Voedingskabel versterker
Geplaatst: 01 nov 2007 14:39
In dit forum ben ik al een aantal vragen tegen gekomen over het aanleggen van een stroomkabel voor een versterker vanaf de Accu naar achteren. Ik heb geen 1 topic kunnen vinden waarin een manier beschreven wordt waarbij dit naar mijn zin gebeurd (boren met kans op waterschade ed.), dus ben zelf aan het zoeken geweest en heb de oplossing gevonden.
Als je (aan de rechterzijde) het handschoenen loshaalt, zie je rechts boven een slangetje naar binnen komen, door een ruber, voor de achterruitsproeier. Een klein stukje daar rechts van zit een ring ter grote van een ouwe rijksdaalder ingestanst in de isolatie. Als je deze er uit pulkt, en ook de achterliggende isolatie (ook uitgestandst) kom je een rubbertje tegen, welke je gemakkelijk naar buiten duwt waarna hij bij je voorwiel op de grond valt. Dit rubber is groot genoeg om een gat of gaatje doorheen te prikken en een stroomkabel van 12mm doorheen te trekken, wat groot zat is voor de gemiddelde liefhebber (80Ampere) maar groter kan er ook doorheen met een ander doorvoerrubbertje, gat is geloof ik 16mm.
Vervolgens moet de kabel door een soort tussenschot, hierbij moet helaas geboord worden, maar je kan alletwee de kanten goed zien waardoor dit geen enkel probleem is en het is maar een heel dun laagje blik. Gebruik wel een doorvoerrubbertje, deze is tekoop bij de gemiddelde autospeciaalzaak (bv Korver, 0,41 euro incl .BTW) en mag best wat groter zijn als de kabel zelf, als de kabel maar niet doorslijt op de scherpe randen.
De min-pool heb ik aangesloten op een van de bouten van de achterbank-rugleuning-scharnieren
Ik hoop dat enke sound-liefhebbers hiermee over de streep getrokken worden voor het aansluiten van een versterker.
Mijn auto is een Citroen C5 Exlusive Berline uit 2002
JBL soundpakket, radio is vervangen door een Sony CDX500
Als je (aan de rechterzijde) het handschoenen loshaalt, zie je rechts boven een slangetje naar binnen komen, door een ruber, voor de achterruitsproeier. Een klein stukje daar rechts van zit een ring ter grote van een ouwe rijksdaalder ingestanst in de isolatie. Als je deze er uit pulkt, en ook de achterliggende isolatie (ook uitgestandst) kom je een rubbertje tegen, welke je gemakkelijk naar buiten duwt waarna hij bij je voorwiel op de grond valt. Dit rubber is groot genoeg om een gat of gaatje doorheen te prikken en een stroomkabel van 12mm doorheen te trekken, wat groot zat is voor de gemiddelde liefhebber (80Ampere) maar groter kan er ook doorheen met een ander doorvoerrubbertje, gat is geloof ik 16mm.
Vervolgens moet de kabel door een soort tussenschot, hierbij moet helaas geboord worden, maar je kan alletwee de kanten goed zien waardoor dit geen enkel probleem is en het is maar een heel dun laagje blik. Gebruik wel een doorvoerrubbertje, deze is tekoop bij de gemiddelde autospeciaalzaak (bv Korver, 0,41 euro incl .BTW) en mag best wat groter zijn als de kabel zelf, als de kabel maar niet doorslijt op de scherpe randen.
De min-pool heb ik aangesloten op een van de bouten van de achterbank-rugleuning-scharnieren
Ik hoop dat enke sound-liefhebbers hiermee over de streep getrokken worden voor het aansluiten van een versterker.
Mijn auto is een Citroen C5 Exlusive Berline uit 2002
JBL soundpakket, radio is vervangen door een Sony CDX500