Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Sluipverbruik / zekeringkast C
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=15858
Pagina 1 van 1

Auteur:  anne [ 17 dec 2014 11:02 ]
Berichttitel:  Sluipverbruik / zekeringkast C

Hoi allemaal :cit4

Ik heb al een tijd last van sluipverbruik van mijn C5 ph2 Break. Iets trekt met zo'n 67 mA langzaam de accu leeg, net genoeg om af en toe problemen te geven bij onregelmatig gebruik (een paar weken stilstaan en/of korte ritjes). Nu ben ik weer 'ns gaan meten, en kan de radio en alles wat er achter die zekering zit inmiddels uitsluiten (zekering F10). Ook valt op dat zodra de Eco-modus aan is, het sluipverbruik weg is (dan gaat het naar ~16 mA).

Vervolgens wilde ik gaan kijken naar de trekhaak zekering/relais, met de nodige vraagtekens tot gevolg. Allereerst kan ik het relais niet vinden, waar zou deze moeten zitten? Ik heb wat foto's gezien op het forum, maar ik kan die niet thuisbrengen. Er zit bij mij geen vakje in het opbergvak linksachter bijvoorbeeld. Overigens heeft de vorige eigenaar de trekhaak stekkerdoos vervangen voor een Bosal unit. Deze is verder perfect schoon en werkt goed (zonder microswitch).

Verder blijkt dat er in zekeringkast C geen zekering op positie G36 zit ('Zekeringkast aanhanger'). Wel zitten er zekeringen op positie G39 (stoelverwarming rechtsvoor, al heb ik die niet), en G38 (Electrisch bediende stoel rechtsvoor, heb ik ook niet). :smt017

Ik heb deze zekeringen eruit getrokken, en het sluipverbruik was weg. Vervolgens de zekeringen er 1 voor 1 weer terug in, maar het bleef weg :smt017 De auto heeft zich niet in de tussentijd in eco-modus gezet. Jammer genoeg heb ik geen meting gedaan vlak voor ik de zekeringen eruit trok, mogelijk is er intussen iets anders gebeurt los van die zekeringen... Ik zal af en toe meten om te kijken of het terug komt. Sowieso neem ik aan dat ik die zekeringen eruit kan laten?

Suggesties welkom,

Groeten van Anne

Auteur:  Jooster [ 17 dec 2014 12:10 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C

anne schreef:
Ik heb deze zekeringen eruit getrokken, en het sluipverbruik was weg. Vervolgens de zekeringen er 1 voor 1 weer terug in, maar het bleef weg

Kun je niet beter de zekeringen er 1 voor 1 eruit halen, terwijl je meet? Je hebt nu gemeten bij het 1 voor 1 terug plaatsen.

Auteur:  willy4 [ 17 dec 2014 17:25 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C

de zekering een voor een wegnemen tot het sluipverbruik weg is,en dan gaan zien waar de zekering
allemaal voor gebruikt wordt

Auteur:  anne [ 02 jan 2015 11:28 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C -> F8 in zekeringkast B

Ok, eindelijk een goede meting kunnen doen. Het blijkt dat het sluipverbruik te herleiden is tot zekering F8 in zekeringkast B onder het dashboard. Op het moment dat ik die eruit trek zakt de lekstroom van 0.06 naar 0.02 (gemeten in 10A stand, dus wat minder nauwkeurig).

In de manual staat dat deze voor 'detectie te lage bandenspanning' / 'additief systeem roetfilter' is. Zonder de zekering start de auto niet (startmotor draait, motor slaat niet aan).

Is het bandenspanning systeem af te koppelen? Wat zit er nog meer achter zekering F8? Ik had niet verwacht dat de auto niet zou starten zonder de zekering.

Bedankt,

Groeten van Anne

Auteur:  JW-C5 [ 02 jan 2015 12:22 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C

Eerder schreef je:
Citaat:
Ook valt op dat zodra de Eco-modus aan is, het sluipverbruik weg is (dan gaat het naar ~16 mA).


Als dat zo is, dan kan de accu toch niet verder zó leeg raken dat je problemen krijgt?
Dáár is nou juist de ECO-Modus voor bedoeld.

Er vloeit dan ook de vraag uit voort: hoe oud is je accu?

Groet,
JW

Auteur:  anne [ 02 jan 2015 13:07 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C

Als de eco modus aanging had ik inderdaad geen probleem (of veel minder snel). De eco modus doet echter niets met de accu spanning, en zal bij een lekstroom nooit aan gaan. De accu kan dus volledig leeggetrokken worden door een sluipverbruiker. De eco modus gaat alleen aan bij gebruik van accessoires (radio/verlichting) na een vast ingestelde tijd.

Maar goed, met de accu is niks mis, en ik heb de zekering gevonden waarop het sluipverbruik plaatsvindt, vandaar mijn vervolgvragen mbt. zekering F8. Iemand?

Auteur:  JW-C5 [ 02 jan 2015 14:11 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C

De ECO Mode schakelt na 30 minuten altijd in. Zó is de BSI geprogrammeerd, hij gaat dan in slaapstand.
Je kunt hem daar uithalen door de auto te ontgrendelen en het contact of de radio aan te zetten, en als de accuspanning dan niet te laag is kun je tijdelijk nog gebruik maken van de accessoires. Totdat de ECO Mode daar definitief een eind aan maakt.

Als er in die 30 minuten tijd 100 mA stroom gelopen heeft is er dus 0,05 Ah verbruikt, daar zou de accu nooit last van mogen krijgen.
Tenzij hij slecht is, uiteraard......

Groet,
JW

Auteur:  anne [ 02 jan 2015 14:35 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C

Bedankt voor de reactie, maar dit is een misvatting, dit is niet hoe de eco modus werkt. Zoek maar eens op het forum. De eco modus schakelt alleen in wanneer er accessoires gebruikt worden bij uitgeschakelde motor (met een max. duur van x minuten, waarbij 30 min. de standaard instelling is). Het blijkt ook uit mijn ervaring met sluipverbruik, oorzaak en gevolg omdraaien en suggereren dat mijn accu niet goed is helpt me niet verder met mijn probleem.

Met mijn accu is niets mis, en de eco modus heeft verder niets met mijn probleem te maken. Mijn probleem is dat er via het stroomcircuit dat door zekering F8 gezekerd wordt continue een lekstroom van 0.04 A loopt. Ik wil nu graag weten hoe ik erachter kan komen waar dit door veroorzaakt wordt.

Auteur:  JW-C5 [ 02 jan 2015 18:06 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C

Een lekstroom van 40 mA zal na een dag precies 1 Ah van de capaciteit van je accu verbruikt hebben. Dat is dus heeeeelemaal niks.

Dat de BSI zelf alles in de "slaapstand" zet is een gegeven. Zó is 'ie geprogrammeerd.
Dat kun je ook daaraan zien dat dan het nog zacht brandende 3e remlicht van je Break vanzelf uit gaat, dat doet de BSI.
In de CitDocs wordt dat expliciet vermeld.

Mijn vraag blijft: hoe oud is je accu?
En heb je die al laten testen?

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 02 jan 2015 18:22 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C

ik zal het dan ook maar is vragen,heb je de accu al laten testen

ze vragen om raad,als je dan raad geeft willen ze niet luisteren :smt089
en blijven ze koppig

Auteur:  anne [ 02 jan 2015 19:49 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C

Ik wil de lekstroom terugbrengen van ~0.07 A tot ~0.02 A. Het is een ergernis, geen groot probleem, zoals ik al aangaf is het pas een probleem na meerdere weken stilstaan. Als ik die lekstroom weet te tackelen dan kan de auto nog veel langer stilstaan zonder bijladen. Een slechte accu houdt het zolang niet uit, maar zoals ik kennelijk vergeefs probeer aan te geven, dat is het punt helemaal niet. Ik wil de lekstroom aanpakken, en die heeft niets met de staat van de accu te maken. Hoe lang de accu het vervolgens uithoudt doet er niet toe.

Dus hahaha, de onbekende is koppig, geef elkaar als beste forumbuddie's een high five en schud gezamenlijk het hoofd met al jullie ervaring met onwetende vragenstellers, maar kijk dan ook naar de concrete vragen die ik heb gesteld (en waar ik wel in geinteresseerd ben). Of schrijf niks, ook goed.

Voor de luie lezers de concrete vraag is als volgt: wat zit er zoal achter zekering F8 in zekeringkast B behalve het systeem voor 'detectie te lage bandenspanning'?

Bedankt!

Auteur:  JW-C5 [ 02 jan 2015 19:55 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C

Laatste vraag: hoe groot is die "lekstroom" nog na een uur?

Dat moet je dus meten als de BSI in z'n ruststand gegaan is.
In die tijd mag je geen acties ondernemen, dan wordt de BSI uit z'n slaapstand gewekt.
Je moet dus een A-meter plaatsen ipv die zekering, en dan door het raam kijken wat er met die stroom gebeurt.

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 02 jan 2015 21:10 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C

Auto weg zetten met de kap open.
Amperetang aan een accukabel en meten na een paar uur.
Succes.

Mijn oudje lekt ook mA`s maar na een uurtje is het lekken vrijwel weg.

Auteur:  anne [ 03 jan 2015 11:20 ]
Berichttitel:  Re: Sluipverbruik / zekeringkast C

Het sluipverbruik is altijd aanwezig, ook na een uur, een nacht of een paar dagen stilstaan. Op de 200 mA stand gemeten is het 67 mA. Op de 10 A stand is inderdaad mooi te volgen wat er allemaal aan stroom getrokken wordt na het aansluiten van de accu. In mijn auto gebeurt er na een paar minuten niks meer en blijft de lekstroom over.

Ik heb intussen het electrisch schema gevonden, pfff... ;-) Ik ga dat eens doorspitten, wie weet geeft dat een aanwijzing. Bijvoorbeeld over waarom de auto niet start zonder de zekering F8 (zekeringkast B, dus niet de zekering van het startrelais). :smt017

Bedankt en fijn weekend.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/