Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Oplopende en te hoge laadspanning 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Ook in de CitDB kom ik die tegen, in heeeeel veel verschillende uitvoeringen.

Via zijn VIN heb ik gevonden dat er af fabriek een 150A dynamo in zit, van Valeo of van Bosch. Het artikelnummer daarvan is 5705AA, met als ruildeel 5705ER.

Maar helaas staat er niet bij welke Valeo of Bosch dit is, met slechts als extra aanduiding RL.
En als ik dan bij alle losse onderdelen kijk, kom ik dat niet tegen in de CitDB.
Oftewel, langs die weg kan ik niet zoeken naar de juiste regelaar en/of diode-brug :(

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 jul 2022 18:29
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Dan zou ik niet een nieuwe kopen maar deze naar een goed elektro revisie bedrijf brengen.
Dat zal waarschijnlijk behoorlijk in de prijs schelen.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


14 jul 2022 18:34
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Er zit geen originele meer in, ik heb deze gekocht door aan de electro-onderdelenwinkel hier in de buurt de gegevens van mijn auto te geven.

Kreeg toen een ridex mee, van 90A. Ik zat me al af te vragen hoe het nu toch zou komen dat de spanningsregelaar al zo snel de geest geeft.

Heb net zitten zoeken naar alternators voor mijn wagen bij autodoc en dergelijke sites. Die geven allemaal aan dat er een 150A in moet. Andere site geeft als resultaat zowel de 90A als de 150A. Zou het verschil tussen 90 en 150A een oorzaak kunnen zijn van het vroegtijdig de geest geven?

@Jantje1948 Ik zal morgen contact opnemen met een electro-reparateur.


14 jul 2022 18:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Dat er af fabriek een 150A dynamo in zat, en dat die daar ook in hoort, leidt geen twijfel.
In de algemene gegevens van jouw C5 staat óók dat hij "klasse 15" is.
Bij andere versies, zonder airco, komen ook 90A dynamo's voor, dan wel 120A exemplaren

Als er nu een 90A exemplaar in zit, zou die overbelast geweest kunnen zijn, met de nodige risico's op schade.
Denkbaar is ook nog dat, als er duidelijk meer dan die 90A gevraagd wordt, de regelaar dat probeert te compenseren door de spanning te verhogen. Maar of dat in het echie zo werkt, weet ik niet.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 jul 2022 18:47
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
En ik nu natuurlijk constant de airco aan staan, althans, als ik er in rij, het is hier snikheet.

Dank voor de info JW-C5, en alle anderen.

Maar op zoek naar een 150A alternator, lijkt me het verstandigste.

**EDIT** Net geprobeerd een proefritje te maken maar al vrijwel meteen stond wijzertje op de laatste rode balk, spanning gemeten op de polen, 17,19V. :shock: Maar gauw motor uitgezet.


14 jul 2022 18:53
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Ik zou eens bellen met de elektro leverancier, er lijkt toch een foutje te zijn gemaakt. Bij jullie ook 36 graden? Hier in Frankrijk in elk geval wel, zucht

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


14 jul 2022 19:26
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Die wil ik inderdaad morgen even bellen. Hoewel ik geen bonnetje meer heb, dus kan weinig hard maken. Ben ook niet van plan moeilijk te gaan doen, met deze hitte een alternator vervangen is al erg zat. We zitten hier aan de kust, dus gelukkig niet zo warm als in het binnenland, maar ergens tegen de 40 is het wel, en dan ook nog een stevige droge oostenwind die al een weekje doorblaast.

Ik zag het al, ook La France heeft een hittegolf te verduren. Beetje warm weer is wel lekker, maar dit is niet leuk meer. Gaat lekker met het klimaat, als het zo door gaat kunnen we over een paar jaar het eten koken op de stoeptegels.


14 jul 2022 19:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Dan is het wel duidelijk. De regelaar werkt niet goed.

Wat betreft overbelasting:
De stroom die de dynamo levert is altijd een gevolg van de aangelegde spanning en het aantal ingeschakelde verbruikers (U = I x R)). De spanning wordt door de regelaar afgeregeld door de veldstroom te regelen (eigenlijk de veldspanning).

Jouw auto trekt bij een lege accu en verbruikers aan al snel een 120 A bij 14,4 V.
De regelaar probeert deze spanning te handhaven maar doordat de dynamo dit vermogen niet kan leveren zakt de klemspanning (P=I x U).
Fout spanning te laag.

De regelaar regelt de spanning op het veld naar maximaal in zo'n situatie. Op zichzelf moet hij daar tegen kunnen. Als echter de dynamo zeer heet wordt door de belasting zou koeling een probleem kunnen vormen waardoor de regelaar wellicht alsnog defect raakt.

Waarschijnlijk krijg je nu volle veldspanning die niet meer regelt (transistor in geleiding) en is de accuspanning nu afhankelijk van de belasting.
Ga je rijden zet dan alles aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 jul 2022 19:45
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Dank voor je duidelijke uitleg BJG, ik begrijp dat je me zegt dat de 90A te weinig is.

Hoef ik bij rijden met alles aan dan niet bang te zijn dat er iets kapot gaat, of kun je daar geen zekerheid over geven?


14 jul 2022 20:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Het gaat natuurlijk om een noodsituatie tot je een andere dynamo hebt. Je kunt de spanning monitoren op het dashboard. Mocht de meter in het rood komen dan kan er wel schade ontstaan. Even goed in de gaten houden.

Met de nieuwe dynamo hoeft uiteraard niet alles meer aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 jul 2022 21:21
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Ok, net even gecheckt, airco vol aan, groot licht, radio+versterker...

Meter komt al vrijwel meteen tegen het rood aan. Dus lijkt me beter om geen risico te nemen en de wagen te laten staan tot de nieuwe er dynamo er in zit.


14 jul 2022 21:27
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
:cit2
Zojuist uitgevonden dat de kaduke dynamo op 2 weken na een jaar oud is. De leverancier is hem aan het testen en indien defect valt dit onder de garantie. Deze kostte 110€, een nieuwe van 150A kost het dubbele. Maar zal uiteindelijk 110€ kosten ivm de defecte zijn garantie.

Later meer. :cit17


15 jul 2022 11:33
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Nou, de uitslag van de test is al bekend, inderdaad een defect geconstateerd en valt onder garantie. Maandag is de nieuwe 150A met vrijlooppoelie binnen. Nog even worstelen met dat ding om hem netjes te monteren en dan is dat ook weer verholpen. Zit een klein beetje rottig maar gaat lukken.

Best wel opmerkelijk, een nette winkelier die zonder aankoopbewijs garantie verleent. :smt038


15 jul 2022 12:50
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
:smt023

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


15 jul 2022 12:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Netjes!


15 jul 2022 13:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: citroentje007 en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.