Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
C5 verlagen https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=11905 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Hollender [ 19 jul 2012 22:28 ] |
Berichttitel: | C5 verlagen |
Puur uit interesse, en ik ben het zeker niet van plan. Maar... Stel dat je je c5 wil verlagen, kun je dat dan doen door de stangetjes van de sensors in te korten? En als je dat zou doen, wat zijn dan de eventuele gevolgen? |
Auteur: | exroosje [ 19 jul 2012 22:33 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
Kun je doen door de hoogtesensoren iets te verdraaien. Ik heb er wel eens eentje ietsje verlaagd. 1-2cm Max. |
Auteur: | JW-C5 [ 19 jul 2012 22:59 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
....en het gevolg is dat de inveer weg verkort wordt. Dat betekent sneller op je stootblokken terecht komen als je over een drempel oid gaat. Je verandert er namelijk niks mee aan de veerkarakteristiek ![]() Groet, JW |
Auteur: | Ploffie [ 19 jul 2012 23:29 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
Hetzelfde effect waarschijnlijk wat je kunt bereiken met een Xm of Xant. Dit kun je in de auto regelen door de hoogteverstelling iets naar de lage stand te verschuiven. Hij staat dan iets lager maar dit rijdt voor geen meter, maar volgens mij geldt dit voor alle verlaagde auto's.. Hp verende troenen lusten geen verlaging. ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 20 jul 2012 21:43 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
Er zit een knop in om de auto in de lage stand te zetten voor de looks op de parkeerplaats. Er zit een computer in die regelt dat de auto op snelheid iets omlaag gaat (15mm voor, 10mm achter), voor wegligging en aƫrodynamica. Meer verlagen is niet zinvol. Het afstemmen dmv het verdraaien/verkorten van de sensoren is zo grof (+/-10mm) dat je daarna nog via Lexia een fijnafstemming moet doen, die kun je ook gebruiken om de boel op minimale hoogte tov de referentie te zetten. IIRC kun je in 255 stapjes nog +12.5mm/-12.5mm. Er zijn uitgebreide draadjes over. |
Auteur: | Hollender [ 21 jul 2012 00:08 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
Zoals gezegd, puur uit interesse. Ik heb momenteel een gezinnetje en andere dure hobby's, dus cartuning is er voor mij niet meer bij. ![]() |
Auteur: | EW [ 21 jul 2012 09:49 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
Dan is het zaak vooral op de parkeerplaats als je dat wilt de auto in de laagste stand te parkeren. |
Auteur: | Duitser [ 21 jul 2012 10:53 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
Of juist in de hoogste stand, dan maak je meer indruk bij de PC-tractors ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 21 jul 2012 10:58 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
Als ik echt (veel) moet laden zet ik 'm in de hoogste stand. Dat spaart m'n rug..... ![]() Groet, JW |
Auteur: | Rowi [ 21 jul 2012 11:08 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
Bij mij zit die knop waarschijnlijk vastgeroest... Op de parkeerplaats, en op elke plaats trouwens, is hij mooi genoeg, in elke stand. |
Auteur: | Uninvited [ 04 jan 2013 20:18 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
vraagje is er iemand in het zuiden die mijn c5 lager kan leggen? |
Auteur: | maverboy [ 04 jan 2013 20:51 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
lagere banden nemen 45 i.p.v 65 |
Auteur: | Uninvited [ 04 jan 2013 21:17 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
het zijn jammer genoeg al 215-45-17 banden. maar neem aan dat je wel weet wat ik bedoel? serieuze vraag trouwens... |
Auteur: | EvilTwin [ 05 jan 2013 12:54 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
Je hebt sowieso al een te kleine band erop zitten, dus je auto staat al meer dan een centimeter lager dan normaal. Voor de looks zijn deze kleine banden funest, omdat de wieluitsnijding maar matig gevuld wordt. Soms kiest men wel voor 225/45R17, (Carlsson) maar ook die maat is kleiner dan normaal: Deze vier maten zijn standaard voor de Ph.I: C5 215/55R16 642,9 mm (V6+2.2HDi+standaard Ph.II) 205/65R15 647,5 (Break) 195/65R15 634,5 (rest) 225/45R17 634,3 (Carlsson) met R17 kan naast 225/45 maar een maat, zonder buiten specs te geraken: 215/50R17 646,8 deze maten vallen er dus net buiten: 215/45R17 625,3 205/55R16 631,6 225/50R17 656,8 Het voordeel van jouw te kleine banden is wel dat je zelfs met wat meer verlaging dan de normale afstelling je nog steeds niet aan zult lopen. Het nadeel is dat je (nog) sneller op drempels terecht komt. zie antwoord exroosje voor de groffe afstelling, zie mijn antwoord hierboven voor de fijnafstelling. Maar wat je denk ik wilt is dat je auto er wat "lager" uit gaat zien en dat hangt van meer af dan puur de nominale afstelling. Het kiezen van de verkeerde wielen en de verkeerde bandenmaat ziet er wat hoog uit (dus door te grote wielopeningen) en dan zoekt men het in het (onnodig) verlagen: viewtopic.php?p=306968#p306968 Sowieso zou ik wanneer je met de afstelling gaan rommelen, ook echt de juiste hoogtes gaan meten, zoals aangegeven in het draadje hierboven. |
Auteur: | Uninvited [ 05 jan 2013 15:44 ] |
Berichttitel: | Re: C5 verlagen |
Vreemd genoeg zijn mijn originele michelins met de maat die je zojuist beschreef kleiner. Denk dat de maatvoering van mijn banden niet geheel klopt. Tevens staat mijn c5 sowieso hoog op de pootjes. Maar niemand die dit toch voor me kan doen? |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |