Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

esp/asr defect
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=664
Pagina 1 van 2

Auteur:  niro.moes [ 16 dec 2006 14:15 ]
Berichttitel:  esp/asr defect

Hallo,
Mijn Boordcomp geeft aan dat esp/asr systeem defect is .Is dat duur en kun je gewoon blijven rijden of moet je direkt naar de dealer.Heeft iemand hier ervaring mee?
Rene

Auteur:  Menno [ 16 dec 2006 14:23 ]
Berichttitel: 

Even laten uitlezen bij de dealer en laten resetten , soms is het slechts een tijdelijke storing !

Auteur:  EvilTwin [ 16 dec 2006 14:54 ]
Berichttitel: 

ESP/ABS wordt direct bij de start getest, is er een sensor stuk (bijv. een ABS wielsensor) dan schakelt het zichzelf uit. Je hebt dan dus geen ESP maar ook geen ABS! Dat kan (met regen) behoorlijk vervelend zijn. Het is niet voor niets APK afkeur.

Komt het tijdens het rijden dan is er een grote kans dat de fout in de motor zit, het motormanagement gaat dan in noodloop en stuurt een berichtje naar de remcomputer, die is dan net iets belangrijker en dus zie je die fout. Soms in combinatie met "anomalie uitlaatgassen" oid.

Start je de auto opnieuw en geeft hij geen melding dan was het idd een tijdelijke storing, gewoon een bitje dat fout zit ;)

Is er echt iets fout, dan wordt de fout opgeslagen en kan de garage hem uitlezen. In dat geval, snel naar de dealer dus...

Auteur:  niro.moes [ 16 dec 2006 14:54 ]
Berichttitel: 

Alvast bedankt,
Doe ik even

Auteur:  Roman [ 17 dec 2006 06:49 ]
Berichttitel: 

kan ook een defecte stuurhoeksensor of een storing in je Com 2000 zijn.

want ik kreeg laatst een nieuwe com en dat was de verkeerde en toen werkte de esp ook niet meer
:wink:

Auteur:  EvilTwin [ 17 dec 2006 14:53 ]
Berichttitel: 

Zoals ik al zei, het kan overal vandaan komen:

de ESP/ABS compu' heeft met de volgende onderdelen connecties:

Code:
A Combiné
B Contacteur niveau liquide de freins
Plaquettes de freins
Sortie vitesse véhicule
C Maître cylindre de frein
D Etriers de frein

7808 Capteur de pression de frein circuit 1
7807 Capteur de pression de frein circuit 2
7806 Groupe hydraulique ESP
7805 Pompe de précharge ESP
7016 Accéléromètre ESP
7804 Gyroscope ESP
7800 Calculateur ESP
7000 Capteur vitesse de roue ABS (x4)
7803 Capteur d'angle volant multiplexé
1262 Papillon motorisé
1320 Calculateur de contrôle moteur
7715 Calculateur de suspension
2101 Contacteur de stop redondant
1630 Calculateur boite de vitesses automatique
2200 Contacteur de feu de recul
4400 Contacteur de frein de stationnement
2100 Contacteur de stop
7075 Interrupteur d'inhibition ESP/ ASR
BSI Boîtier de servitude intelligent


In deze tabel is 7803 de Com2000, maar zoals je ziet zijn er wel meer plekken waar het fout kan gaan, van iets simpels als een kapot ESP knopje (7075), tot een storing in de Automatische versnellingsbak tot een kapotte Turbo (via BMI, 1320)

de aard van de connecties:

Code:
1 Commande en pression du circuit de frein arrière HYDRAULIQUE
2 Commande du moteur de pompe ESP FILAIRE
3 Vitesse de roue FILAIRE
4 Té. défaut REF,niveau de liquide de frein
Té. défaut ABS
Té. usure plaquettes
té. défaut ESP
té. régulation ESP/ ASR
RESEAU VAN CONFORT
5 angle volant
a©tat du contact pédale de frein
a©tat du contact frein a  main
sens de rotation du volant
commande du couple moteur
commande de la suspension
commande de la BVA
RESEAU CAN
6 position du frein de stationnement FILAIRE
7 information usure des plaquettes
sortie vitesse véhicule 5 tops par mètre
information niveau de liquide hydraulique FILAIRE
8 commande en pression régulée des a©triers de freins HYDRAULIQUE
9 commande en pression du circuit 1 HYDRAULIQUE
10 information pression hydraulique du circuit 2 FILAIRE
11 information pression hydraulique du circuit 1 FILAIRE
12 information marche arrière FILAIRE
13 information contacteur de stop FILAIRE
14 commande d'inhibition ESP / ASR FILAIRE
15 information redondante contacteur de stop FILAIRE
16 commande du papillon des gaz motorisé FILAIRE
17 accélération latérale du véhicule position sur l'axe de lacet du véhicule


De mogelijke foutmeldingen en de bijbehorende trouble-shooting beslaan 5 pagina's :shock:

In het achterhoofd is het wel zinvol te weten wat er vaak mis gaat, idd de Com2000. Vroeger waren de ABS sensoren nogal zwak (bij een Xm kan je ze na 8-10jr zeker vervangen)

Maar sluit een fout in de motor/motormanagement zeker niet uit.

Citaat:
want ik kreeg laatst een nieuwe com en dat was de verkeerde en toen werkte de esp ook niet meer


Tja als je garage zo dom is om er een Com2000 zonder Stuurhoeksensor in te stoppen dan werkt er wel meer niet dan alleen het ESP :roll:

Auteur:  niro.moes [ 17 dec 2006 22:29 ]
Berichttitel: 

Ik neem in ieder geval je mail even mee kan de dealer even zweten ben bennieuwd wat er uit komt
alvast bedankt voor je reactie
Rene

Auteur:  Roman [ 18 dec 2006 08:48 ]
Berichttitel: 

EvilTwin schreef:
Citaat:
want ik kreeg laatst een nieuwe com en dat was de verkeerde en toen werkte de esp ook niet meer


Tja als je garage zo dom is om er een Com2000 zonder Stuurhoeksensor in te stoppen dan werkt er wel meer niet dan alleen het ESP :roll:



nou de garage had de juiste besteld maar de verkeerde was door citroen geleverd :wink:

Auteur:  avdij [ 14 aug 2009 20:37 ]
Berichttitel:  Re: esp/asr defect

Hierop aansluitend het volgende:
na een betrekkelijk kleine aanrijding tegen een paal in een parkeergarage moest mijn linker stuurstang worden vervangen en de alu velg worden rechtgezet. Mijn niet-citroen garage kreeg echter de esp/asr waarschuwingslamp niet uit en dus ging ik naar de dealer, Uitlezen van de computer levert als resultaat: stuurhoeksensor defect. En dus moet er een nieuwe COM2000 in (nummer C6242H4). Prijzig ding, 465 euro ex BTW. Wat ik mij nou afvraag is hoe zo'n ding bij een kleine aanrijding (minder dan 10 km/h) de geest kan geven. Natuurlijk ben ik al op zoek naar een gebruikte COM2000, maar dat houdt niet over op dit moment.

Auteur:  Klaverblaadje [ 14 aug 2009 21:37 ]
Berichttitel:  Re: esp/asr defect

Er staat niet in je profiel waar je woont, maar anders voor een second opinion langs de huisdealer in Nieuw Vennep rijden.
Voor de prijs van een Com 2000 kun je wel wat verrijden.

In ieder geval zéér duidelijk met je garage afspreken dat je géén twee keer wilt betalen, als zij zeker weten dat het de com 2000 is moet het dan ook over zijn.

Als het niet over is, niet betalen, dan zetten ze de oude maar weer terug.

Als jij je hard opstelt, en dit duidelijk afspreekt dan zie je vanzelf hoe zeker ze zijn van hun zaak en hoe overtuigd ze zijn van hun vakmanschap.

Auteur:  Roman [ 14 aug 2009 21:40 ]
Berichttitel:  Re: esp/asr defect

hebben ze de stuurhoeksensor al eens opnieuw gecallibreerd..
ik weet dat als dat niet gebeurd je deze storing ook krijgt als de wielen niet 100% rechtstaan met starten...

Auteur:  bittybong [ 31 mei 2015 19:09 ]
Berichttitel:  Re: esp/asr defect

Ik heb dezelfde melding gehad en het bleek een gaatje in een vacuümslangetje te zijn die waarschijnlijk langdurig onder het luchtfilter heeft staan schaven. Ik heb het opgelost door het vacuum slangetje door te snijden en het beschadigde stuk er tussen uit te halen. Daarna heb ik beide uiteinden in een benzine slangetje van 4 mm gestoken en met slangenklemmetjes een beetje gefixeerd.Dit laatste is waarschijnlijk niet eens nodig. Niet te hard aandraaien ;-)


:cit4

Auteur:  MarcelK [ 31 mei 2015 23:13 ]
Berichttitel:  Re:

EvilTwin schreef:
Zoals ik al zei, het kan overal vandaan komen:

de ESP/ABS compu' heeft met de volgende onderdelen connecties:


Volgens mij mis ik het brandstof niveau nog in dat lijstje. Ik krijg de ESP/ABS melding namelijk steevast binnen 5 minuten nadat de brandstof niveau waarschuwing is afgegaan.
Gelukkig rijd ik LPG dus even stoppen, afzetten en opnieuw starten. Dan is de niveaumeter weer gereset. En gaat de ESP/ABS melding ook weer weg.

Auteur:  Herman [ 02 jun 2015 18:12 ]
Berichttitel:  Re: esp/asr defect

Dat zo'n oud draadje nog iets kan opleveren :smt023

Auteur:  harmjan [ 03 jun 2015 15:13 ]
Berichttitel:  Re: esp/asr defect

Ik heb het vermoeden dat als de brandstof waarschiuwing een paar dagen aan is geweest, omdat de benzine meter zich niet reset, de auto in noodloop gaat. Als ik dan tank is het weer over. Bij veel korte ritjes reset de brandstofmeter niet. Nu ik jou lees valt het kwartje.
Maar hoe kan dat nou technisch?

Harmjan

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/