Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Gaspedaal reageert vertraagd na inhouden gas +koppelomvormer 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Gaspedaal reageert vertraagd na inhouden gas +koppelomvormer
Mijn auto reageert onder bepaalde omstandigheden vertraagd op het gaspedaal en dat is niet alleen erg irritant maar soms ook erg gevaarlijk.

Situatie: je rijdt langzaam op een voorrangsweg af, gaspedaal los (maar geen voet op de rem), wachtend op het juiste moment om ertussen te prikken. Je kent dat vast wel. Als ik dan opeens gas geef om op te trekken kan het meer dan een hele seconde (da's best lang als je ziet dat er zo'n grote vrachtauto van links op je afkomt denderen...) duren voordat de motor eindelijk oppakt en begint met reageren.

Ik heb hierover al enig onderzoek gedaan en het volgende geconstateerd. Het komt alleen voor in combinatie met een automaat. C5's met een handbak hebben hier geen last van.
Ik heb het nu mijn mijn diesel BVA6 ph2, maar met mijn benzine BVA4 ph1 had ik het ook.

Zijn er anderen die hetzelfde verschijnsel kennen?
Is hier wat aan te doen?

07 aug 2009 16:10
Erelid
Erelid

Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gaspedaal reageert vertraagd na inhouden van het gas
Citroentje schreef:
Zijn er anderen die hetzelfde verschijnsel kennen?
ja hiero

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding

07 aug 2009 21:05
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ja hier ook erg irritant soms dan heb je een dikke V6 en reageerd totaal niet dan!

07 aug 2009 21:28
Profiel
Antwoord met een citaat
Hè hè. Gelukkig ben ik niet de enige. Dat idee had ik even. :(

En nu natuurlijk de hamvraag: wat gebeurt er dan eigenlijk. Ja: nix...
Maar waar komt dat nou door?

07 aug 2009 21:34
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
Citroentje schreef:
Hè hè. Gelukkig ben ik niet de enige. Dat idee had ik even. :(

En nu natuurlijk de hamvraag: wat gebeurt er dan eigenlijk. Ja: nix...
Maar waar komt dat nou door?

Ja goeie ik weet het niet ben er ook al is mee bij de dealer geweest en die sprak over zelflerende versnellingsbak klopt helemaal hij is stukken sneller maar het reageren op dat gaspedaal ho maar.
Ze hebben het ook al een keer over gaspedaalsensor gehad maar die gaf geen foutmelding dus die zou goed moeten zijn?
Dus WIE HEEFT EEN ANTWOORD VOOR ONS :smt023

07 aug 2009 21:42
Profiel
Antwoord met een citaat
Nou, één ding kan ik je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel vertellen: het is niet zomaar een onderdeel dat kapot is. Daarvoor komt het veel te structureel voor. Het is ook reproduceerbaar en komt onder vrij duidelijk te omschrijven omstandigheden voor.

Zelf zit ik te denken aan een softwarefout. De motor heeft een management computer en de bak heeft een eigen computer; zou het kunnen zijn dat die twee op elkaar zitten te wachten of zo?
Elk van de computers (motor en bak) werken op zichzelf goed, alleen de samenwerking is bij een bepaalde samenloop van omstandigheden niet helemaal in orde.

Als het een softwarefout is is er één ding dat me niet helemaal duidelijk is. Ik had begrepen dat het hele ontwerp van CAN (?) en management computers in de ph2 een opnieuw is gedaan ten opzichte van de ph1. Betekent dat niet ook dat de software opnieuw is geschreven en dat dus softwarefoutjes zoals deze niet doorgegeven worden van ph1 naar ph2?

07 aug 2009 21:52
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat er ergens een nieuwe software versie is gekomen kan ik niet uitsluiten maar dat het met de VAN->CAN upgrade van de Ph.I->II te maken heeft lijkt me onlogisch. De bak, vering en remmen zaten altijd al op het (snellere) CAN. Met de Ph.II zijn de VAN netwerken voor de motor, het interieur etc. ook naar CAN ge-upgrade, dus alleen maar sneller geworden.

Probeer ieg eens hoe hij trekt als je de bak in tiptronic zet. (handbediening) of de bak in sport, dan remt hij meer op de bak en trek hij verder door.

Een ding wat wellicht mogelijk is, maar dat is dus inherent aan slimme automaten, dat bij het uitrollen de bak in vrij gaat met de koppelomvormer vast overbrugd (=lock-up, om brandstof te sparen). Wil je dan ineens weer optrekken dan moet de bak éérst de lock-up uitzetten en dán een versnelling selecteren.

Rijdend, schakelen van N naar D (willekeurig welke versnelling) is heel slecht voor een automaat. Op moderne automaten is de software er ook voor om de bak te beschermen en die grijpt dan ook in op de motor.

Vergelijk het met een handbak, je komt aangerold (in 2) dan besluit je om tegelijk naar 1 terug te gaan (als dat al rollende gaat) en met vol gas de koppeling op te laten komen. Dat kan niet goed gaan. Daarbij schakelt een handbak inherent veel sneller. Als rijder moet je dus keuzes maken en anticiperen, zeker met een zelflerende automaat. Doe je altijd een rustige rollende start dan verwacht de bak die nu ook.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

08 aug 2009 10:48
Profiel
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
Probeer ieg eens hoe hij trekt als je de bak in tiptronic zet. (handbediening) of de bak in sport, dan remt hij meer op de bak en trek hij verder door.

Dat ga ik zeker vandaag eens proberen. Misschien dat deze alternatieve schakelprogramma's een ander beeld vormen in deze soms nijpende situaties.

EvilTwin schreef:
Een ding wat wellicht mogelijk is, maar dat is dus inherent aan slimme automaten, dat bij het uitrollen de bak in vrij gaat met de koppelomvormer vast overbrugd (=lock-up, om brandstof te sparen). Wil je dan ineens weer optrekken dan moet de bak éérst de lock-up uitzetten en dán een versnelling selecteren.

Hier verschillen de BVA4 van de ph1 met de BVA6 van de ph2 nogal heb ik gemerkt. Bij de ph1 kan je over het algemeen duidelijk voelen of de lock-up is ingeschakeld en dat vond ik ook erg prettig rijden, met name in het stadsverkeer. Met de komst van de ph2 BVA6 miste ik dat gevoel, wat me in eerste instantie het idee gaf dat er helemaal geen sprake was van een lock-up (in dat stadsverkeer), wat ik me niet zo kan voorstellen in verband met zuinigheid.

Bovendien: als je in de beschreven situatie het gaspedaal ineens helemaal intrapt, hoor of voel je ruim een volle seconde helemaal niets. Je merkt niet dat-ie aan het schakelen is, geen verandering van toerental, geen schokje, piepje, kraakje of wat dan ook; volledig dood alsof je dat gaspedaal helemaal niet hebt aangeraakt. En dat wekt in die situatie nogal wat verbazing (lees: irritatie en soms angst) op. :cry: :evil:

EvilTwin schreef:
Rijdend, schakelen van N naar D (willekeurig welke versnelling) is heel slecht voor een automaat. Op moderne automaten is de software er ook voor om de bak te beschermen en die grijpt dan ook in op de motor.

Voor alle duidelijkheid: daarvan is hier geen sprake. Gewoon uit laten rollen bij lage snelheid, wachtend op het moment dat je gas moet geven om in te kunnen voegen.

EvilTwin schreef:
Vergelijk het met een handbak, je komt aangerold (in 2) dan besluit je om tegelijk naar 1 terug te gaan (als dat al rollende gaat) en met vol gas de koppeling op te laten komen. Dat kan niet goed gaan. Daarbij schakelt een handbak inherent veel sneller. Als rijder moet je dus keuzes maken en anticiperen, zeker met een zelflerende automaat. Doe je altijd een rustige rollende start dan verwacht de bak die nu ook.

De vergelijking gaat om een aantal redenen niet op. Ten eerste maakt het niet uit of ik het gas vol intrap of slechts een beetje; die wachttijd krijg je voor je kiezen. Van terugschakelen hoeft dus niet altijd sprake te zijn.
Verder heb je het over een zelflerende automaat. Ik mag aannemen dat die na ruim 75.000 km mij toch wel een beetje kent... ;-)
En als de auto tijd nodig heeft om op een aantal dingen te reageren kun je dat toch meestal ook wel merken; het toerental verandert licht, je voelt of hoort 'm schakelen of kleinere of grotere andere dingen die je hoort, ziet of voelt. Maar hier gebeurt in die wachttijd helemaal niets dat je kunt waarnemen.

09 aug 2009 11:09
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Citroentje schreef:
EvilTwin schreef:

Voor alle duidelijkheid: daarvan is hier geen sprake. Gewoon uit laten rollen bij lage snelheid, wachtend op het moment dat je gas moet geven om in te kunnen voegen.

wellicht niet vwb de keuzehandel, maar intern moet de bak iets doen.
Dat is of naar neutraal gaan (motor stationair, kost brandstof)
Of op de koppelomvormer in de aangewezen versnelling rijden (waarschijnlijk 2, kost nog meer brandstof)
of full lock-up coasten (motor draait mee zonder inspuiting)

Dat laatste kost het minste brandstof, maar is waarschijnlijk het langzaamste.

Citaat:
EvilTwin schreef:
Doe je altijd een rustige rollende start dan verwacht de bak die nu ook.

Ik mag aannemen dat die na ruim 75.000 km mij toch wel een beetje kent... ;-)

ja die kent je als een rustige rijder :mrgreen:

In de familie

09 aug 2009 12:00
Profiel
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:

Citroentje schreef:

EvilTwin schreef:
wellicht niet vwb de keuzehandel, maar intern moet de bak iets doen.
Dat is of naar neutraal gaan (motor stationair, kost brandstof)
Of op de koppelomvormer in de aangewezen versnelling rijden (waarschijnlijk 2, kost nog meer brandstof)
of full lock-up coasten (motor draait mee zonder inspuiting)

Rijdend schakelen (zoal je beschreef) doe ik niet en als de bak dat intern doet neem ik aan dat dat niet heel slecht is voor de bak. Maar genoeg daarover.
In de genoemde situatie ben ik aan het uitrollen en rem af op de motor (d.w.z. alleen voet van het gas) van ca.30 km/h naar misschien nog 10 km/h. En ergens daartussen geef je weer gas om op te trekken. Ik neem aan dat er dan sprake is van de laatste situatie die je beschrijft: lock-up coasten.

09 aug 2009 12:17
C5club Top executive Poster

Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bij mij doet hij ook hetzelfde, volgens mij is hier al eens een draadje over geweest.

Herkennen jullie ook de slip in de 2?
Het lijkt dan net of hij van 2 al naar 3 gaat, maar bij nader inzien staat hij dan nog in 2...

Daar vind ik dat hij wel wat vroeger mag 'uplocken'..

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.

09 aug 2009 12:35
Profiel
Antwoord met een citaat
Ploffie schreef:
Bij mij doet hij ook hetzelfde, volgens mij is hier al eens een draadje over geweest.

Herkennen jullie ook de slip in de 2?
Het lijkt dan net of hij van 2 al naar 3 gaat, maar bij nader inzien staat hij dan nog in 2...

Ja, dat ken ik ook. In het begin van mijn ph1 heb ik me ook afgevraagd wat dat was. Het blijkt dat-ie dan schakelt van 2 in lock-up naar 3 zonder lock-up, waardoor een zekere slip ontstaat. Daarmee hebben ze een soort 2,5e (2,8e) versnelling gecreeerd.

Je kunt zien dat-ie wel naar 3 is overgeschakeld door van automaat over te gaan naar handschakelen. Op je dashboard zie je dan dat de bak in 3 staat en niet in 2, zoals je stelt.

09 aug 2009 13:43
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Citroentje schreef:
Rijdend schakelen (zoal je beschreef) doe ik niet en als de bak dat intern doet neem ik aan dat dat niet heel slecht is voor de bak.

De bak weet dat het slecht is, dus die doet dat omslachtig of in het geheel niet. Realiseer je dat zo'n automaat naast een koppelomvormer ook nog drie (meervoudige plaat-) koppelingen heeft en twee rempakketten. Die allemaal met hydraulica geschakeld worden.

Citaat:
In de genoemde situatie ben ik aan het uitrollen en rem af op de motor (d.w.z. alleen voet van het gas) van ca.30 km/h naar misschien nog 10 km/h. En ergens daartussen geef je weer gas om op te trekken. Ik neem aan dat er dan sprake is van de laatste situatie die je beschrijft: lock-up coasten.

Dat kan, maar niet iedere bak zal geprogrammeerd zijn om dat te doen, tel daarbij het zelflerende, de sport/sneeuwstanden en de mogelijkheid tot tiptronic en je snapt wel dat er extern niet direct te zeggen is welk scenario zich afspeeld. Je weet pas in welke versnelling de bak staat als je tiptronic selecteerd, maar dan moet je dus zelf schakelen.

Feit is wel dat je hoe dan ook een (lichte) vertraging mag verwachten.

Nogmaals, automaten schakelen sowieso al traag en omslachtig, ik snap dat het in een onverachte situatie een eeuwigheid lijkt te duren. De enige automaatbakken die ik rij hebben dik 200pk en daar merk je dat ook. Een stoplichtsprintje met de C6 (benzine & Diesel V6) is in tiptronic gewoon sneller (dan spreekt hij wellicht ook een ander MM progrmama aan) het nadeel is dan weer dat de Diesel V6 zo snel in de toeren klimt, dat je makkelijk te laat opschakelt.

Mijn moeders Jag rijdt meestal met 800 à 1200 tpm ongeacht hoe hard je rijdt, maar kan terugvallen tot onder 500 (stationair) Trap je bij 60km/h het gas vol in, dan merk je dat je instantaan 300pk tot je beschikking hebt, maar doe je dit rollend bij een stoplicht dan heb je dat echt niet. Ook die bak (ZF) beschermt zichzelf.

Je moet dus bij het aanrollen bij een onoverzichtelijk kruispunt gewoon de keus maken, of je stopt echt (dan moet de lock-up uit), waarna je voluit weg kunt accelereren. Of je blijft rollen, maar dan kun je dus niet instantaan wegknallen.

NB de sneeuwstand slaat dacht ik 1 over, dus die kan je ook eens proberen.

In de familie

09 aug 2009 15:34
Profiel

Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium

Naar boven
Antwoord met een citaat
Die sneeuwstand lijkt bij verschillende modellen ook anders te reageren.

Bij sommigen hier lees ik wel eens dat het inschakelen van de sneeuwstand bij stilstand de bak in 2 of zelfs in 3 zet.

Mijn vader heeft een Volvo C70 met een 5 bak automaat en die doet dat ook, moderne bak, 2 jaar oud.

Bij mij gebeurt er echter niets als ik stilsta en het knopje indruk.
Hij blijft gewoon in 1 staan er trekt dus ook op vanuit de eerste versnelling.

Het enige verschil wat ik merk, maar dat kan tussen de oren zitten, is dat hij eerder of later opschakelt, dat weet ik niet precies meer.

Het lampje op het dash brandt wel, ook bij de sportstand, daar merk ik wel degelijk verschil.

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.

09 aug 2009 16:26
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ja je kan idd manual schakelen en ook gewoon doortrekken dan schakelt ze ook vanzelf bij 6000tpm (v6) als ik me niet vergis en dan is ze idd wel erg snel.
En die wat die sneeuwstand betreft ploffie zoals jij dat beschrijft lijkt het wel of die van jou niet werkt want als ik de sneeuwstand inschakel begint ze in de twee en is het net of je een paar ton achter de trekhaak hebt hangen zo traag allemaal maar ja dat is ook de bedoeling met de sneeuwstand om niet te slippen.
Maar wat er ook gezegd wordt het blijft raar van die trage reacties van de bak!

09 aug 2009 19:43
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende