Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Pack hifi zelf (achteraf) inbouwen 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Pack hifi zelf (achteraf) inbouwen
Ik wil graag een pack hifi in mijn auto hebben. Nu wil ik wel graag de originele (RD3) radio houden en de versterker niet zien. De tweeters in de achter deuren vind ik niet belangrijk (lees: hoef ik niet). Ik zit toch altijd voor. Een beetje extra vermogen (met name lage tonen) is waar het me vooral om gaat.

Ik heb enkele vragen:

Waar zit de versterker normaal precies?
Welke JBL speakers gebruikt Citroen?

Het leek me wellicht een idee te kijken of ik de versterker onder de passagiersstoel kwijt kan: Dat scheelt me een hoop kabel... Ik neem tenminste aan dat de bekabeling niet standaard aanwezig is in de kabelboom?

29 jul 2009 11:37
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Pack hifi zelf (achteraf) inbouwen
Versterker zit bij een break links achter onder de opbergklep in de achterbak ....
Tweeters in de achterdeuren hoor je juist uitstekend als je voor zit, zeker als de stoel ver naar achteren staat ;)

Speakers staat verder weinig op ( type e.d. ) , .... met een setje fatsoenlijke speakers kom je een aardig eind, zeker i.c.m. versterker.
Op de originele radio is niet zomaar een versterker op aan te sluiten overigens.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

29 jul 2009 11:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Je moet een versterker vinden die al versterkte inputs aankan. Dat doet de JBL van pack hifi ook.
De RD3 heeft nl geen line out

Inderdaad zijn de tweeters achterin een belangijke verbetering. Evt kun je platte opbouwtweeters gebruiken.

Bij de ph2 is de versterker ergens in het dashboard weggewerkt achter het handschoenenkastje. Bij de ph1 zit ie aan de linkerwand van de kofferbak.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

29 jul 2009 12:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Oke, als die tweeters echt de moeite zijn wil ik ze wel inbouwen. Alleen wil het (voor het oog) wel zo origineel mogelijk houden! Bestaat het kapje waar ze achter zitten bij een pack hifi uit het hele deurpaneel of is het maar een klein kapje wat ik los kan bestellen?

Ik ga even opzoek naar een compacte 4 kanaals versterker met high power inputs. Hopelijk kan ik die dan ergens voorin kwijt en hoef ik niet heel veel kabels naar de achterbak te voeren. Had al elders een tip gelezen die via DIN stekkers ertussen te hangen.

Wat betreft de speakers: Raden jullie aan 2x een setje (speaker, tweeter, filter) aan te schaffen. Of alleen achter een set en voor alleen de deurspeaker te vervangen (en dus de originele filter en tweeter te houden)?
(Laatste scheelt denk ik wel aardig wat zoeken/werk/tijd...)

30 jul 2009 11:33
Profiel
Beheerder
Beheerder

Naar boven
Antwoord met een citaat
Kapje kan je los bestellen of op de sloop scoren ;)

30 jul 2009 11:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Zou mooi zijn als ik het hele pack van de sloop kan halen! Ga wel eens bellen...

Ik zag trouwens ook dat de onderdelen bij Citroen zelf ook niet duur zijn (speakers ook niet). Maar om een beetje uit de wirwar van onderdelen te komen vroeg ik me af of iemand met een hifi pack zijn VIN nummer misschien wil delen met mij? Dan kan ik makkelijker zoeken!

Versterker kost wel zo'n 300 Euro zie ik net... Maar daar heb ik denk ik weinig aan sinds ik de originele bekabeling (met name de stekkers) niet heb...

30 jul 2009 12:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Oke, wellicht kan iemand me vertellen welke speakers er verschijnen via service.citroen.com bij intikken van een VIN met pack hifi.

Bij mij (zonder pack) komen deze:
6562 C7 zou afbeelding 2 zijn. Lijkt de gewone speaker (kost 9.47)
6562 C5 zou afbeelding 4 zijn (kan ik niet vinden). Wellicht achterspeaker? (kost 11.39)
6562 X2 zou afbeelding 1 zijn. De tweeter voor. (kost 10.61)

Als ik ga kijken zonder VIN staat dit er nog bij:
6562 C6 lijkt zelfde als C7 maar dan JBL uitvoering (kost 57.82)
6562 C4/J7 (afhankelijk van organr.) lijkt JBL uitvoering C5 (kost 36.79 en 43.15)
Zou de JBL set dan met de zelfde tweeter werken?

Dan is er nog 6562 F5 lijkt me een opvolger van de goedkope speakers (C7/C5) gezien de prijs (kost 20.23)

Ik zou graag even van iemand horen welke nummers er uit komen bij intikken VIN van auto met versterker/pack hifi!

Overigens heb ik mijn voor en achter speakers er een keer uit gehad en ik kon geen verschil ontdekken! Jammer dat afbeelding 4 er niet op staat, zou de boel een stuk duidelijker maken...

30 jul 2009 16:51
Profiel
Beheerder
Beheerder

Naar boven
Antwoord met een citaat
Persoonlijk zou ik betere speakers erin schroeven als je de boel toch wil veranderen, ...

31 jul 2009 09:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
De speakers zijn wel gebalanceerd. Als je gaat vervangen door iets anders, doe dan ook allemaal.

De meeste aftermarket speakers hebben een wat lagere gevoeligheid en hoor je dus minder bij hetzelfde vermogen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

31 jul 2009 16:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
exroosje schreef:
De speakers zijn wel gebalanceerd. Als je gaat vervangen door iets anders, doe dan ook allemaal.

De meeste aftermarket speakers hebben een wat lagere gevoeligheid en hoor je dus minder bij hetzelfde vermogen.

Oke, das een goeie!

Heb besloten om voor aftermarket speakers te gaan. Ik ga een versterker onder de stoel plaatsen. Voor wil ik een compo-set plaatsen (dus ook tweeters vervangen ivm balans). Achter twee mid-range woofers voor extra laag. Tweeters achter doe ik niet achter denk ik.

Heb deze woofers gevonden: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=379056
50-3000Hz is dat voldoende voor wat laag?

En de compo-set: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=379637
Daar zeggen ze overigens dat hij vanaf 45Hz gaat, toch vraag ik me af welke woofer het beter doet? Kan natuurlijk ook twee compo-sets nemen en toch tweeters achter doen als het voor het laag geen verschil zal maken... Kost hetzelfde.

Als het met het laag nog steeds niets wordt kan ik altijd dit nog kopen voor onder de andere stoel: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=370769

Wat denken jullie dat de beste keus/combinatie zal zijn?

31 jul 2009 23:23
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
Als je achter geen tweeters plaatst moet je imho een coaxiaal setje nemen (tweeter zit op de woofer in het midden geplaatst; luidsprekerfiltertje (het mag eigenlijk geen naam hebben) zit ingebouwd).
Anders ben ik bang dat het achterin altijd heel dof zal klinken.

Als je voorin een composetje plaatst (of 1 van de speakers vervangt), is het handig als je een filter plaatst waarbij je het rendement van de tweeter kan aanpassen. Zeker als je ook de tweeters vervangt. Veel car hifi tweeters hebben een veel hoger rendement dan de woofer die bij het setje geleverd wordt. Dit kan resulteren in een heel schel of ongebalanceerd geluid. Dit hoor je soms/vaak ook in winkels waar de setjes in een soundwall geplaatst zijn.
Als je dit soort zaken niet kan berekenen, maken en inbouwen, dan zou ik in een goed gesorteerde winkel gaan luisteren!. Ook meningen/ervaringen van anderen heb je helemaal niets aan: iedereen heeft een andere smaak, en mensen zijn doorgaans ervan overtuigd dat wat zij hebben ook heel goed is.
Het mivoc setje wat je aangeeft heeft wel een los filter, maar daar zit voor zover ik kan zien geen rendementsaanpassing op. Ik heb zelf ook een composetje wat helemaal niet zo duur was, en daar zat het wel op. Ik gebruik het overigens niet omdat de manier van rendement aanpassen naar mijn mening technisch niet heel doordacht is, dus ik heb m'n eigen aanpassinkje gemaakt. Maar het hoeft dus niet aan de prijs te liggen.

Overigens zou ik niet al te veel naar het opgegeven frequentiebereik (of opgegeven vermogen) kijken; dat zegt namelijk helemaal niets (geen specificatie hoe het gemeten is).
Je kan eraan rekenen met computerprogrammatuur, maar dan heb je meer data nodig dan dat doorgaans meegeleverd wordt in de handleiding; de zogenaamde Thiele/Small parameters. Bij de duurdere luidsprekers, die ontworpen zijn om toch wat meer een goede geluidskwaliteit te geven, zijn deze parameters wel gemeten.

Overigens is het vervangen van je tweeter geen 'plug&play'. De tweeter zit in een speciale bajonetsluiting aan het roostertje in je dashboard. Hiervoor heeft pioneer geloof ik een alternatief, maar da's volgens mij ook een vrij simpel tweetertje met plastic domepje. Ik wou toch een hoger kwaliteitsniveau en heb een tweeter met stoffen dome genomen, en heb daarvan de montageflens aan de onderkant van de bajonetsluiting vastgelijmd met hard-pvc lijm (en dat houdt goed).
Maar goed, ik zou absoluut gaan luisteren voordat je iets koopt, of je moet voor een heel laag budget klaar willen zijn. Maar als je blind iets koopt kan je dus blijven zitten met een systeem dat niet helemaal naar jouw smaal op elkaar is aangepast, en dus in jouw oren alleen goed kan klinken door wat technische ingrepen te doen; meestal bij het luidsprekerfilter.

Heb je overigens onder de stoel wel genoeg ruimte voor een versterker?
Let erop dat daar een flinke dradenboom naartoe moet (zware voedingsdraad, 8 luidsprekerdraden (4paar) voor de output (dik) en 8 voor de input (dun), schakeldraad)
Wat is je budget in het totaal overigens (zo ongeveer de belangrijkste vraag :mrgreen: )

01 aug 2009 00:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bedankt voor je uitgebreide advies! Vind 250 Euro wel genoeg (incl versterker en bedrading).

Wat me vooral tegen valt aan de standaard speakers is het laag. Het 'lage laag' is niet hoorbaar en het 'iets minder lage laag' overstuurt nogal snel. Er zitten niet heel vaak mensen achter, dus als het daar wat doffer is, vind ik dat niet erg.
Waar het me dus om gaat is meer laag, maar omdat de kans dan groot is dat het hoog weer te zacht gaat worden dacht ik aan een betere set voor.

Ik had begrepen dat een standaard (niet composet) speaker met tweeter erop een deel van het vermogen in de tweeter stopt. Daarom dacht ik achter alleen woofers te doen(?)

Nog iemand een tip waar ze in omgeving Amsterdam een leuk assortiment hebben om te testen/luisteren? Ook met spul in het goedkopere segment?

01 aug 2009 00:42
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Even een korte reactie.
Ik heb zelf een Helix compo-set ingebouwd, met een dubbele set woofertjes en een sub-woofer. Het is nog niet af allemaal, maar het klinkt nu al stukken beter als standaard. Tweeters achterin zijn niet nodig, je zit immers voorin, en als je naar een concert gaat, sta je ook niet met je rug naar het podium. ;)

In 020 weet ik niks, maar Ron de Vries in Zwaag heeft een uitgebreide on-line shop, maar dus ook een winkel in Zwaag (bij Hoorn), das ook niet ver van 020.

Voor 250,- euro koop je echter geen versterker + kabels + luidsprekers. Dan kun je net zo goed het standaard spul laten zitten. Reken voor een beetje versterker al 250 euro, een knappe compo vanaf zo'n 150, woofertjes achter zeg maar 100 en een kabel-setje ook nog eens tussen de 50 en de 75 euro. Maar dan heb je het nog niet aangesloten op de radio. Als je een versterker kunt vinden met high-input, dan ben je al wat vlugger klaar. Vind je die niet, dan ben je aangewezen op een zg. High/Low-adapter. Ik heb er 1. Een goede. Die koste 75,- euro, en dat was een vriendenprijsje...

Weet wat je wenst als je C5 rijd. :mrgreen:

Succes!

Gr. Ed

01 aug 2009 01:47
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
Voor 250,- incl versterker dan zit je inderdaad aan de benedenkant van het gangbare assortiment.
Bij een tweeter gaat er inderdaad altijd een (klein) deel van het vermogen naar de tweeter. Echter doordat dat in een ander frequentiegebied valt, zal dat vermogen (netto gezien) nooit als extra vermogen in bastonen omgezet worden. Het enige wat je met dat vermogen kan doen is je basluidspreker hoge tonen laten produceren, en dat kan hij òf niet (dan wordt het o.a. omgezet in warmte), of hij kan het maar met veel vervorming. Je kan dat vermogen daarom beter gebruiken voor de tweeter van bijv een coaxiaal setje.
Voor een enigzins acceptabele versterker ben je in een winkel snel ca. €130,- kwijt; een coaxiaal setje tot ca 60 euro (om wat keus te hebben), en dan heb je nog 60 euro over voor tweeter, filter en woofer aan de voorzijde. Dat laatste is dus te krap.
Je moet je ook realiseren dat je nog behoorlijk wat kwijt bent aan de kabelboom / stekkermateriaal etc, en dat je dus ook tijd en inspanning kwijt bent met het monteren / solderen van allerhande stekkertjes etc.
Ik was zelf denk ik iets minder dan 250 euro kwijt (versterker, speakers etc), maar ik heb mijn spullen rechtstreeks bij de importeur gehaald (voordeel van een kvk nummer), en dat scheelt toch iets van 30-40%.
De versterker en speakers die ik gebruikt heb kosten online (zonder verzendkosten) in DLD tesamen ongeveer 350 euro. Misschien wat goedkoper als je nog wat verder zoekt (maar meerdere shops is ook meerdere verzendkosten :cry: )
Voor alle kabels en stekkers ben je ook zo 50 euro kwijt, afhankelijk van wat je hebt liggen :mrgreen:
Je kan bij de keuze ook kijken naar testuitslagen; tijdschriften zijn te koop, heel soms te downloaden, maar vaak zijn conclusies van testen wel te vinden die sterke punten van een set benadrukken.

75 euro voor een high/low adapter vind ik heel erg duur. Een goede high/low adapter hoeft m.i. niet meer dan 25 euro te kosten.
Nog beter is natuurlijk je eigen line out op je radio te maken.
Kosten? 10cm utp kabel :mrgreen:

01 aug 2009 02:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Eigen line-out maken op radio ga ik zeker doen! Ben aardig ervaren op dat gebied.

Kvk nummer heb ik ook. Alleen ben in die business helemaal niet bekend, dus die importeur ken ik niet...

Eemspoort schreef:
Ik heb zelf een Helix compo-set ingebouwd, met een dubbele set woofertjes en een sub-woofer. Het is nog niet af allemaal, maar het klinkt nu al stukken beter als standaard. Tweeters achterin zijn niet nodig, je zit immers voorin, en als je naar een concert gaat, sta je ook niet met je rug naar het podium. ;)

Wat betreft de Helix set:
- Hoe bevalt het laag, met alleen de 4 deurspeakers (en uiteraard tweeters) aangesloten (via versterker)? Is het meer dan standaard?
- Is dit wat erop lijkt: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=371981?
- Wellicht leuk met achterin dit: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=371972 Is dan wel geen woofer, maar als dat hoog toch alleen maar in warmte of vervorming wordt omgezet kan ik het net zo goed afspelen!

01 aug 2009 10:36
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende