Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

ECU Klonen
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=22376
Pagina 2 van 3

Auteur:  c5jan [ 10 apr 2021 20:36 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

Goed zeg!

Auteur:  C5HDI110 [ 10 apr 2021 23:27 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

Bedankt voor de complimenten, ik had nooit verwacht zo ver te komen :)

Auteur:  citrohanc5 [ 11 apr 2021 17:43 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

ja daarom respect.

Uit de foto's van wat je hebt gedaan Sohail is wel duidelijk dat je dit niet even kunt doen.
Bij de eerste autocomputers (bij mij veer ecu XM) dacht je aanvankelijk oh moeilijk, hier begrijp ik niets van, tot je een schema van een knipperkastje ziet en dat dan even in elkaar soldeert.
Maar dit gaat wel even drie vier vijf tien nivo's verder qua soft en hardware.
Mooi om te zien hoe dat Bosch printplaatje ingeklemd in die trespa houder op de contacten drukt.

Ga je nu verder op zoek naar wat mogelijk is met het remappen van ecu's?
Ik houd me aanbevolen voor een remap van CC ecu zodat de snelheid niet met een moordgang en kick down wordt opgepikt na afremmen.... :smt038

Auteur:  c5jan [ 12 apr 2021 09:57 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

Ik meende dat daar in de bsi wat parameters voor zijn in te stellen?

Auteur:  jjbstolk [ 12 apr 2021 10:54 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

Gaaf project!

Auteur:  C5HDI110 [ 18 apr 2021 22:57 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

Een update:
Het heftige stotteren was al opgelost met het vervangen van de ECU, het matige stotteren is gebleven, na het resetten van de inleerwaarden, is het een dag of 2 minder vaak in aantal.

Afgelopen weekend de magneetring en distributie vervangen.
Het stotteren is nu helemaal verdwenen, er zit een beschadiging op de oude ring, nauwelijks te voelen.
De magneetring zit erop geperst, de dealer heeft deze losgehaald om de keerring, magneetring en distributie te vervangen in 2018.
Het stotteren is kort daarna opgetreden, iedere keer werd de sensor vervangen door de dealer en was het een tijdje weg, afgelopen zomer heb ik de sensor voor het eerst vervangen en was het tot begin dit jaar weg, daarna hielp dit foefje niet meer.

Waarom de dealer de magneetring toen vervangen heeft is onduidelijk, er waren toen geen stotter problemen, alleen olielekkage.

Auteur:  GW-tje [ 19 apr 2021 08:21 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

Welke magneetring hebben we het nu over?

Auteur:  C5HDI110 [ 19 apr 2021 13:08 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

Deze magneetring, krukasriemwiel en de magneetring is één geheel, met demping ertussen.
Er zitten 58 magneet elementjes in, hiermee word de versnelling van de krukas gemeten en de inspuiting per cilinder gecorrigeerd.
Op één plek is de ruimte iets groter (2 elementen), dat is BDP en meting toerental.
Toerental i.c.m. snelheid uit de ABS sensoren, gebruikt de ECU om te bepalen in welke versnelling je rijd.

Afbeelding

Auteur:  c5maarten [ 29 apr 2021 08:42 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

Dat is die waar je de blokkeerpen doorheen steekt. Vind dat een akelig fragiel ding.

Auteur:  C5HDI110 [ 01 mei 2021 01:31 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

Ziet er inderdaad fragiel uit, de ring met gaatjes is sterk genoeg om met een poelietrekker het riemwiel van de krukas los te trekken.
Nadeel is dat er grote kans op beschadigen van het magnetisch gedeelte is, in geval van demontage kun je een nieuwe incalculeren.

Ik snap niet waarom ze voor een perspassing hebben gekozen, een spie houd het riemwiel op zijn plek, het geheel word opgesloten door de krukaspoelie, en deze zit niet geperst.

Auteur:  C5HDI110 [ 25 jul 2021 00:43 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

Vandaag de ECU gekloond van een C5-1 2.0-16V, EW10 motor met Magneti Marelli 6LP1xx ECU, i.v.m. soms op 3 pitten draaien, vergelijkbaar met het probleem in dit topic.

Dit keer niet met een BDM100, omdat ik niet kon uitvogelen welke adapter er nodig is, gelukkig lag er een nieuwe KTAG te wachten om in gebruik genomen te worden. KTAG software viel mee, na enige trial en error met de donor ECU was het duidelijk welke pinnen en draden te gebruiken.
De C5 met EW10 motor zit niet in het programma, de C4 wel, echter om vreemde reden werkte dat niet, met een Peugeot 607 EW10 lukte het wel.
In tegenstelling tot de EDC16 ECU van de 1.6HDI, zit hier alles in 1 bestand (maps), i.p.v. software, configuratie en startblokkering (EEPROM).

Bijlage:
01.jpg

Bijlage:
02.jpg

Dit is de boot pin, het vinden hiervan was even een uitdaging, omdat het plaatje in de software iets anders is.
De software geeft aan hier een draadje op te solderen, helaas kwam het draadje los tijdens het lezen, echter was het back-uppen succesvol. Wat blijkt, de boot pin heeft alleen tijdens een lees/schrijf actie, heel even contact nodig, daarna kun je het loslaten.
Bijlage:
03.jpg

Bijlage:
04.jpg

Bijlage:
05.jpg

Auteur:  Matthijs309 [ 07 sep 2021 19:47 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

C5HDI110 schreef:
willy4 schreef:
is dat zoveel werk?.

Valt reuze mee, ook de kosten voor de hardware vallen mee, handig met computers en basiskennis van elektronica is wel nodig.
De standaard zaken als ECU klonen en startblokkering uitschakelen is vrij simpel, net als de illegale/niet ethische zaken als EGR en DPF uitschakelen, dat is een kwestie van uitlezen, in een ander programma openen en vinkjes aan/uit zetten.

Echt remappen is een ander verhaal, dat word een stuk lastiger en is specialisme, dat een chiptuner daar veel geld voor vraagt is begrijpelijk.
Voor iemand die handig is en zich er in verdiept, kan er leuk mee experimenteren, ik zal eens wat screenshots maken en posten.


T kost wat avondjes maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan :)

Ik heb eenzelfde bdm100 setup met support, maar eenmaal in bezig van een volle backup kan je met een mpps v18 of hoger in de auto zelf flashen wat een boel gepiel scheelt :)

Auteur:  Matthijs309 [ 07 sep 2021 19:53 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

Setup:

Auteur:  BJG [ 08 sep 2021 23:50 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

Poeh respect!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  JanSr [ 09 sep 2021 09:53 ]
Berichttitel:  Re: ECU Klonen

C5HDI110 schreef:
Nosmo King schreef:
Dus je hebt uiteindelijk een backup gemaakt van ecu data van je eigen C5 en deze ge-upload naar een ECU van de sloop en daarna die sloop ECU in je C5 gezet?

Je C5 was daarna zonder foutmeldingen te starten met die sloop ECU geinstalleerd.

Niet van de ECU uit mijn C5, maar die uit de 1.6HDI break van een maatje.
Zijn ECU uitgelezen, bestanden opgeslagen en ingeladen in een ECU uit een C5 sloper, start prima zonder foutmeldingen en alles werkt.
De P0606 en heftig schokken is nu verdwenen.

Als iemand hulp nodig heeft met een dergelijk klusje, klop gerust aan, kost je hooguit een ritje naar 010 en wat gevulde koeken :D


Volgens mij ben ik de volgende!
Wanneer kan ik terecht?

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/