Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Storing elektronische autodiefstalbeveiliging
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=22803
Pagina 8 van 14

Auteur:  JW-C5 [ 02 feb 2022 17:34 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Er bestaan ook "scoops" die je kunt aansluiten op je laptop.
Dat zijn emulatiekastjes die je via USB verbindt met je laptop.

Of daar voor weinig geld bruikbare exemplaren bijzitten weet ik niet.

Groet,
JW

Auteur:  edon [ 02 feb 2022 23:12 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Jammer! mijn meetkabels zijn te kort

Auteur:  c5jan [ 03 feb 2022 00:28 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Goed spul heb je staan.

Auteur:  BJG [ 04 feb 2022 20:51 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Ik wil me nog even concentreren op de schema's.
Om zeker te zijn dat we niets missen.

De snelheid van een eventuele scoop moet hoog genoeg zijn om een can bus signaal te kunnen meten van rond de 250 - 500 k bit / s.
Jouw auto zit rond de 250 k bit.

Dat betekent dat je in principe aan 0,5Mhz meetsnelheid genoeg zou hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  WilC5 [ 04 feb 2022 21:30 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

OK BJG, ik wacht geduldig af. :cit4

Auteur:  BJG [ 06 feb 2022 15:34 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Ik heb nog eens goed gekeken:

Het is een serie geschakeld CAN-bus systeem.
Een van de eindweerstanden in het CAN-bus zit in de motormanagementcomputer. Want bij losgenomen stekker is de weerstand 120 ohm en vast 60 ohm, dat betekent dat de gehele CAN-bus goed is (omdat er geen parallelle componenten zijn).
Bij losgenomen motormanagement stekker lijkt de communicatie OK, wanneer deze wordt aangesloten gaat het fout. De voeding en massa is OK, dit betekent dan dat het motormanagement zelf (direct of indirect) dit probleem veroorzaakt.

Ik zou eigenlijk nu graag willen weten hoe het signaal er uit ziet gemeten met een scope. Zowel in goede als in foute toestand. Het is nog te snel om te zeggen dat de motor ecu defect is. Mogelijk gebeurt er iets anders waardoor de motorregeling een probleem geeft. Ik denk nog steeds aan een verkeerde aansluiting ergens waardoor bijvoorbeeld spanning op een ingang oid komt te staan.

Auteur:  WilC5 [ 06 feb 2022 15:49 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Hey BJG, wederom dank voor je kijk en raad, toch weer een stapje verder.

Om te kunnen meten met de scoop dien ik oftewel een goede scoop bij de auto te brengen oftewel andersom, de auto bij een goede scoop zien te krijgen. Neem ik aan, want enkel het motormanagment aan een scoop hangen werkt niet natuurlijk.
Zie ik dat goed?

Auteur:  BJG [ 06 feb 2022 17:10 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Ja precies, je begrijpt het goed.

Overigens complimenten voor je metingen, je voert ze keurig uit en er zijn duidelijke resultaten, dat gaat goed, je hebt talent!

Qua scope zou zoiets al voldoende zijn: https://www.conrad.nl/p/velleman-pcsu20 ... fun-101672

Is er wellicht een garage in de buurt die een systeemtester heeft met een ingebouwde scope?

Auteur:  WilC5 [ 06 feb 2022 18:24 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Ik zou het niet weten, ik probeer garages zoveel mogelijk te mijden.

Denk je dat deze ook geschikt is? Is wel de spaanse Amazon maar de beschrijving is in het engels. Ik zie al dit geen geschikte is, gaat niet verde als 20 MHz. Een commentaar meldt ook al dat het voor can-bus te kort schiet.

Die Velleman kost bij Amazon 60 euro duurder.

Ik koop liever iets dat vanuit spanje verzonden wordt, is sneller en goedkoper.

Auteur:  BJG [ 02 maart 2022 12:22 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Ik ben even benieuwd of er al nieuws te melden is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  WilC5 [ 02 maart 2022 13:19 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Dank voor de belangstelling,

Nou nee, er is niets nieuws te melden. Heb op het punt gestaan de auto naar een electronica-garage te brengen voor een diagnose, maar gezien de afstand en de kosten voor een takelwagen en de onzekere uitkomst wacht ik daar nog even mee tot de financiele armslag wat ruimer wordt.

Ik heb ook overwogen om enkel het motormanagment daar langs te brengen om deze daar te laten testen en eventueel te klonen naar de vervang-ecu die ik hier heb. Weet niet of deze optie zinvol is, of zo'n ecu ook los door te meten valt.

Tis allemaal afwegen, een evt aanschaf van een scoopje kost ongeveer wat het klonen zou kosten, de takelwagen kost vrijwel het dubbele van wat het scoopje of het klonen zou kosten, we weten nog niet zeker of de ecu stuk is. Maar stel dat er iets fout zit in de ecu, dan zou klonen de goedkoopste oplossing zijn. Scoopje aanschaffen en daarna mogelijk takelwagen drijft de kosten behoorlijk op, en dat zonder zeker te zijn van waar de fout zit en wat de hele grap uiteindelijk gaat kosten.

Ik zou graag de reparatie zo goedkoop mogelijk houden, de hele toestand met de koppeling en alles wat daar bij komt kijken heeft nl. al een leuke duit gekost.

Ik kan me momenteel nog redden met de reserve-auto, maar deze heeft geen airco en er zijn hier nu al dagen dat een airco best wel nodig is, over een maandje of wat is het zonder airco ouwerwets afzien. Dus wil wel dat de dame uit haar schoonheidsslaapje gewekt gaat worden om weer lekker te werken voor haar bestaan.

Auteur:  WilC5 [ 09 mei 2022 11:39 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

De oma is zojuist met een takelwagen naar de gespecialiseerde electroniek-specialist gebracht om daar als alles goed gaat gediagnosticeerd te worden.

Saillant detail: ik had de originele ecu samen met een tweedehands ecu al naar die garage gebracht met de bedoeling deze te klonen en zo te kunnen zien of de fout in de ecu zat, of niet. Ik had die tweedehands ecu al geïnstalleerd in de wagen, maar deze werd ook niet herkend door de lexia. Hierna deze 2 ecus naar de garage gebracht en daar bleek dat beiden op een aantal punten doorgebrand waren. :shock: :smt017

Vandaar dus nu met 2 ruil-ecus de hele bak naar de garage laten rijden en ben benieuwd wat er uit de bus gaat komen.

Ik zit me hier nu eelt op de duimen te draaien. :mrgreen:

Auteur:  WilC5 [ 14 mei 2022 21:48 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Nou, de wagen is weer thuis gebracht met de takelwagen.

Er lijkt weer een stap te zijn gezet in de goede richting, maar we zijn er nog niet, helaas.

Het motormanagment is vervangen, de originele was doorgebrand op een vage manier. Dus gekloond.

Nu startte de wagen wel, maar werd duidelijk afgeknepen. Ik heb van de monteur dit filmpje gekregen waarop te zien is wat er gebeurde, hij startte wel, maar dat ging zonder vermogen te krijgen, niet op toeren komen bij gas geven en veel rook. Ook stopte de motor er mee na even draaien.
De monteur vermoedde een probleem met de turbo...

Aangezien hij enkel electroniek doet wist hij niet wat/waar te zoeken. Ik heb besloten de dame thuis nog eens goed na te lopen vooraleer ik haar weer uitbesteedt. Op het eerste gezicht zit alles goed, ook en vooral gekeken naar de aansluitingen van de drie kleppen die vlak bij de servo zitten, een grijze, een blauwe en een zwarte stekker.

HIer start de motor niet meer zoals op het filmpje, ik kreeg hem 1 keer aan de praat, het duurde even voor hij aan sloeg en bij gas liepen de toeren even op, maar traag, en vanaf 2.500 toeren begon de motor af te slaan in slow motion, dus langzaam zakten de toeren tot na enkele seconden de motor uitging. Nu start deze niet meer, draait nog wel en doet af een vage poging aan te slaan, maar dat is het wel zo'n beetje. Heb hier niet die rookontwikkeling gezien die op het filmpje te zien is.

Ik heb met Lexia gekeken of er foutmeldingen zijn, eerst de bestaande meldingen uitgelezen en daarna gewist. Nu zijn die gewiste fouten verdwenen en komen niet meer terug. Er is 1 melding die niet gewist kan worden en die betrekking heeft op de airco: storing aanjager onderbroken circuit. Voor de rest geen fouten meer.

Iemand na deze inleiding een suggestie over in welke hoek beginnen met zoeken?

Auteur:  WilC5 [ 15 mei 2022 19:08 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Nou, ik heb al behoorlijk wat onderwerpen doorgewerkt die het "niet starten" op de 1 of andere manier behandelen.

Ik heb wat dingetjes geprobeerd:
0. Goed geladen accu geplaatst.
1. Gekeken of de motor brandstof krijgt, eerste cilinder brandstoftoevoer iets losgedraaid, krijgt brandstof. Hoor ook duidelijk de brnadstofpomp draaien bij contact aan.
2. Erg klep afgekoppeld door middel van loskoppelen en afdoppen van vacüumslangetje wat van de Erg achter de motor naar het klepje met het blauwe stekkertje bij de servo loopt. Geen merkbaar verschil.
3. Stekker LMM losgelaten (dit zorgde volgens de monteur voor beter starten). Geen merkbaar verschil.
4. Voorgloeirelais geopend om te kijken of dat relais sluit bij starten. Dit leek niet het geval, althans, ik heb geen beweging gezien bij starten. Terwijl mijn hulp startte hield ik het voorgloeirelais gesloten dmv met schroevendraaier relais dicht drukken.

Bij de eerste keer voorgloeien mbv schroevendraaier sloeg motor direct even aan, maar schrok blijbaar van zichzelf want viel meteen weer dood. Wilde hierna niet nogmaals vrolijk aanslaan, hooor nu hoogstens nog een heel vaag beginnetje van aanslaan, maar dit zet niet door.

Kan iemand nav deze info enig advies geven of een vermoeden uitspreken?

Auteur:  c5jan [ 15 mei 2022 19:42 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Je zult de opvoerpomp horen, dat zegt niet alles. Hoe ziet het brandstoffilter eruit? Zit dat goed lekvrij gemonteerd? Laat de pomp eens schone diesel uit een fles of can opdrinken?

Pagina 8 van 14 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/