Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Xenonlamp stuk ?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=1232
Pagina 1 van 1

Auteur:  citroman [ 06 mei 2007 21:50 ]
Berichttitel:  Xenonlamp stuk ?

Beste C5-ers

Ik ben m`n C5 nog niet de baas qua Xenon verlichting!
Eergister gegon de rechter koplamp te trillen en viel zo nu en dan uit en sinds vanavond brand de lamp niet mooi helder maar paars/roze!
Zijn de lampen dan aan het einde of wat is er mis mee?
Zo ja ,zijn de lampen gemakkelijk zelf te vervangen?En hoe?
En nu heb ik termen gehoord over zoveel K ! 6000/8000/10.000
Hoeveel K zit er nu in en wat doet bijvoorbeeld 10.000 K

Heel veel xenon vragen omdat ik ze in het forum niet kon vinden

Alvast bedankt
Citroman

Auteur:  Harm [ 07 mei 2007 09:57 ]
Berichttitel: 

Het lijkt erop dat ze aan het einde van hun latijn zijn, dan wordt de kleur erg anders en trillen ze idd.

Er is al eens wat gezegd daarover, maar http://www.wikipedia.nl en dan zoeken op xenon, lichtkleur of lichttemperatuur helpt je snel verder.

Auteur:  EvilTwin [ 07 mei 2007 12:33 ]
Berichttitel: 

De standaard C5 Xenon lichttemperatuur is 4000K-6000K (afhankelijk van de ijking/waarnemer) Dit is wit-blauwig. Dit is het dichtst bij daglicht het komt overeen met de lichttemperatuur van de zon. Let op, dit zegt dus niks over hoe warm de lamp wordt!

Hoe hoger hoe blauwer dan paarsiger (UV), 8000&10000K is meer voor opgesjonniede ouwe 3series etc.

Zijn je pitten aan het einde van hun leven dan worden ze roze-paarsig.

Zelf vervangen wordt afgeraden omdat er erg hoge spanningen in het systeem voorkomen. Ik zou eens rondbellen bij garages wat het kost, desnoods bij een aftermarket boer.

Tenslotte nog enkele opmerkingen:

    Vervang beide Xenon pitten tegelijk (ivm kleurverschil)
    Ga niet voor Chinese namaak, koop gewoon originele (bijv. Philips)
    De code is D2R voor de C5 Ph.I (voor reflector) er is bijv. ook D2C voor projectie Xenon.
    Het kan handig zijn de hele lampunit eruit te halen. Let op dat er montage schroeven zijn en instelschroeven.

Auteur:  citroman [ 14 mei 2007 22:12 ]
Berichttitel: 

Wat is het verschil tussen reflextie en projector ??

Auteur:  GSven [ 15 mei 2007 09:53 ]
Berichttitel: 

citroman schreef:
Wat is het verschil tussen reflextie en projector ??

Als ik het goed heb
Bij de Ph1 zag je de lamp die voor de spiegel stond.
De Ph2 heeft een soort bolle lens rond de lamp, waardoor je de kaars niet ziet.

Op volgende foto zie het vrij duidelijk.
Het kruislicht is projectie, de verstraler is reflectie
Afbeelding

Auteur:  EvilTwin [ 16 mei 2007 15:09 ]
Berichttitel: 

psies, al durf ik niet met zekerheid te zeggen dat de C5 Ph.II D2C heeft, het kan zijn dat die een nieuwere pit heeft.

Maar de C5 Ph.I is overduidelijk reflector, een zelfde systeem zit ook op auto's als de Laguna, oude S-klasse, etc.

Bij projector kun je altijd een dikke lens zien zitten. Bij reflector kun je de Xenon pit zien (in een metalen "torentje")

@GSven, ik weet niet wat je met kruislicht bedoelt, maar de C5 Ph.II heeft Bi-Xenon, (meedraaiend) Dat wil zeggen dat er EEN Xenon pit per kant is, die zowel dim- als grootlicht verzorgt.

In de dimlicht stand klapt er een metalen plaatje voor een gedeelte van de pit. Het nadeel is dat je dus niet de gehele lichtopbrengst gebruikt.

het voordeel is dat je niet alleen ook Xenon grootlicht hebt, maar ook dat je kunt seinen met Xenon. Een aparte Xenon grootlichtpit zou niet alleen twee keer zo duur zijn, maar ook niet snel genoeg aangaan voor seinen, dat moet dan weer met je breedstralers oid.

Auteur:  PjotrBlom [ 16 mei 2007 17:07 ]
Berichttitel: 

waarvoor is die halogeen lamp naast de Bi-Xenon lamp dan voor? (als de Bi-Xenon lamp dim en grootlicht voorziet)

Auteur:  Menno [ 16 mei 2007 17:09 ]
Berichttitel: 

Seinen ? .....

Auteur:  EvilTwin [ 16 mei 2007 20:54 ]
Berichttitel: 

Menno schreef:
Seinen ? .....


in principe kan je met BiXenon ook seinen als het gewone Xenon al aan is, maar voor het geval dat je dimlichten niet aan zijn heb je idd een aparte halogeen pit daarvoor nodig.

Xenonpitten reageren simpelweg niet snel genoeg voor seinen.

Auteur:  citroman [ 16 mei 2007 20:54 ]
Berichttitel: 

Okee bedankt voor het antwoord!
Maar heeft niemand ze nog vervangen !
Ik kan er niet tussen komen met m`n handen omdat de tank voor de hydraulische olie in de weg zit (weg van de minste weerstand,dacht ik)
Hoe zou het anders kunnen?
Citroman

Auteur:  EvilTwin [ 16 mei 2007 21:41 ]
Berichttitel: 

citroman schreef:
Okee bedankt voor het antwoord!
Maar heeft niemand ze nog vervangen !
Ik kan er niet tussen komen met m`n handen omdat de tank voor de hydraulische olie in de weg zit (weg van de minste weerstand,dacht ik)
Hoe zou het anders kunnen?
Citroman


zoals ik al zei: eventueel koplamp uitbouwen

Auteur:  Oldenhage [ 16 mei 2007 23:06 ]
Berichttitel: 

Met een beetje oefenen is de lamp te vervangen zonder demontage van bumper en koplamp. Maar voor de beginner is het veel makkelijker de bumper en de koplampen te demonteren

Auteur:  Klaverblaadje [ 17 mei 2007 10:45 ]
Berichttitel: 

citroman schreef:
Okee bedankt voor het antwoord!
Maar heeft niemand ze nog vervangen !
Ik kan er niet tussen komen met m`n handen omdat de tank voor de hydraulische olie in de weg zit (weg van de minste weerstand,dacht ik)
Hoe zou het anders kunnen?
Citroman


Je kunt de twee M6 moertje van de hydraulische tank losmaken en dan de tank iets opzij drukken.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/