAL's van dezelfde auto moeten wisselen?

Auteur:  Menno [ 10 mei 2016 10:39 ]
Berichttitel:  Re: Zwabberende C5 PH1

Al heel wat Citroens met adals gehad, nog nooit :lol: ;)

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/