Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Calcium-Calcium accu https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=13887 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | IJserdraat [ 02 sep 2013 18:17 ] |
Berichttitel: | Calcium-Calcium accu |
Waarde Citrofielen, Mijn garage plaatste in mijn C5 (BREAK 2.0I van 03.10.2003) een accu met het opschrift: Calcium(+), Calcium(-), Japan Quality, 72Ah, 420A (DIN). Uit verschillende fora op internet maak ik op dat dit een nagenoeg volledig 'onderhoud-vrije' accu is met volgende eigenschappen: - Volle accu: 14,8 V, Lege accu: 11,4 V, Laadspanning: 15,8 - 16,0 V Er wordt aangeraden teneinde een lange levensduur te bereiken om de accu 'zo nu en dan' op te laden tot hij vol is. - Kan de dynamo deze accuspanning van14,8V bereiken? - Is de electronica van de C5 bestand tegen 14,8V? Gaat de levensduur hierdoor van e.e.a. achteruit? Bij stilstand lekkken er continu ongeveer 100mA uit de accu weg, zegmaar ca 2Ah per dag. De garage kan de oorzaak daarvan niet vinden en raadde aan regelmatig met de C5 te rijden. Gebeurt dat niet dan is de accu in ca. 1 maand leeg. Dat is gebeurd met de vorige accu. Deze was daarna niet meer te reanimeren. Kennelijk was dat ook een calcium-calcium accu. Deze zijn zoals ik ook op internet lees 'moeilijk of niet te reanimeren'. Is er een eenvoudige voeding waarmee ik de accu bijvoorbeeld twee-wekelijks weer op 14,8V kan brengen als de c5 ongebruikt op stal staat? Of zijn er logischer oplossingen? Zeer bedankt voor uw adviezen en uw ervaringen. Jacques Burger jj.burger@hccnet.nl |
Auteur: | Sjever [ 02 sep 2013 19:04 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
Het is geen wonder dat je accu steeds leeg is, je auto laad max. 14.8, en ideaal 14.4 volt dus er komt niks in tijdens het rijden. Ik zou zonder meer een conventionele accu zetten in plaats van deze. Zie geen voordelen voor een normale auto. Sjef ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 02 sep 2013 21:36 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
Een simpele acculader doet wonderen? |
Auteur: | c5jan [ 02 sep 2013 21:48 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
Die produceert geen 15.8 volt... |
Auteur: | Sjever [ 02 sep 2013 21:49 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
Moet je wel iets aparts hebben als hij 16 volt moet laden. Een normale is begrensd i.v.m. gasvorming bij hoge laadspanning. |
Auteur: | c5jan [ 02 sep 2013 21:50 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
Een normale dynamo of lader noem je 'stuk' als ze veel meer dan 14.4 volt produceren... |
Auteur: | L A [ 02 sep 2013 22:04 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
GW-tje schreef: Een simpele acculader doet wonderen? Met de nadruk op simpel, onderschrijf ik deze optie. Mag zelfs een wat zwaardere uitvoering zijn. Zolang als het maar geen begrenzende electronica heeft, vostaat een flinke trafo met een conventionele gelijkrichter geschikt voor 12 V en je zult zien dat'ie rustig tot die 15,8 volt oploopt. Bekijk met een multimeter de beginspanning bij een uitlezing in de schaal tot en met 20,0 volt en vervolgens ieder half uurtje even opnieuw. Of die accu echter geschikt is zonder schade aan te richten, durf ik niet te zeggen. Maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een goede originele accu, èn ik zou geen genoegen nemen met die lekspanning. Vindt die oorzaak en je bent van veel ellende af. ![]() |
Auteur: | Chevron [ 02 sep 2013 22:18 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
@IJserdraat Bij stilstand lekkken er continu ongeveer 100mA uit de accu weg, zegmaar ca 2Ah per dag. De garage kan de oorzaak daarvan niet vinden en raadde aan regelmatig met de C5 te rijden Dit is een link naar een youtube filmpje http://www.youtube.com/watch?v=KF1gijj03_0 Vergeet de persoon en zijn (ego) , maar let op de oplossing. Voor de garage waar jij de auto in onderhoud heb is dit toch geen probleem. |
Auteur: | c5jan [ 02 sep 2013 22:22 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
100 mA is niet zo heel gek veel. 35 - 50 mA is normaal. Dit gaat echt om bijv. een verkeerd aangesloten radio of versterker in standby mode, of een of ander extra lampje, of bijv. een vervuild aanhanger stopcontact. |
Auteur: | IJserdraat [ 02 sep 2013 22:36 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
Waarde vrienden, Dank voor de beschouwingen tot nog toe. Deze geven mij echter de indruk dat niemand van u op de hoogte van calcium-calcium accu's. Voor diegenen onder u die 'Auto-techniek' als vakgebied uitoefenen is dat toch een ietwat vreemd! Daar lood-accu's zo langzamerhand uit de tijd raken moet u toch in uw garages te maken hebben met dit nieuwe type accu! En weten deze specialisten niet of een accuspanning van 14,8V (na volledig opladen) problemen oplevert voor de daarop aangesloten electronica? Is er onder hen niet iemand die mij aan een technisch juiste beschrijving van de eigenschappen en instructies voor behandeling van calcium-calcium accu's kan helpen? Nogmaals dank voor uw hulp, Jacques Burger |
Auteur: | JW-C5 [ 02 sep 2013 23:15 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
De accu staat keihard parallel aan z'n verbruikers. Dat betekent dat, als de accu met bijna 16V opgeladen wordt, deze spanning ook op de verbruikers staat. Daar zitten de lampen bij, maar ook de verschillende motortjes en de elektronica. De vraag is of die tegen die hoge spanning kunnen. Deels weet ik het antwoord daar wel op, de lampen zullen een duidelijk kortere levensduur hebben. Of de electronica tegen deze hoge spanning beveiligd is weet ik niet. Dat er daarmee problemen op kunnen treden is een bekend gegeven. Veel verhalen zijn te lezen over overspanningen die ontstaan bij het starten van andere auto's mbv startkabels waardoor de elektronica van slag raakt. Groet, JW |
Auteur: | Hollender [ 02 sep 2013 23:35 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
Je hebt nog geen enkel steekhoudend argument aangehaald waarom je een calcium - calcium accu in jouw auto zou willen. De mede forummers hebben al enkele argumenten aangehaald waarom ze zo'n accu niet in hun auto zouden willen. Een van de sterkste argumenten is dat het systeem van de auto simpelweg niet geschikt is om ze voldoende op te laden om normaal te functioneren, ongeacht alle voordelen die die accu mogelijkerwijs zou hebben... Het is toch makkelijker en goedkoper om een geschikte "normale" accu te monteren dan het systeem van een oude auto aan te passen aan een nieuw type accu? |
Auteur: | chathanky [ 02 sep 2013 23:49 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
Zo zijn er nog veel meer accu's ook voor auto`s met calcium. Dit is een toevoeging en vaak op een versterkte vezelmat die de loodplaten beschermd en verstevigd. Maximale laadstroom van de meeste accu`s is 16 volt. de overspanning bepaalt de laadstroom en die 16 volt slaat niet op de maximale afgegeven spanning. De dynamo levert maximaal 14,4 laadstroom aan de accu. Ik denk dat velen niet weten wat dat calcium inhoudt, het is een ordinaire lood accu met dito eigenschappen van een lood accu. |
Auteur: | WackoH [ 02 sep 2013 23:50 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
Nou nou meneer IJserdraat. Er komen binnen 4 uur 9 (!) serieuze antwoorden. En u blaast dan van de toren met Citaat: "Deze geven mij echter de indruk dat niemand van u op de hoogte van calcium-calcium accu's. Voor diegenen onder u die 'Auto-techniek' als vakgebied uitoefenen is dat toch een ietwat vreemd!" Citaat: Daar lood-accu's zo langzamerhand uit de tijd raken moet u toch in uw garages te maken hebben met dit nieuwe type accu! Citaat: En weten deze specialisten niet of een accuspanning van 14,8V (na volledig opladen) problemen oplevert voor de daarop aangesloten electronica? Citaat: Is er onder hen niet iemand die mij aan een technisch juiste beschrijving van de eigenschappen en instructies voor behandeling van calcium-calcium accu's kan helpen? Zo blaten, maar zelf te beroerd zijn om even te Googlen bij leveranciers:Zie hier bv. Volgens bent u op de verkeerde plek beland. Dit is een hobby forum met gelukkig een aantal zeer goed ingevoerde mensen. Als u een professioneel antwoord wilt moet u naar de Citroen dealer of een accu leverancier gaan. Of anders uw geluk proberen op problemcar.nl. Samenvattend: Laat een garage onderzoeken waardoor de stroom bij stilstand te hoog is. Zet er een type accu in die voor deze auto geschikt is. |
Auteur: | WackoH [ 03 sep 2013 07:56 ] |
Berichttitel: | Re: Calcium-Calcium accu |
In het Citroen document PRIVATE CARS, C5 - C8 CAR 050014, Volume 2, 2003 staat: Citaat: Checking the voltage regulator ... If U alternator is > 14.7 V, the regulator is faulty. Note: These tests should be performed with the engine hot and the battery fully charged. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |