Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Xenon conversie https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=728 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | tdemeyer [ 07 jan 2007 12:34 ] |
Berichttitel: | Xenon conversie |
Je hoort tegenwoordig meer en meer over die Xenon conversie kits, waarbij je je klassieke lamp vervangt door een Xenonbuis en bijhorende transfo. Iemand hier al ervaring mee? Lijkt me een oplossing voor het vervelende knipperprobleem van de C5.... |
Auteur: | arendonk [ 07 jan 2007 15:12 ] |
Berichttitel: | |
Dat is geen geknipper, maar de hoogteregeling van de (xenon)verlichting. Of bedoel je iets anders met 'knipperprobleem'? Conversie van gewone halogeenlampen naar Xenon is niet meer zo gemakkelijk als voorheen door de eisen mbt hoogteregeling van de lampen en de koplampsproeiers. |
Auteur: | tdemeyer [ 07 jan 2007 15:22 ] |
Berichttitel: | |
Met geknipper bedoel ik dat gekende -vervelende- verschijnsel bij de standaard halogeenlampen dat de lichten eventjes zwakker branden iedere keer als de hogedrukpomp inschakelt. Ik ben me niet bewust van specifieke eisen hier in België mbt de xenon verlichting... In ieder gavel kan ik, bij de jaarlijkse keuring, de lampen wisselen met standaard verlichting |
Auteur: | Wimmie [ 07 jan 2007 22:17 ] |
Berichttitel: | |
Ik denk toch dat je dat geknipper moet accepteren want volgens mij komt het gewoon dat die pomp ff veel stroom wegtrekt en daardoor een soort van dip krijgt wat je terugziet in de verlichting. Met de Xant had ik dat ook, en daar was eigenlijk niets aan te doen, aldus de garagist. |
Auteur: | tdemeyer [ 07 jan 2007 22:23 ] |
Berichttitel: | |
Ik weet dat er niet veel aan te doen is, maar met die xenon ombouwkits zou dat probleem van de baan moeten zijn: de transfo's vangen dat spanningsverschil op dacht ik (gezien de brede invoerspanning die ze accepteren: ergens van 9 to 18 V dacht ik) |
Auteur: | exroosje [ 08 jan 2007 11:04 ] |
Berichttitel: | |
Een flinke condensator parallel over de lampen zetten zou ook moeten helpen. Maar inderdaad zou die trafo ook de klus moeten kunen klaren, ooie reden om Xenon te nemen, sowieso is de C5 er erg geschikt voor omdat er intrinsiek hoogteregeling in zit.... |
Auteur: | EvilTwin [ 08 jan 2007 13:38 ] |
Berichttitel: | |
Xenon C5's hebben idd geen last van de BHI-spanningsdip. De vraag is natuurlijk of een goedkope Chinese Xenon conversiekit ook zo'n goede spanningsregelaar heeft ![]() |
Auteur: | arendonk [ 08 jan 2007 13:50 ] |
Berichttitel: | |
exroosje schreef: Een flinke condensator parallel over de lampen zetten zou ook moeten helpen. Maar inderdaad zou die trafo ook de klus moeten kunen klaren, ooie rede om Xenon te nemen, sowieso is de C5 er erg geschikt voor omdat er intrinsiek hoogteregeling in zit.... Die reageert veel te traag waardoor de auto teveel overlast veroorzaakt. |
Auteur: | Harm [ 08 jan 2007 13:51 ] |
Berichttitel: | |
Ik vind de hoogteregeling van de koplampen wel erg nerveus hoor.... |
Auteur: | arendonk [ 08 jan 2007 13:53 ] |
Berichttitel: | |
Harm van Beek schreef: Ik vind de hoogteregeling van de koplampen wel erg nerveus hoor.... Klopt, de lampen corrigeren vrijwel continue. |
Auteur: | tdemeyer [ 09 jan 2007 17:54 ] |
Berichttitel: | |
Ah? Hoogteregeling standaard? Wist ik niet... Misschien stomme vraag: Kan je dat aan iets merken...als ik schud aan de voorkant, gaan de lampen dan corrigeren ![]() |
Auteur: | Menno [ 09 jan 2007 17:57 ] |
Berichttitel: | |
Hiermee bedoeld men de HP vering die is sowieso iets beter geschikt voor Xenon verlichting gezien de constante rijhoogte ![]() "Normale" verlichting heeft geen automatische verstelling , dat hebben enkel de exemplaren met fabrieks Xenon ... |
Auteur: | Harm [ 09 jan 2007 17:58 ] |
Berichttitel: | |
tdemeyer schreef: Ah? Hoogteregeling standaard? Wist ik niet... Misschien stomme vraag: Kan je dat aan iets merken...als ik schud aan de voorkant, gaan de lampen dan corrigeren ![]() Ja, bij Xenon: je ziet het vooral bij het rijden, dan is het net of je lampen knipperen... |
Auteur: | Wimmie [ 09 jan 2007 19:47 ] |
Berichttitel: | |
Rijdt maar eens rustig naar je voorligger toe en dan zie je aan het lichtbeeld dat je lampen in hoogte veranderen. |
Auteur: | tdemeyer [ 28 jan 2007 17:20 ] |
Berichttitel: | |
Wel, Sedert eind vorige week zit de xenon conversie-kit er eindelijk in. Als ik ooit de Citroen-ontwerper tegen het lijf loop die het reservoir van de stuurbekrachtiging zo dicht tegen de rechterkoplamp heeft geplaatst.... idem voor diegene die de Citroen handleidingen schrijft.... ![]() Anyhow: ben best te spreken over het resultaat. veel meer licht. Als ik de aflijning van de verlichting vergelijk (lampen laten schijnen op mijn garagemuur), dan was die met de halogeen lampen wel scherper afgelijnd, waar het met de xenons allemaal een beetje waziger lijkt (beetje off-focus a.h.w.). Nu nog de grootlicht/mistlicht en parkeerlichtjes vervangen door wittere exemplaren (nu nogal fel verschil in kleur..), en de zaak is rond. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |