Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Knipperend xenon
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=6150
Pagina 1 van 4

Auteur:  Co [ 15 dec 2009 09:12 ]
Berichttitel:  Knipperend xenon

Steeds vaker valt de linker (xenon) koplamp kortstondig uit om vervolgens weer aan te springen.
Ook is het alsof het licht niet echt consistent in sterkte is.
Weet iemand wat hier de oorzaak van is? Is de lamp gewoon versleten (na 7 jr) of zijn er andere oorzaken aan te wijzen?

Auteur:  munkman [ 15 dec 2009 10:26 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

lamp versleten, gewoon 2 nieuwe kopen. Wel even rondshoppen als je niet je hele kerstbonus wil besteden, want de dealer vraagt er giga bedragen voor. Zelf monteren is te doen, maar de accu moet er wel uit.

Auteur:  roelbouwman [ 15 dec 2009 12:14 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

munkman schreef:
lamp versleten, gewoon 2 nieuwe kopen. Wel even rondshoppen als je niet je hele kerstbonus wil besteden, want de dealer vraagt er giga bedragen voor. Zelf monteren is te doen, maar de accu moet er wel uit.


De accu eruit halen is een klusje van ongeveer 2 minuten. Met dopje 19 de borging een halve slag draaien, accupolen losnemen (eerst de massa, dan de andere), en de accu uitnemen.

Aan de andere kant beide vloeistoftankjes losschroeven (dopje 10) zodat je ze iets kunt wegduwen naar achteren. Je hebt dan net die extra cm ruimte om e.e.a. voor elkaar te krijgen. Je kunt oefenen aan de linkerkant, daar heb je alle ruimte na het wegnemen van de accu, en als je dan weet hoe het moet kun je gaan "pielen" aan de rechterkant.

Het is verder niet zo lastig:

1. Kunstof kap van lamp verwijderen (klein stukje draaien en afnemen)
2. Connector cq ballast verwijderen door ca 1/8 slag te draaien (kan maar een kant op) en af te nemen
3. Metalen borgingsveer losmaken (net als bij een halogeen lamp)
4. Lampje uitnemen, maar eerst even aan de voorkant kijken wat de orientatie is.
5. Nieuwe lamp terugplaatsen, let op: glas /niet/ aanraken, dan laat je vet achter en is de lamp zo weer stuk
6. Veertje weer bevestigen
7. Ballast terugplaatsen en draaien tot geborgde stand
8. Kunstof kap terugplaatsen

Dat aan twee kanten, daarna de accu weer terug, eerst de +, daarna de massa. Alles testen, en als het werkt de tankjes vastzetten, afdekkappen terug en klaar.

Totale tijd: eerste keer ca 1 uur, als je ooit nog eens moet doen ca 30 minuten..

Lampen koop je via ebay voor een paar tientjes per setje van 2. Let op dat je lampen koopt met een maximale kleurtemperatuur van 6000k. Alles daarboven is zo blauw dat je gegarandeerd staande wordt gehouden, en als de lampen ouder worden stijgt de kleurtemperatuur ook nog. 4200k is wat de meeste fabrikanten af-fabriek monteren.

Oh ja, je hebt D2R lampen nodig.

Roel.

Auteur:  Co [ 16 dec 2009 00:23 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

Heren,

Hartelijk dank. Wordt dus een uurtje hobby-en :D

Auteur:  SkyBuMp [ 17 jan 2010 01:24 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

Co.. is jou probleem opgelost?

Ik heb precies het zelfde nu.. ook de linker (bestuurders kant) die soms kort stondig uit valt. De lampen zijn nu 8 jaar oud inmiddels.

Het vreemde is dat wat ik vaak hoor wanneer xenon lampen stuk gaan.. is dat ze verkleuren. De kleur van beide lampen zijn nu nog mooi wit/blauw/gelig. Ben benieuwd hoe je dit opgelost hebt, ik ga wel even Oldenhage bellen.

Auteur:  SkyBuMp [ 21 jan 2010 17:06 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

Ok, zojuist contact gehad met Johan!

Het is de lamp die defect is en niet de unit..gelukkig!

Ik een set Pilot D2R lampen besteld 5000K, deze moeten gewoon passen in de originele PH1 xenon unit neem ik aan?

Afbeelding

Auteur:  manonbridges [ 21 jan 2010 21:12 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

SkyBuMp schreef:
Ok, zojuist contact gehad met Johan!

Het is de lamp die defect is en niet de unit..gelukkig!

Ik een set Pilot D2R lampen besteld 5000K, deze moeten gewoon passen in de originele PH1 xenon unit neem ik aan?

http://www.pilotxenon.com/media/image/Pro%20fittingen%20col/witbg/D2R_xenon_lamp.jpg

Waarom niet 4300K?
Ben van plan om mijn aftermarket 6000K ook te vervangen door 4300K, aangezien dat nog net wat witter licht geeft.

Auteur:  Marc [ 21 jan 2010 21:18 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

Volgens mij zijn mijn lampen ook niet zo jofel meer. Gaan soms even uit en ik vond ze laatst wat onconstant qua lichtsterkte. Dus 2 nieuwe Philips D2R 4300K besteld via Ebay in D. We zullen zien.

Auteur:  SkyBuMp [ 21 jan 2010 21:46 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

manonbridges schreef:
Waarom niet 4300K?
Ben van plan om mijn aftermarket 6000K ook te vervangen door 4300K, aangezien dat nog net wat witter licht geeft.

Ik rij nu momenteel al zelf rond met Pilot's 6000K (wel is waar een aftermarket kit) in mijn Corolla. Ik ben zéér te spreken over deze lampen, de kleur van 6000K is wit met een blauw tintje. Ik vond dat qua uitstraling niet geheel passen bij de C5, het blauwige dus.

Daarom heb ik er voor gekozen om voor SPIER wit te gaan, 5000K dus. 4300K gaat al weer meer naar het gelige toe, zeker in een open reflector bak welke wij in de PH1 dus hebben. 4300K heeft wel de meeste effectieve lichtopbrengst, hoe hoeger je in K(elvin) waarde gaat hoe lager de effectieve output heb ik begrepen. 5000K leek me dus wel een mooie oplossing.

Ik hoop wel dat de reflecties op de verkeersborden net zo goed zullen zijn als met 6000K lampen, dat gaat nu in mijn Corolla echt helemaal goed :smt193

Ik weet niet welke kleur standaard in de C5 zit, ik neem aan standaard philips lampjes a 4300K?

Auteur:  Marc [ 21 jan 2010 21:51 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

Standaard is inderdaad de 4300K Philips.

Auteur:  SkyBuMp [ 21 jan 2010 21:52 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

Ik zal wel wat heldere before and after foto's maken zodat het verschil goed te zien is. Ik hoop dat het gaat lukken.. verwacht volgende week de lampen te ontvangen.

Auteur:  JW-C5 [ 21 jan 2010 22:18 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

MarcusE schreef:
Standaard is inderdaad de 4300K Philips.


Inderdaad.
En de 5000, en zeker 6000K en nog hoger, da's voor de Sjonnies. Dat zijn toch geen C5 rijders?

Groet,
JW

Auteur:  Klaverblaadje [ 21 jan 2010 23:05 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

Ik heb mijn 6000K vervangen door 4300K en ik heb duidelijk minder licht/reflektie.

M.a.w ik kan met 6000K verder kijken.

Als ik de bumper er weer een keer af heb gaat de 6000K er weer in.

Auteur:  Marc [ 22 jan 2010 00:08 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

Volgens mij heeft 5000K de grootste lichtopbrengst. 6000K geeft iets minder licht, maar waarschijnlijk wordt de lichtkleur beter gereflecteerd door reflectiematerialen op verkeersborden etc, waardoor het lijkt dat je meer licht hebt. In de Saxo van mijn vrouw zit ook 6000K aftermarket Xenon en reflectiemateriaal reageert er enorm op. Borden lichten eerder op dan met 4300. Maar de 4300 van de C5 geven, volgens mij, wel meer licht.

Auteur:  JW-C5 [ 22 jan 2010 00:37 ]
Berichttitel:  Re: Knipperend xenon

Ik weet niet of dat op dit forum al eens aan de orde geweest is, maar er zijn grafieken/tabellen van de lichtopbrengst van de Xenon's bij verschillende kleurtemperaturen.
Daaruit blijkt dat de lichtopbrengst van de 4300K groter is dan van 5000K, en dat naarmate de kleurtemperatuur toeneemt de opbrengst afneemt.
Zie onder andere de postings in http://www.xantiaclub.net/forum/viewtop ... &start=105 waarin die getallen vermeld zijn.
Voorts wordt daar vermeld dat het strooilicht, en dus de verblinding toeneemt bij het gebruik van xenon's met hogere kleurtemperatuur, zie ook http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ex.svg.png.
Al met al reden te over om te blijven bij de Xenon's zoals ze af fabriek gemonteerd worden: 4300K's

Groet,
JW

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/