Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Toch probleem mistlicht icm trekhaak 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Toch probleem mistlicht icm trekhaak
Ik heb ondanks dat er hier toch redelijk wat te vinden is, toch een probleem met het mistachterlicht in combinatie met de trekhaak.
Om te beginnen gaat het om een afneembare trekhaak van Brink. En een berline exclusive uit 2002 met parkeersensoren.
De trekhaak is er gelijk onder gezet toen ik hem kocht Dec 2007, echter redelijk ver uit de buurt gekocht, (en geen garantie meer) daarom wil ik eerst zelf kijken of de oplossing te vinden is.
De berdrading van de trekhaak is op het mislicht na in orde. getest met caravan erachter en caravan ook op andere auto gehad.
Wanneer ik de mistlamp aanzet blijft hij op de auto branden, maar gaat niet op de caravan aan.
De parkeersensoren gaan ook niet uit, deze blijven constant piepen met de trekhaak er op.
Er zit ook keurig een relais gemonteerd, en heb ik al gelezen over het switchje in de contactdoos,
(Nu oranje op 1 en grijs op 3)
ook dat de schakeling bekrachtigd zou moeten blijven, ik heb hier dus alle standen al geprobeerd.
Volgens de handleiding van de kabelboom moet er links achter de bekleding moet een connector zitten (kan 2 of 3 polig zijn)
waar de Oranje en grijs/zwarte draden van de switch op aan gesloten moeten worden.
De oranje draad zou op kabelnummer B200 aangesloten moeten worden, en de grijs/zwarte op 7508.
Nu heb ik er wel een 2 polige connector zitten maar maar het zijn bij mij andere nummers die er op staan(wit 7706 en roze waarvan ik het nummer niet kan lezen)
Wanneer ik de Oranje en grijs/zwarte draad hier op aansluit gaat gelijk het mislicht op de auto uit, maar het gaat ook niet op de caravan branden.
Mistlicht is dan ook zonder caravan op geen enkele manier aan te krijgen wanneer ik deze connector gebruik.
Zie ik wat over het hoofd en/of hebben jullie nog wat tips over de bekabeling of
alvast bedankt

Groet Rob

28 jul 2008 15:08
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Toch probleem mistlicht icm trekhaak
Als je er echt niet uitkomt, Nieuw Vennep is niet zover, en Johan Oldenhage is redelijk thuis in die materie.

Kost je misschien een uurtje arbeidsloon.

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

28 jul 2008 15:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Misschien heb je hier iets aan: ik heb op mijn vouwwagen een mistlamp met afstandbediening.
Zodra de verlichting aan is kan ik de op de vouwwagenlichten gemonteerde mistlamp met de a.b aan doen. De prijs hiervan weet ik niet. Kan nooit veel zijn was de prijs van de vouwwagen niet naar.

28 jul 2008 20:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Als ik het goed heb, is de roze draad iets dikker dan de andere draad. Volgens mij is het dan ook de constante plus, dat heb ik ook getest en bevonden. Bij mij ligt er dan trouwens nog een veel dikkere constante-plusdraad, direct vanaf de accu, met een zwevende zekering. De roze draad was bij de stekkerdoos afgetaped en dus niet in gebruik..

Bij mij speelt verder een vergelijkbaar probleem als bij Robo625 en ik heb ook het forum al afgezocht: ik heb afgelopen zaterdag mijn 7-aderige kabelboom vervangen door een voor een 13-polige contactdoos. Ook bij mij zijn het oranje en het grijze kabeltje present, met een stekker. Ik verwachtte dan ook een contra-stekker, maar de 2 betreffende draadjes uit de reeds aanwezige 7-polige dradenboom waren met mofjes bevestigd aan het roze en het grijze draadje. Simpel om te denken dat ik die zelfde 2 draadjes moet gebruiken, maar nu alles is aangesloten doet zelfs de mistlamp op de auto het niet. Blijkt de zekering doorgebrand. Ik heb er een nieuwe zekering ingedaan en meteen weer "POEF" bij het inschakelen van de mistlamp. Het betreft een originele Citroën-aansluitset, weliswaar 2e hands.

Nou wil de grap, dat er nog een derde loos grijs draadje uit de kabelboom van de auto steekt, naast die roze en die andere grijze. Naar nummers heb ik nog niet gekeken..

Maar voordat ik in the blind draadjes ga verbinden, :smt173 hoop ik dat iemand ook mij van advies kan voorzien.
(@ Modjes: als het niet wordt gewaardeerd dat ik in dit draadje (what's in a word...) meelift, dan graag verplaatsen naar een nieuwe, maar het leek me wat overbodig om een nieuwe, gelijksoortig topic te starten)

Op 14-04-2012 is de dame verkocht

28 jul 2008 20:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
jopie schreef:
Misschien heb je hier iets aan: ik heb op mijn vouwwagen een mistlamp met afstandbediening.
Zodra de verlichting aan is kan ik de op de vouwwagenlichten gemonteerde mistlamp met de a.b aan doen. De prijs hiervan weet ik niet. Kan nooit veel zijn was de prijs van de vouwwagen niet naar.

Laatst gezien in de kampeerwinkel: kost ongeveer 50 euries..

28 jul 2008 20:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Mik Figaro schreef:
Nou wil de grap, dat er nog een derde loos grijs draadje uit de kabelboom van de auto steekt, naast die roze en die andere grijze. Naar nummers heb ik nog niet gekeken..

Het lijkt wel de lotto met al die cijfers: bij mij heeft die draad (die trouwens niet grijs maar wit is...) nummer 2778. Iemand al bingo? Trouwens, de zekering voor het mistachterlicht is bij mij niet F1 zoals in de handleiding staat, maar F7....

@Robo625: hoor je het relais wel klikken als je de steker erin en eruit haalt? Zoniet dan maakt dat switchje wellicht geen goed contact. Ook is het relais verdacht, zit ie goed in zijn sokkel?
Volgens mij is de connector met oranje en grijze draad wel goed. Hing-ie dan eerst los toen je de auto kreeg geleverd? Alle draden zitten goed vast in de stekkerdoos??

Overigens ben ik er bij mijzelf uitgekomen wat het probleem was: de fitting van het lampje van het linker mistlicht maakte sluiting via het lampje... Even het contactje goedbuigen en alles doet het nou! Het had dus helemaal niets met de kabelboom te maken, maar werkte voor die tijd al niet.... Lampje zal er eens wat lomp in zijn gezet... Ik moet nog wel testen of de mistlamp op de caravan het ook goed doet..

29 jul 2008 20:54
Profiel
Antwoord met een citaat
Citaat:
Robo625: hoor je het relais wel klikken als je de steker erin en eruit haalt? Zoniet dan maakt dat switchje wellicht geen goed contact. Ook is het relais verdacht, zit ie goed in zijn sokkel?
Volgens mij is de connector met oranje en grijze draad wel goed. Hing-ie dan eerst los toen je de auto kreeg geleverd? Alle draden zitten goed vast in de stekkerdoos??

Overigens ben ik er bij mijzelf uitgekomen wat het probleem was: de fitting van het lampje van het linker mistlicht maakte sluiting via het lampje... Even het contactje goedbuigen en alles doet het nou! Het had dus helemaal niets met de kabelboom te maken, maar werkte voor die tijd al niet.... Lampje zal er eens wat lomp in zijn gezet... Ik moet nog wel testen of de mistlamp op de caravan het ook goed doet..

Mik, Het relais heb ik niet echt horen klikken, ga ik vanavond eens goed naar kijken. Maar is wel goed in zijn voet geplaatst.
De switch is toch alleen een doorverbinding?, heb ik ook met de hand geimmiteerd en geen resultaat.
De connector met de oranje en grijze draad hing inderdaad los. En alle draden zitten goed op de stekkerdoos. Heb alles wel 3x nagelopen, op nummering en bevestiging.
Met de caravan erachter brand alles prima , op het mistlicht na dan.
Ik ga vanavond nog eens verder met meten, en dan van af de lamp terug naar relais en schakelaar/contactdoos, dan hoop ik weer wat meer te weten te komen.

Ik zal ook zoals je zei ook eens even naar de contacten van de lampen zelf kijken, maar werkte het mistlicht bij jou dan wel normaal op de auto(zonder caravan dan)

30 jul 2008 07:44
Antwoord met een citaat
@ Mik: Weet je wel zeker dat je een citroen hebt?? :smt190 :lol:

30 jul 2008 08:44
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
martijn v o schreef:
@ Mik: Weet je wel zeker dat je een citroen hebt?? :smt190 :lol:

Ik dacht dat dat júíst een eigenschap van citroen was, dat alles nét effe anders is dan wat in de beschrijvingen staat.

@Robo625: de mistlampen van mijn auto deden het beide niet. Toen ik de linker achterlicht-unit ontkoppelde, ging rechts ineens branden, dus had ik meteen een idee waar ik verder moest zoeken..

Switch is inderdaad alleen doorverbinding, maakt contact zodra de stekker in de stekkerdoos wordt gedaan. Dan hoor je dus bij mij het relais klikken.

30 jul 2008 17:58
Profiel
Antwoord met een citaat
Lamp units zijn prima in orde bij mij, maar ga alles duidelijk op papier zetten.

30 jul 2008 19:45
Antwoord met een citaat
Ik ben gister avond nog aan het meten gegaan en heb alles wat beter op papier gezet.

zie het plaatje http://img518.imageshack.us/my.php?imag ... is1ec5.jpg

Daar in is de huidige situatie een losse connector uit de boom van de auto, met een roze 12V en witte 7706.
En een losse connector uit de boom van de trekhaak met daar in een oranje welke van de microswitch komt, en een grijs/zwarte welke op het relais zit 85 en op de microswitch.
Wanneer ik nu de connectors verbind krijgt de grijs/zwarte draad gelijk 12v, en klapt het relais van 87a naar 87.
Het lijkt dat de Roze en de witte omgedraaid moeten worden.
Zodat er pas na het plaatsen van de caravan steker via de oranje draad 12V naar de grijs/zwarte 85 gaat. En daardoor het relais omgaat van 87a (mistlamp auto) naar 87 (mistlamp caravan) ik weet dan alleen nog niet wat wit 7706 in het geheel doet. Zou PDC kunnen zijn, maar deze draad krijgt dan op het moment dat de stekker er in zit ook 12V.

Kan iemand mij wellicht zeggen of ik op de goede weg zit, en zo ja zou 7706 voor de pdc kunnen zijn.

Rob

31 jul 2008 09:25
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wat me niet helemaal duidelijk is: is de roze via de connector verbonden met de oranje?? Dat is bij mij in elk geval wel zo.

PDC is meen ik onder andere 7215. In de downloadsectie van het forum heb ik van de week onder andere een electrisch schema gezien, waar de nummers van de draden van de PDC werden genoemd.

31 jul 2008 22:44
Profiel
Antwoord met een citaat
[quote="Mik Figaro"]Wat me niet helemaal duidelijk is: is de roze via de connector verbonden met de oranje?? Dat is bij mij in elk geval wel zo.quote]

Wanneer ik de connectors nu zou verbinden, komt de roze op de grijs/zwarte.
Het lijkt mij idd dat deze op de oranje moet komen zoals jij hierboven al zegt.

01 aug 2008 15:55
Antwoord met een citaat
De witte draad 7706 blijkt ook 7508 genummerd te zijn(dubbele nummers dus), om de 10/15 cm staat er een nummer, ik vraag mij dus af welk nummer ik moet handhaven.
Ik heb de gehele kabelboom nagezocht en B200 welke er volgens de handleiding moet zijn, niet gevonden.
De roze draad heb ik wat verder uit de boom gewurmt en heeft toch een nummer 7706.

Wanneer ik de roze draad 7706 (12V) op de Oranje van de switch aansluit,
en ik stop de caravan connector er in dan gaat keurig het mistlicht op de caravan branden.
Dit lijkt dus goed te werken.

Nu vraag ik mij alleen af wat draad 7508 die volgens de handleiding op de grijs/zwarte aangesloten moet worden doet in dit geheel.

Heeft iemand daar een idee van misschien.

01 aug 2008 19:40
Antwoord met een citaat
Opgelost!!! :smt193

Zonder caravan er achter is de situatie op deze manier
klem 30 = Rood/Geel 12V bij ingeschakeld mistlicht
klem 87a = 2x Grijs naar mistlicht achterzijde auto
klem 86 = Wit is massa
klem 85 = Grijs/zwart naar microswitch in stekkerdoos
klem 87 = Blauw naar klem 2 op stekkerdoos (mistlicht caravan)
Wanneer het mistachterlicht op de auto aan is hebben de punten 30 en 87a 12V
De microswitch staat open ( dus niet doorverbonden)

En dan is er nog een oranje draad die op de andere pool van de microswitch zit

Volgens de handleiding van de kabelboom trekhaak (ECS)
Moet er in de auto een connector zitten met 2 draden met de nrs. 7508 en B200 welke aangesloten moeten worden op de Oranje en de grijs/zwarte draden die van af de microswitch komen.

en wel op deze manier
7508 moet op de grijs/zwarte van de microswitch
B200 (12V) moet op de oranje van de microswitch

Wanneer de caravan steker er ingestoken wordt sluit de microswitch (gaat dus doorverbinden)
gaat er dus 12v (B200) naar klem 85 op het relais en wordt de spoel bekrachtigd in het relais waarvan de andere kant dus klem 86 is (massa)
En het relais klapt om van klem 87a (mistlampen auto) naar klem 87 (mistlamp caravan)
Hoe de werking exact van de uitschakeling pdc werkt is mij niet geheel duidelijk, maar er komt dus 12v op de draad 7508 te staan, waardoor deze de pdc uitschakelt.
Als je de auto dan in de achteruit zet hoor je een piep die wat langer duurt als wanneer je hem normaal in zijn achteruit zet. En de sensoren zijn uitgeschakelt.

De verwarring bij mijn auto, was in iedergeval dat de connectoren los hingen,
waardoor er zo wie zo geen uitschakeling pdc en/of mistlicht aanwezig was.
En de 2 draden van de kabelboom trekhaak ook nog eens omgedraaid waren.

Daarnaast hebben de draden van de connector in de auto hebben bij mij een ander nummer als in de handleiding van de kabelboom trekhaak staat dus:
B200 is bij mij 7713
7508 is bij mij 7706 en 7508 ( hier staan dus 2 nummers op)

Dus ik heb de nummers even gelaten voor wat het was en de roze (7713) (12V) op de oranje en de witte (7706/7508) op de grijs/zwarte gezet.

En ik heb nu keurig uitschakeling pdc en doorschakeling mistlicht.

Bedankt voor het meedenken. en ik hoop dat mijn tekst duidelijk genoeg is

Rob

02 aug 2008 11:24
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende