Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 01 jul 2009 17:24
Berichten: 9
Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 2.2HDIF Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245000
Kleur: Antraciet grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter
C5 2007 PH2 2.2HDI
Met de vouwwagen erachter over de Duitse autobahn. Ik had mevrouw kilometers vreten en diesel zuipen beloofd.
Maar toen er echt geklommen moest worden was het piep: Storing snelheidscontrole en storing motor. CC uitgevallen en Motor in noodloop. Resetten door opnieuw te starten en door tot het na Koblenz niet meer ging. Door de ADAC van de weg gehaald naar Citroëngarage. Lexia: te lage druk dieselpomp. Oorzaak verstopt brandstoffilter. Omdat Nederland zo vlak is, kun je daar nog heel lang mee rondrijden, zeker zonder zware aanhanger.
Deze oorzaak voor de beruchte storing snelheidscontrole was ik nog niet tegengekomen op het forum.
Dus ter lering en vermaak. Vervang het brandstoffilter voordat je met de caravan Europa intrekt.

Nog even terzijde: Kan dit met de diesel E7 te maken hebben. De extra alcohol en emulgator maken misschien het vuil los dat zich 14 jaar in de tank opgezameld heeft?


20 jun 2021 19:58
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter
Normaal gezien word het diesel brandstoffilter bij een onderhoudsbeurt vervangen, samen met de rest van de filters.
Je bedoeld B7, waar 7% biodiesel in zit, uit ervaring weet ik dat de HDI motoren uit de Ph2, biodiesel niet lekker vinden.
In het buitenland kan er een (veel) hoger percentage biodiesel inzitten, zoals bijvoorbeeld in Scandinavië, bevat al snel 20% biodiesel.
Dat vind mijn HDI niet lekker als je het te vaak tankt, het is aanbevolen om in het buitenland premium diesel te tanken.

Maar let op !!! HVO100 van Neste is funest voor de verstuivers, had ik een keer in Finland getankt, rijd geweldig, tot je c.a. 700km verder ben.
Gelijk volgetankt met premium diesel in Zweden en het haperen verdween al snel.
HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) is 100% biodiesel, en sinds kort ook in NL verkrijgbaar.


20 jun 2021 23:04
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 19:41
Berichten: 305
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter
Zover ik weet schrijft Peugeot bij mijn 308 bluehdi 1.6 uit 2015 voor om het brandstoffilter iedere 2 jaar te vervangen.

Uiteraard hou ik me daar niet aan. Ik vervang het ieder jaar.

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


21 jun 2021 19:50
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter
2 jaar maar liefst :shock:
Dan heb je al snel 50k of meer erop zitten met een filter, kan nooit goed zijn.
Gelukkig kost een filter niet de hoofdprijs en is voorkomen beter dan genezen.


21 jun 2021 22:47
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 19:41
Berichten: 305
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter
Beurten zijn voorgeschreven om de 25k. Dus inderdaad om de 50k filter vervangen.

Beurt om 25k doe ik ook niet. 15k max.

0w30 doe ik er ook niet in. 5w30 wel.

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


22 jun 2021 08:10
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter
Om de 15k doe ik ook en 5W30 C2 olie van Shell.

Wat is de reden eigenlijk dat 0W30 C1 er niet in mag of liever niet zoals mij geadviseerd (1.6-16V HDI), hier op het forum.
Zo te zien is het zwavel en sulfaatgehalte van C1 lager, beter voor het roetfilter maar minder bescherming tegen slijtage ???
Een nieuw type is C5 specificatie, dat is 0W20, bijvoorbeeld "Shell Helix Ultra ECT C5 0W20", dat is op lagere viscositeit na, hetzelfde fosfor en sulfaatgehalte.
Ik vraag mij af of dat in mijn C5 mag ? Makkelijk te onthouden C5 olie in de C5 :D

Bijlage:
Olie C.png

Deze tekst staat bij het overzicht wat ik op internet heb gevonden:

Uit het overzicht blijkt dat de "C"-typen van de "A/B"-combinaties vooral verschillen door een veel lager sulfaatasgetal. Daarnaast is het gehalte aan zwavel en fosfor aan beperkingen gebonden.

Binnen de "C"-groep zijn er vervolgens verschillende gradaties: C1 en C2 hebben een betrekkelijk lage viscositeit om het brandstofverbruik bij het rijden van korte ritten te beperken, C3 en C4.zijn meer gericht op slijtagebescherming. De recent ingevoerde C5 specificatie staat een nog lagere viscositeit toe om verdergaande beperking van brandstofverbruik en CO2 uitstoot mogelijk te maken.

Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


23 jun 2021 00:04
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 19:41
Berichten: 305
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter
Voor de bluehdi motoren wordt 0w30 (alleen met psa specificatie uiteraard) voorgeschreven. Naar mijn mening alleen om de lage uitstoot te halen. (de psa specificatie is ook nodig om de idioot lange vervangtermijn te halen).

Naar mijn mening is 5w30 (met psa specificatie) veel beter voor de motor.

En wisselen om de max 15k. Ook gewoon uiteindelijk beter.

Peugeot schreef bij de 1.6 16v hdi verversen om de 20k voor. Dat was eigenlijk al te lang.
Bij de bluehdi (1.6 8v) 25k en nu zelfs in de nieuwste 308 1.5 bluehdi om de 30k. Idioot gewoon. Het karter is nog steeds even klein.

Maar goed, we dwalen af van het oorspronkelijke onderwerp.

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


23 jun 2021 07:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter
In het overzicht E4AB010AP0 - 84 - 08/04/2021 BENODIGDE MATERIALEN : MOTOROLIËN wordt expliciet gerefereerd aan de specificaties van die olie.

Voor heel veel motoren moet dat nu B 71 2312 zijn, waaraan van Total alleen die INEO First 0W30 voldoet. Die moet niet alleen in de moderne motoren met D-riem die in de olie loopt, maar ook in andere waaronder een aantal BlueHDi motoren.

De 5W30 INEO ECS is volgens de specificatie B 71 2290. Die mag niet (meer) toegepast worden in die motoren.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 jun 2021 10:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.