Complete draagarmen is sneller, als je de tijd en ruimte heb dan is alleen de silent blocks vervangen een goedkopere keuze.
Ik zie bij Autodoc, draagarmen van SKF, voor een C5 Ph2, voor c.a. € 75 per kant, de losse silent bock zijn c.a. € 20 voor een setje.
Het verschil is € 110 meer uitgeven voor gemak en snelheid, dat zou ik persoonlijk doen.
Het ronde silent block is lastig, die krijg je er niet ingeslagen met een hamer, met een sterke bankschroef en wat doppen (stempels) kan het.
Met sterk bedoel ik een goede professionele bankschroef, geen Gamma ding van € 25.
Het is aan te raden om het silent block in de vriezer te leggen en de draagarm iets te verwarmen in een bak met heet water.
Als dit ding constructie technisch hetzelfde is die van een Xantia, dan vrees is dat deze is opgebouwd uit laagjes metaal en rubber, heel lastig om in te zagen.
Wat ik doe is het hart eruit persen met een hoge dop 16 (bougie dop), hier heb je echt een pers voor nodig.
Na het eruit persen van het hart, inzagen en eruit tikken, pas op dat je niet te ver inzaagt, dan zaag je in de draagarm.
Deze kun je er wel inslaan met een dop en hamer, waarbij de juiste hoek belangrijk is, teken vooraf het oude blok af op de draagarm, neem dat teken over op het nieuwe blok, dan zit je redelijk goed.
Eraf slopen is gewoon lomp te werk gaan, het alu stuk kun je er vaak al af trekken als het rubber kapot is, anders een slijptol.
Na het wegslijpen/snijden van het rubber, slijp je voorzichtig het busje in de lengte richting, op een gegeven moment is deze zo dun en warm, dat je het busje eraf kunt tikken met een beitel en hamer.
De fuseekogel zit in het fuseestuk (astap) gedraaid, als je die ook wil vervangen, dan heb je inderdaad een speciale dop nodig.
Dit staat overigens los van de draagarm, de fuseekogel zit met een conische pen en moer in de draagarm.
Er zijn draagarmen (andere merken/modellen), waar de fuseekogel in de draagarm geperst zit.
Bij het vervangen van de complete draagarmen of alleen de rubbers, is het aanbevolen om de uitlijning te laten controleren.