Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

waar bevindt zich de DATA_B draad
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=13061
Pagina 1 van 1

Auteur:  akooiman [ 14 maart 2013 02:05 ]
Berichttitel:  waar bevindt zich de DATA_B draad

Bij het uitlezen van de lexia, is een van de foutcodes;

Geen communicatie op de DATA_B draad.

Heeft iemand een idee waar dit lijntje zich kan bevinden,
of tussen welke systemen?

Bvd

Auteur:  willy4 [ 14 maart 2013 09:41 ]
Berichttitel:  Re: waar bevindt zich de DATA_B draad

Afbeelding
krijg je op pen 16 spanning

Auteur:  BJG [ 14 maart 2013 23:08 ]
Berichttitel:  Re: waar bevindt zich de DATA_B draad

akooiman schreef:
Heeft iemand een idee waar dit lijntje zich kan bevinden,
of tussen welke systemen?


Ik denk dat je iets specifieker moet zijn:

Uitlezen van lexia, bedoel je wrsch uitlezen van auto met lexia?

Je hebt het over data B dus VAN bus,
waarin zat deze storing? In de BSI misschien? En in welke modules nog meer?
Had je nog andere communicatieproblemen?

Data B is een onderdeel van en VAN netwerk, dat kan dus zijn
VAN carr 1
VAN carr 2
VAN comfort

Dus zonder wat meer info kan niemand je vertder helpen.

Auteur:  akooiman [ 19 maart 2013 01:04 ]
Berichttitel:  Re: waar bevindt zich de DATA_B draad

Ik zal kijken of ik morgen een printscreen kan maken.

Auteur:  akooiman [ 19 maart 2013 16:33 ]
Berichttitel:  Re: waar bevindt zich de DATA_B draad

Zojuist even de Dame aan de Lexia gehad met de volgende info:

Auteur:  akooiman [ 19 maart 2013 16:34 ]
Berichttitel:  Re: waar bevindt zich de DATA_B draad

De storing bij de Radio, is de standaard storing antenne ingang.

Deze is er al vanaf dat ik de auto heb, alleen de DATA_B storing is er pas sinds een maand.

Auteur:  GW-tje [ 19 maart 2013 16:55 ]
Berichttitel:  Re: waar bevindt zich de DATA_B draad

Misschien kun je hier iets mee? Hier wordt die DATAB ook genoemd gaandeweg......
KLIK

Auteur:  Marc [ 19 maart 2013 17:01 ]
Berichttitel:  Re: waar bevindt zich de DATA_B draad

Hier wordt ook gesproken over een Data B
en hier komt op een gegeven moment ook de DATA-B draad ter sprake.

Citaat:
BSI

Het multiplexnetwerk in een auto heeft ook een 'centrale'of 'server'. Bij Citroën heet het BSI (Boitier de Servitude Intelligente) en bestuurt het het VAN (Vehicle Area Network) multiplexnetwerk. Net als bij onze 'digitale' modelspoorbaan worden alle elektronische modules via een twee-aderige ringleiding verbonden. Voor de dataoverdracht wordt gebruik gemaakt van het spanningsverschil tussen de twee draden. Het voordeel daarvan is dat het minder storingsgevoelig is: een eventuele spanningspiek door bijvoorbeeld elektromagnetische storingen is op beide draden aanwezig en wordt door de elektronica daardoor als zodanig herkend (en genegeerd). Het over te brengen 'bericht' wordt met een zogeheten identifier (berichtnummer) op de ringleiding (bus) gezet. Er is ook nog een CAN (Controller Area Network)-netwerk, dat op een vergelijkbare manier werkt, maar door Bosch is ontwikkeld. Bij het CAN-netwerk zijn de modules in serie geschakeld, bij het VAN-netwerk parallel. Bij het CAN-netwerk wordt de spanning gespiegeld over beide draden gezonden met als referentiespanning 2,5 Volt, waarbij de ene draad (CAN hoog) van 2,5 Volt naar 3,5 Volt schakelt en de andere draad (CAN laag) van 2,5 Volt naar 1,5 Volt. In de ruststand staat op beide draden 2,5 V en kan dus niet gezien worden welke draad CAN-hoog en welke CAN-laag is. Bij VAN verloopt de gespiegelde blokspanning tussen 4,2 V en 1.0 V voor beide draden. De draad die van laag naar hoog schakelt wordt Data genoemd, die van hoog naar laag schakelt Data-B (bas = laag). Door meting kan bepaald worden wat welke draad is, omdat er in ruststand verschillende spanningen op staan (1.0 of 4,2 Volt). Het door PSA ontwikkelde VAN heeft een veel grotere capaciteit dan het CAN-systeem, aldus Ewout Batstra, manager techniek bij Citroën Nederland. "Een ander voordeel ten opzichte van het Bosch-systeem is bij het wegvallen van één van de draden de functionaliteit gehandhaafd blijft Als een draad wordt onderbroken, vergelijkt het systeem de stroom van het signaal met een referentiestroom en herstelt zo de data." Het systeem kan - in tegenstelling tot CAN - zelf de oorzaak van de storing aangeven. Wanneer bij ruststand een spanningswaarde afwijkend is kan de BSI 'zien' wat de oorzaak hiervan is.

Auteur:  GW-tje [ 19 maart 2013 17:06 ]
Berichttitel:  Re: waar bevindt zich de DATA_B draad

Je laatste had ik al gepost, Marc....wel een beetje opletten! ;)

Auteur:  Marc [ 19 maart 2013 17:09 ]
Berichttitel:  Re: waar bevindt zich de DATA_B draad

Ja meneer.

Deze dan ? Gaat weliswaar over MULTIPLEXED BSI OPERATING PRINCIPLE FOR THE XSARA PICASSO AND XSARA, maar misschien is het vergelijkbaar met de C5 ?

Auteur:  BJG [ 19 maart 2013 20:02 ]
Berichttitel:  Re: waar bevindt zich de DATA_B draad

Maar nu even concreet:
Ik zie dat het storing in de Combine (instrumentenpaneel betreft).

Functioneert alles naar behoren?

Zijn er ook nog andere modules met dezelfde storing in het logboek BSI opgeslagen? Zo ja da is er mogelijk iets met VAN-low.

Zo niet:
dan komt dataB niet aan bij het instrumentenpaneel(?)
Mogelijk zit er dan wel een storing in de BSI mbt communicatie instrumentenpaneel in het logboek.

Als je me ff een vin pb't dan kan ik evt een schema zoeken.
Zodoende zou je kunnen meten of je VAN-low wel op je instrumentenpaneel aan komt.

Auteur:  akooiman [ 19 maart 2013 22:19 ]
Berichttitel:  Re: waar bevindt zich de DATA_B draad

Allen bedankt voor de suggesties, ik heb weer een berg leesvoer en mag mijn
reeds ver verouderde electro kennis gaan ophalen...... :smt190

@BJG:

Vin zit in de mail.

Op zich lijkt alles goed te werken, de enige dingen die opvallenzijn:
de rechterspiegel beweegt niet geheel naar beneden bij de achteruitstand, je ziet hem wel bewegen(proberen),
maar dat is een veelvoorkomend probleem lees ik op het forum.
Er staat in het BSI logboek ook een vermelding dat de rechterspiegel een max uitslag heeft bereikt.

In een van de schermen van het instrumenten paneel staat vermeld dat ik een Accumeter zou hebben,
misschien ergens als boordcomputer functie, maar niet als wijzer in ieder geval. Wanneer ik hem met de lexia
wil testen, geeft dit uiteraard ook een foutmelding.

Verder zie ik nu ook de onderstaande melding bij de BSI............

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/