Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen? 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 16 sep 2022 15:25
Berichten: 5
Auto: break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 400000
Kleur: zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
[attachment=0]45 gr.jpg[
Goedendag
.ik ben in Frankrijk, met de voorkant van mijn C5 over een betonblok geschoven die ik niet had gezien. Bumper eraf , wat dingetjes verbogen maar dat is allemaal weer gefixt. Behalve: in de metalen stuurbekrachtigigngsleiding die achter de bumper langs loopt zit nu een knik van 45 graden. Ik heb er verstandig aan gedaan om die niet weer recht te buigen want het lekte niet en dat zou zeker gebeurd zijn als ik dat wel had gedaan. Dus veilig terug gereden naar Nederland.
Nu de vraag: ik wil het repareren door niet een hele stuurbekrachtigigngsleiding circuit te vervangen zoals ze bij de dealer doen, maar door dat verbogen stukje ertussen uit te zagen en te vervangen door een hydraulische rubber slang. Bv die waar de metelen buis verderop in overgaat.
Ik heb een beetje kennis , ben optimisch en oplossingsgericht maar :?: KAN DIT WEL (VEILIG) of alleen in mijn hoofd.
Misschien weet iemand dit?
Alvast dank.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


19 sep 2022 08:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
Goed begin van je C5 carrière :| balen, zoiets.
De druk is daar best aanzienlijk, de vraag is of ijzer hier niet gewoon de goedkoopste oplossing is. Ik zou eerst eens op zoek naar een sloper?


19 sep 2022 09:00
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
Bij de SM wordt de hogedrukleiding tussen pomp en regelaar vaak vervangen door een rubberen.
Daar staat meer dan 160 bar op. Ik zou dat dus gewoon doen.
Wel naar een zaak gaan die ervaring heeft met hogedruk hydraulique leidingen.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


19 sep 2022 09:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
Vraag is of je dan niet veel duurder uit bent dan een sloper.
Ook geeft rubber meer mee, dus wordt je sb minder direct, als deze in de aanvoer zit. Lijkt me niet prettig.


19 sep 2022 09:36
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
Gewoon langs een hydrauliek bedrijf gaan.
Moet volgens mij gewoon kunnen aangezien er heel veel hydraulische installaties zijn met vergelijkbare drukken en werken met allerlei typen slang.
Weet van oldtimers die jaren werken met stukken slang en koppelingen tussen, inmiddels onverkrijgbare delen.


19 sep 2022 09:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
Ik heb eens gelezen dat die stalen leiding dáár loopt om te kunnen worden gekoeld door de rijwind.
Dat lukt wel met een stalen leiding, niet met een rubberen exemplaar.

Voor wat het waard is.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 sep 2022 11:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
Het gebruik van dit soort neveneffecten is iets waar het hydraulische systeem van Citroëns vol mee zit. Andersom leidt het vervangen van rubber door ijzer ook tot narigheid, als bijvoorbeeld het niet meer dempen van schokken in de aanvoer.

Zon klein stukje zal je nog wel kunnen missen, mits je het voldoende degelijk kunt bevestigen en afdichten.
Mij lijkt een leiding uit een sloper een stuk eenvoudiger.


19 sep 2022 11:53
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
Een nieuw stukje staal (is het alu?) leiding ertussen met een knelkoppeling, dat is ook te koop bij een goede hydrauliekboer, op die manier heb ik vorig jaar een leiding bij een Xantia gerepareerd. Een nieuwe leiding of exemplaar van de sloop is het mooiste, tenminste als die leiding niet door de hele motorruimte loopt, dan kun je wel even bezig zijn.


19 sep 2022 13:49
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 16 sep 2022 15:25
Berichten: 5
Auto: break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 400000
Kleur: zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
goedenavond
dank voor alle reacties. helpt mij om een goede volgorde van handelen te kiezen. Dat wordt eerst een ritje sloop kijken of ik daar een vervangende leiding tegenkom.
Als dat niet lukt dan haal ik alleen de knik er tussen uit en vervang dat door rubber.
ik houd jullie op de hoogte.
groet errie


19 sep 2022 19:04
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
Ik lees je beginpost nog eens, ben je van plan om een stukje metalen leiding tussenuit te zagen en dat overbruggen met hydrauliekslang?
Als je dat met knelkoppelingen doet is het een goede oplossing, met slangklemmen zou ik niet doen, die kunnen niet tegen hoge druk.
Mocht je op de sloop niet slagen, dan is een stuk metalen leiding met knelkoppelingen het beste, zoals JW aangeeft, die leiding loopt daar niet voor niets, koeling door rijwind is de bedoeling. Andere merken hebben een vergelijkbare constructie, met zelfs koellichamen om de leiding.


19 sep 2022 20:33
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 16 sep 2022 15:25
Berichten: 5
Auto: break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 400000
Kleur: zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
dank voor je antwoord.
als ik geen leiding vind ga ik het proberen zoals je zegt. lijkt mij een goed 2de plan. ikzal laten weten of het gelukt is.
gr errie


20 sep 2022 21:39
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 16:29
Berichten: 816
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
Misschien een domme opmerking van een hydraulische leek: Wat zegt de APK hiervan als er aan geknutseld is?

Succes en groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


22 sep 2022 16:11
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
Niks, als het deskundig is gedaan.
Een remleiding mag je ook repareren.


22 sep 2022 16:39
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jan 2011 13:42
Berichten: 99
Woonplaats: Oudewater
Auto: C5 20-16v Exclusive Break Automaat VERKOCHT
Opties: HA3+ Elektrisch Leer met Verw,Xeon, Vin VF7DERFNE76218756
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09171
Productienummer: 10018
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 335000
Kleur: Bleu Leman


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: metalen stuurbekrachtingleiding vervangen voor rubberen?
Als het om die leiding gaat op de foto,Daar staat geen druk Op!

Die heb ik eventueel nog wel liggen hier.

_________________
Daf 55 v 72 hobbyauto
VW Arteon dagelijkse auto


25 sep 2022 19:44
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.