Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Oplopende en te hoge laadspanning
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=23050
Pagina 2 van 3

Auteur:  JW-C5 [ 14 jul 2022 19:29 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

Ook in de CitDB kom ik die tegen, in heeeeel veel verschillende uitvoeringen.

Via zijn VIN heb ik gevonden dat er af fabriek een 150A dynamo in zit, van Valeo of van Bosch. Het artikelnummer daarvan is 5705AA, met als ruildeel 5705ER.

Maar helaas staat er niet bij welke Valeo of Bosch dit is, met slechts als extra aanduiding RL.
En als ik dan bij alle losse onderdelen kijk, kom ik dat niet tegen in de CitDB.
Oftewel, langs die weg kan ik niet zoeken naar de juiste regelaar en/of diode-brug :(

Groet,
JW

Auteur:  jantje1948 [ 14 jul 2022 19:34 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

Dan zou ik niet een nieuwe kopen maar deze naar een goed elektro revisie bedrijf brengen.
Dat zal waarschijnlijk behoorlijk in de prijs schelen.

Auteur:  WilC5 [ 14 jul 2022 19:39 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

Er zit geen originele meer in, ik heb deze gekocht door aan de electro-onderdelenwinkel hier in de buurt de gegevens van mijn auto te geven.

Kreeg toen een ridex mee, van 90A. Ik zat me al af te vragen hoe het nu toch zou komen dat de spanningsregelaar al zo snel de geest geeft.

Heb net zitten zoeken naar alternators voor mijn wagen bij autodoc en dergelijke sites. Die geven allemaal aan dat er een 150A in moet. Andere site geeft als resultaat zowel de 90A als de 150A. Zou het verschil tussen 90 en 150A een oorzaak kunnen zijn van het vroegtijdig de geest geven?

@Jantje1948 Ik zal morgen contact opnemen met een electro-reparateur.

Auteur:  JW-C5 [ 14 jul 2022 19:47 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

Dat er af fabriek een 150A dynamo in zat, en dat die daar ook in hoort, leidt geen twijfel.
In de algemene gegevens van jouw C5 staat óók dat hij "klasse 15" is.
Bij andere versies, zonder airco, komen ook 90A dynamo's voor, dan wel 120A exemplaren

Als er nu een 90A exemplaar in zit, zou die overbelast geweest kunnen zijn, met de nodige risico's op schade.
Denkbaar is ook nog dat, als er duidelijk meer dan die 90A gevraagd wordt, de regelaar dat probeert te compenseren door de spanning te verhogen. Maar of dat in het echie zo werkt, weet ik niet.

Groet,
JW

Auteur:  WilC5 [ 14 jul 2022 19:53 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

En ik nu natuurlijk constant de airco aan staan, althans, als ik er in rij, het is hier snikheet.

Dank voor de info JW-C5, en alle anderen.

Maar op zoek naar een 150A alternator, lijkt me het verstandigste.

**EDIT** Net geprobeerd een proefritje te maken maar al vrijwel meteen stond wijzertje op de laatste rode balk, spanning gemeten op de polen, 17,19V. :shock: Maar gauw motor uitgezet.

Auteur:  Ccinq [ 14 jul 2022 20:26 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

Ik zou eens bellen met de elektro leverancier, er lijkt toch een foutje te zijn gemaakt. Bij jullie ook 36 graden? Hier in Frankrijk in elk geval wel, zucht

Auteur:  WilC5 [ 14 jul 2022 20:39 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

Die wil ik inderdaad morgen even bellen. Hoewel ik geen bonnetje meer heb, dus kan weinig hard maken. Ben ook niet van plan moeilijk te gaan doen, met deze hitte een alternator vervangen is al erg zat. We zitten hier aan de kust, dus gelukkig niet zo warm als in het binnenland, maar ergens tegen de 40 is het wel, en dan ook nog een stevige droge oostenwind die al een weekje doorblaast.

Ik zag het al, ook La France heeft een hittegolf te verduren. Beetje warm weer is wel lekker, maar dit is niet leuk meer. Gaat lekker met het klimaat, als het zo door gaat kunnen we over een paar jaar het eten koken op de stoeptegels.

Auteur:  BJG [ 14 jul 2022 20:45 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

Dan is het wel duidelijk. De regelaar werkt niet goed.

Wat betreft overbelasting:
De stroom die de dynamo levert is altijd een gevolg van de aangelegde spanning en het aantal ingeschakelde verbruikers (U = I x R)). De spanning wordt door de regelaar afgeregeld door de veldstroom te regelen (eigenlijk de veldspanning).

Jouw auto trekt bij een lege accu en verbruikers aan al snel een 120 A bij 14,4 V.
De regelaar probeert deze spanning te handhaven maar doordat de dynamo dit vermogen niet kan leveren zakt de klemspanning (P=I x U).
Fout spanning te laag.

De regelaar regelt de spanning op het veld naar maximaal in zo'n situatie. Op zichzelf moet hij daar tegen kunnen. Als echter de dynamo zeer heet wordt door de belasting zou koeling een probleem kunnen vormen waardoor de regelaar wellicht alsnog defect raakt.

Waarschijnlijk krijg je nu volle veldspanning die niet meer regelt (transistor in geleiding) en is de accuspanning nu afhankelijk van de belasting.
Ga je rijden zet dan alles aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  WilC5 [ 14 jul 2022 21:53 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

Dank voor je duidelijke uitleg BJG, ik begrijp dat je me zegt dat de 90A te weinig is.

Hoef ik bij rijden met alles aan dan niet bang te zijn dat er iets kapot gaat, of kun je daar geen zekerheid over geven?

Auteur:  BJG [ 14 jul 2022 22:21 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

Het gaat natuurlijk om een noodsituatie tot je een andere dynamo hebt. Je kunt de spanning monitoren op het dashboard. Mocht de meter in het rood komen dan kan er wel schade ontstaan. Even goed in de gaten houden.

Met de nieuwe dynamo hoeft uiteraard niet alles meer aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  WilC5 [ 14 jul 2022 22:27 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

Ok, net even gecheckt, airco vol aan, groot licht, radio+versterker...

Meter komt al vrijwel meteen tegen het rood aan. Dus lijkt me beter om geen risico te nemen en de wagen te laten staan tot de nieuwe er dynamo er in zit.

Auteur:  WilC5 [ 15 jul 2022 12:33 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

:cit2
Zojuist uitgevonden dat de kaduke dynamo op 2 weken na een jaar oud is. De leverancier is hem aan het testen en indien defect valt dit onder de garantie. Deze kostte 110€, een nieuwe van 150A kost het dubbele. Maar zal uiteindelijk 110€ kosten ivm de defecte zijn garantie.

Later meer. :cit17

Auteur:  WilC5 [ 15 jul 2022 13:50 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

Nou, de uitslag van de test is al bekend, inderdaad een defect geconstateerd en valt onder garantie. Maandag is de nieuwe 150A met vrijlooppoelie binnen. Nog even worstelen met dat ding om hem netjes te monteren en dan is dat ook weer verholpen. Zit een klein beetje rottig maar gaat lukken.

Best wel opmerkelijk, een nette winkelier die zonder aankoopbewijs garantie verleent. :smt038

Auteur:  Menno [ 15 jul 2022 13:57 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

:smt023

Auteur:  c5jan [ 15 jul 2022 14:09 ]
Berichttitel:  Re: Oplopende en te hoge laadspanning

Netjes!

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/