Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Wat is dit???????? Frequentiedeler??????? 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Wat is dit???????? Frequentiedeler???????
Aan de zijkant van het dashbord, kun je alleen bij wanneer de deur open is, zit een driekhoekige afdekklep, deze kun je eruit wippen. Achter deze klep zit aan de bijrijderskant niks. Aan de bestuurderskant zit er bij mij een "black box" geschroeft.
Met daarop een sticker met de tekst:

Frequentiedeler/signaalversterker
X39.397.000.002
12/24 volt omschakelbaar
Siemens/VDO

Door het VDO denk ik aan de navigatie die er ooit in zat, en nu bij Rene verder leeft dacht ik.
Maar wat is dit, er komen 4 draden met een stekkertje uit, 2 paars en 2 bruin.

Wie weet wat dit is en waar het voor diend?
johan

10 apr 2009 16:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wat is dit???????? Frequentiedeler???????
Haal het eruit, dan ben je er zo achter :lol:

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

10 apr 2009 17:16
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Naar boven
Antwoord met een citaat
Jammer dat van jouw voordeur tot mijn voordeur 184km is. :smt130 :smt127
Pas maar op want mijn schoonmoeder woont bij je in de buurt :lol:
Johan

10 apr 2009 17:24
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 HPI
Opties: Alleen nog geen Schietstoel :(
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik zit zelf te denken aan een fm versterker,
Want ik kan bepaalde zenders gewoon nog ontvangen waar ze niet te ontvangen zijn snapje?
Bijvoorbeeld freshfm, wordt die snel slecht als ik voorbij ikea delft rij, (richting rotterdam)
Met de c5 (heb ook dat kasje) kan ik hem tot zeker iets voorbij breda (richting belgie)ontvangen
en dan klapt die in een keer weg.

Dat denk ik dus

10 apr 2009 18:32
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dank voor de reacties,
Heb het nummer ingevoerd bij Siemens VDO onderdelen van een leverencier. Maar het onderdeel met dit onderdeel is uit de handel.
Op internet nog veel gevonden over frequentiedeler, maar vooral tehnische nfo over schakelingen. Snapte ik weinig van. Wel was er een vermelding over signaalgever en kmteller. Op problemcar zelf over contactjes die los zouden kunne zitten wat storingen in de kmteller aanwijzing zou geven. Spraken ook over kastje los in dashbord.
Ik wacht nog even af, maar laat hem wel zitten.
johan

10 apr 2009 19:15
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het lijkt mij een actief cross-over (scheidingsfilter) voor je pack hifi.
Als je geen pack hebt is het heel apart.
Heb je een ph1 of ph2 (ik zie bj2004)
Ik was altijd in de veronderstelling dat de ph1 een versterker met hi inputs gebruikte, dus dat zou (als er al een scheidingsfilter voor zou zitten) een voeding overbodig maken.
Maar misschien romen ze het tweetersignaal wel passief af en converteren ze daar het signaal al naar lijnsignaal, mogelijkheden te over.

Het kan echter net zo goed een kastje zijn die iets met je snelheidssignaal (bijv tbv navigatie of automatische volumeregeling) of toerentalsignaal (bijv tbv een cruise control of toerenteller zelf oid) zijn.

10 apr 2009 21:07
Profiel
Erelid
Erelid

Auto: c5

Naar boven
Antwoord met een citaat
GuidoK schreef:
nou zie je eens hoe nuttig zo'n C5kalender is/kan zijn

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding

10 apr 2009 21:36
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik zie gelijkaardige onderdelen opduiken bij cruise-control reparatie-centra.

10 apr 2009 21:40
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
alzheimer schreef:
GuidoK schreef:
nou zie je eens hoe nuttig zo'n C5kalender is/kan zijn

Die is idd heel handig.
De computer waar ik momenteel achter zit is minder handig, geen excel.
Kan je daar niet een keer een hele mooie webpagina van maken en koppelen aan het forum ofzo? :smt023
Oh ja, ik ben ook een beetje lui (ik geef het maar eerlijk toe :roll: ), het staat gewoon in z'n profiel... de twee volgende regeltjes lezen was me kennelijk teveel moeite, hij heeft ook zoveel ingevuld :mrgreen:

Ik zal eens op zoek gaan of ik dit kastje ook heb (ik begrijp nog maar half welk paneeltje hij bedoeld :smt017 )

10 apr 2009 22:21
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ff gegoogled en gelezen :

http://www.gps.nl/autotechniek.html

Citaat:
Zoals inmiddels alom bekend is, zijn er steeds meer voertuigen waarbij het snelheidsignaal niet ongestraft afgetakt kan worden om bijvoorbeeld een cruise-control, een navigatiesysteem of een boardcomputer aan te sluiten.

Het signaal voor de kilometerteller blijkt dan te zwaar belast te worden, waardoor de snelheidsmeter gaat afwijken of zelfs helemaal niet meer functioneert. Om nog maar niet te spreken van de invloed op het motormanagement van de auto, waarbij klachten zich pas later in de vorm van onduidelijke storingen openbaren. Steeds vaker gebruiken fabrikanten een zwak signaal vanaf de motorelektronica om de kilometerteller aan te sturen.

Als men dit signaal wil aftakken is een goede interface noodzakelijk om problemen tot een minimum te beperken! Daarom zijn er interfaces (API) ontwikkeld die voor verscheidene signalen in het voertuig gebruikt kunnen worden. Het filter versterkt een willekeurig signaal in een 10 volt blokpuls, waar bijvoorbeeld een boardcomputer probleemloos mee overweg kan. Dit geldt voor een snelheidsignaal, maar ook voor een toerentalsignaal dat bij nieuwe auto's ook steeds vaker door het motormanagement gegenereerd wordt. Extra aandacht wordt besteed aan het uitfilteren van piekspanningen en de beveiliging van de API met de aangesloten apparatuur tegen overspanningen.

Verder wordt het signaal in het voertuig door de API zo minmaal belast, dat dit zelfs voor de meest gevoelige signaaltjes nauwelijks gevolgen heeft. De API is opgebouwd uit zorgvuldig gekozen hoogwaardige SMD componenten, wat borg staat voor een grote nauwkeurigheid en betrouwbaarheid.
De huidige API's hebben ook een ingebouwde frequentiedeler of vermenigvuldiger, want ook dat is bij sommige voertuigen nodig.

10 apr 2009 23:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wij danken U, weer wat geleerd. :smt193 :smt023

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

11 apr 2009 09:02
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: Clarion-CD changer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Organummer: 9507
Productienummer: 10396
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 302000
Kleur: Gris Fulminator EYPC

Naar boven
Antwoord met een citaat
API is volgens mij softwarematig (Application Program Interface). Zo heb ik dat geleerd op school (ooit) Het verhaal over het romen van frequenties voor tweeters is geloofwaardig.

11 apr 2009 10:16
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
In dit stuk staat api voor automatische puls interface:

API (Automatische Puls Interface)
Bij een aantal typen auto's wordt in de instructies, achter veelal het snelheidsignaal API vermeld. API staat voor Automatische Puls Interface. Een API filtert en versterkt het signaal en maakt er een goed bruikbare blokpuls van, tevens wordt het signaal elektronisch ontkoppeld, waardoor het te installeren appparaat nooit de elektronica in de auto kan beinvloeden. Daarnaast kan een API het 'doorlopen' bij stilstand voor een stoplicht, van een navigatiesysteem voorkomen. Als er in de instructies achter een signaal 'API' staat, wil dat niet zeggen dat dit voor alle aan te sluiten apparatuur geldt. Er zijn dan bij ons gevallen bekend dat het aftakken van het signaal zonder API problemen kan geven. Er zijn dus verschillende factoren die meespelen. Of een API nodig is hangt af van: - het soort systeem: navigatie, ritregistratie, cruise-control of begrenzer - het merk (bijv. navigatie): Alpine, Becker, Blaupunkt, Clarion, Grundig, Kenwood, Magneti Marelli, Panasonic, Pioneer, VDO Dayton, etc. - het merk en type auto - welk signaal in de auto is gebruikt (bijv. Audi): wit/blauw bij de radio of bruin/rood bij de MMU - het aantal systemen dat het snelheidsignaal gebruikt in een betreffende auto (bijv. navigatie en cruise-control en ritregistratie) - het signaal zelf: een sinus of blokpuls, de amplitude, is nul volt echt nul volt, zitten er stoorpulsen op, enz. - combinaties van hierboven genoemde punten. U begrijpt, er is niet eenduidig aan te geven of er in alle gevallen een API nodig is. In de gevallen waar de API wordt aangeraden geldt echter dat u de kans op problemen aanzienlijk verkleint, zowel tijdens het inbouwen als na verloop van tijd. Als uw klant na drie weken terugkomt met een storing in het motormanagement als gevolg van de inbouw, zijn de kosten aanzienlijk hoger dan de kosten van een API. Zeker als u de API (al in uw offerte) naar de klant heeft doorberekend. Er zijn in de loop der tijd verschillende versies van de API geproduceerd. De huidige API, de API4 heeft alle eigenschappen van de vorige versies in zich, en nog een paar meer. Zo kan de API4 het 'doorlopen bij stilstand' van een navigatiesysteem verhinderen, en is hij ook geschikt voor 24 volt systemen. De API is opgebouwd uit zorgvuldig gekozen hoogwaardige SMD componenten, wat borg staat voor een grote nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Karakteristieken van de API versie 4: 1. Standaard geschikt voor 12volt en 24volt aansluiting. 2. Ingebouwde "pulsstop". Een speciaal filter dat pulsjes en stoorpiekjes op het snelheidsignaal filtert, en er voor zorgt dat er geen pulsen meer worden doorgegeven als de auto tot stilstand is gekomen. 3. Ingebouwde frequentieverdeler, waardoor de API4 naast een normale niet-gedeelde uitgang, een door vier gedeelde uitgang beschikbaar heeft. 4. Een nog betere filtering waardoor de uitgang van de API-4 een zeer strakke en schone 10 volt blokpuls levert. 5. Afstelbare ingangsgevoeligheid. Met deze mogelijkheid kan de API-4 zelfs extreem verstoorde snelheidsignalen omzetten in een perfect signaal. 6. Net als de vorige API versies heeft de API-4 een zeer hoog-Ohmige ingang waardoor de kans op storingen in het voertuig tot een minimum wordt beperkt. Vanaf versie 3 is de API ook voor 24 volt systemen geschikt. Voor het oppikken van signalen met een zeer kleine amplitude is er een Sensitive uitvoering van de API leverbaar (API4-S). Tevens is er een API-uitvoering die het aantal aangeboden pulsen kan verdubbelen (API4-D).

http://www.beijer.eu/AWS/HelpG.aspx?Lan ... 0Interface)

11 apr 2009 13:53
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: Clarion-CD changer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Organummer: 9507
Productienummer: 10396
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 302000
Kleur: Gris Fulminator EYPC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat klinkt heel aannemelijk. Tja die afkortingen ook. Staat SMD wel voor Surface Mounted Device (Zeg maar mini mini componenten die een soort van gelijmd ipv gesoldeerd zijn)? :smt017

-Het delen van de frequentie kan dus (zoals ik begrijp) een factor 4. Maar waarom?

Hoe wordt beijvoorbeeld de richting van de snelheid (voertuig) bepaald? Volgens mij heb je dan twee pulsgevers nodig. De schakelaar van de achteruitrijlampen kan niet gebruikt worden om richting te bepalen. Denk maar aan een foutief uitgevoerde hellingproef. Auto in Drive en toch achteruitrijden.

-Weer wat geleerd.

11 apr 2009 15:11
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Naar boven
Antwoord met een citaat
Guidok,
Heb nog even gekeken in mijn profiel, maar er staat in dat het een fase1 is!
Johan

11 apr 2009 16:18
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende