Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

dagrijlicht
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=2085
Pagina 1 van 16

Auteur:  hans77 [ 10 dec 2007 21:15 ]
Berichttitel:  dagrijlicht

Ik zou dagrijlichten van Hella willen monteren achter de middelste grille (om de bi-xenon overdag te sparen). Kan men het relais aansluiten, zoals Hella adviseert? Dwz op 15 (contact) en 58 (stadslichten) of gaat CAN dan protesteren?
Op C5Forum.de staan deze foto's (C5Forum.de C5 II Licht an):
foto - und so sieht man ihn im Ruckspiegel ...
foto
- ich finde, mit dieser Lesung, also Platzierung in den Luftungsschlitzen unter der Stoterstange, sieht es aus wie serienmatig ...
foto
Ik laat ze zo inbouwen bij Automat en hoop, dat het zonder storingen gaat werken.
De dagrijlichten zitten er nu (12-01-08) in en werken goed. Wel zit er een extra relais in ivm de CAN-bus.

Auteur:  Citroentje [ 22 jan 2008 15:43 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

FF nieuwsgierig zijn:
Wat ben je hier nou aan kwijt, inclusief laten inbouwen? Ziet er idd wel aardig uit.

Auteur:  Marc [ 22 jan 2008 16:20 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

Mag dat wel van ome Koos ?

Auteur:  Harm [ 22 jan 2008 16:22 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

Overdag is verlichting (nog) niet verplicht, dus zou je met dergelijke lichten mogen rijden m.i.

Ik vind het wel leuk...

Auteur:  Citroentje [ 22 jan 2008 16:48 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

En als het rijden met licht overdag wèl zou moeten, zou dit dan ook toegestaan zijn?

Auteur:  Harm [ 22 jan 2008 16:50 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

:smt158
:menno
:smt102

Auteur:  Citroentje [ 22 jan 2008 16:52 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

Harm van Beek schreef:
Overdag is verlichting (nog) niet verplicht, dus zou je met dergelijke lichten mogen rijden m.i.

Jouw gebruik van het woord "dus" impliceert een verband tussen het (nog) niet verplicht zijn van verlichting overdag en het met deze extra lampen mogen rijden: het is niet verplicht, DUS deze lampen mogen.
Bedoel je dat als het wel verplicht is, het niet meer zou mogen?

Auteur:  Harm [ 22 jan 2008 16:54 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

Vermoed ik inderdaad. We hebben zoiets als het verbod met stadslicht te rijden in het donker.
Ben dus benieuwd hoe deze lichten worden beschouwd t.o.v. stadslicht en dimlicht...

Auteur:  Citroentje [ 22 jan 2008 16:59 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

Tsja, dat wordt dus kijken wat de definitie is van stadslicht en van dimlicht...
Iemand hier op het formum enig idee (nee, jij niet Harm, anders had je dat al gezegd ;-))

Auteur:  Marc [ 22 jan 2008 18:20 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

Harm van Beek schreef:
Vermoed ik inderdaad. We hebben zoiets als het verbod met stadslicht te rijden in het donker.
Ben dus benieuwd hoe deze lichten worden beschouwd t.o.v. stadslicht en dimlicht...


Volgens mij mag je nooit met stadslicht rijden. Ook overdag niet. Dan is het dimlicht, of niets. En ik denk dat allerlei andere lampen (of het nu verstralers, mistlampen, bermlichten of dagrijlichten zijn/heten) niet mogen.

Auteur:  Citroentje [ 22 jan 2008 18:53 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

Daar kijk ik toch anders tegenaan. Overdag is nix verplicht, maar ook nix verboden, zolang het niet gaat om sowieso verboden zaken als (echt) blauwe lampen (niet blauwige xenon dus) of te hoge lichtsterkte. Aan de voorkant mag je wit licht uitstralen en aan de achterkant mag je rood licht uitstralen. Sommige Scandinavische auto's zie je overdag ook rijden met iets dat ik als stadslicht zou betitelen...

Auteur:  hans77 [ 22 jan 2008 19:59 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

De dagrijlichten zijn van Hella en kosten plm. € 45,-. Inbouwkosten 2,5 uur werk, inclusief extra 5-polig autorelais voor de CAN, dus totaal € 172,-. Voor de zuinigheid hoeft het dus niet, maar toch, een bi-xenonlamp is ook duur. Rijden met dagrijlichten is toegestaan (in sommige landen gedoogd) vlg. een Europese regel, mits er RL (daytime Running Lights) op de lichten staat en nog een of ander toelatingsnummer. Ook mogen ze alleen branden overdag (achterlichten branden niet) en automatisch uitgaan, zodra je de stads- of hoofdverlichting aanzet. Ook nog: Min. 60 cm uit elkaar, max. 40 cm vanaf de zijkant, min. 25 cm vanaf de grond en max. 150 hoog. Zie documentatie van Hella. Allemaal C5-sites- en Google-wijsheid.

Auteur:  Marc [ 22 jan 2008 20:02 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

Lichtinformatie van Postbus 51
Klik

Daglichten mogen dus (bij daglicht). Sorry !

Maar ik blijf er bij dat alleen met stadslichten rijden nooit toegestaan is. Je moet minimaal dimlicht voeren. Dus die mafkezen die je ziet rijden met een combinatie van stadlichten met mistlampen omdat dat er zo stoer uit ziet mag dus niet

Auteur:  Lord_Vetinari [ 25 jan 2008 21:48 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

Citroentje schreef:
Daar kijk ik toch anders tegenaan. Overdag is nix verplicht, maar ook nix verboden, zolang het niet gaat om sowieso verboden zaken als (echt) blauwe lampen (niet blauwige xenon dus) of te hoge lichtsterkte. Aan de voorkant mag je wit licht uitstralen en aan de achterkant mag je rood licht uitstralen. Sommige Scandinavische auto's zie je overdag ook rijden met iets dat ik als stadslicht zou betitelen...


Um nee, helaas. Het geldt alleen voor auto's (zoals sommige Audi's), die typegoedkeuring hebben met dagrijlichten. Later eropgezette lampjes kunnen reden zijn voor het betalen van centjes aan Ome Koos.

Auteur:  G.Meijer [ 25 jan 2008 23:14 ]
Berichttitel:  Re: dagrijlicht

Voor zover ik weet bestaan stadslichten niet meer, maar worden ze nu parkeerlichten genoemd. Dus als je overdag licht wil voeren, moet je gedimd grootlicht voeren. Extra verlichting aanbrengen mag volgens mij niet, omdat die verlichting niet aanwezig was op de typekeuring bij RDW. Wordt de auto bij eeb APK-keuring hierop niet afgekeurd, dan zal het verder wel meevallen en kun je een eventuele bekeuring aanvechten. Succes is echter niet verzekerd.

Groet,
Ger

Pagina 1 van 16 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/