Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Pioneer Radio in C5 Phase 1 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Pioneer Radio in C5 Phase 1
Hierbij mijn eerste bijdrage aan het C5 forum. Zoals de titel al een beetje doet vermoeden ben ik van plan een Pioneer radio te plaatsen in mijn C5 Phase 1 (2001). Ik dacht laat ik mijn opgedane informatie (vanaf het forum en elders) maar eens met jullie delen, gezien er wel vaker vragen gesteld worden over de mogelijkheid tot aftermarket radio's.

Interface

Als je de werking van de stuur bediening en het display van de C5 wilt behouden, dien je een interface te gebruiken. Pioneer biedt hiervoor de CA-D-PI.030. Check hier voor de handleiding.

Modellen

Zo'n hierboven besproken interface dient aangesloten te worden op de IP-Bus van de Pioneer radio. Je dient dus een Pioneer radio aan te schaffen met een IP-Bus. Of een bepaalt Pioneer model een over een IP-Bus beschikt is af te lezen aan het model nummer. Alle model nummers die beginnen met DEH-P, bevat een IP-Bus.

De 2007 Pioneer modellen met een IP-Bus:

DEX-P90RS
DEH-P9800BT
DEH-P88RS
DEH-P85BT
DEH-P7900UB
DEH-P65BT
DEH-P6900IB
DEH-P5900MP
DEH-P4900IB
DEH-P40MP

Pioneer biedt ook uitbreidingsmogelijkheden voor autoradio's die beschikken over een IP-Bus. Zo zijn er modules voor USB, TV, Bluetooth en Multi-CD.
Maar omdat de Interface voor de stuurbediening en display al aangesloten is op de IP-Bus kan je geen gebruik maken van de uitbreiding modules.
Als je dus bijvoorbeeld, zoals ik, gebruik wilt maken van USB, dien je een model te kiezen die over een directe USB aansluiting beschikt. De meeste IP-Bus modellen beschikken overigens over een directe Ipod aansluiting, waardoor je wel gewoon je Ipod aan kunt sluiten.

Radiopaneel

Omdat de standaard C5 radio een andere afmeting heeft dan de aftermarketradio's heb je een ander Radiopaneel nodig. Welke je nodig hebt is afhankelijk van welke radio je hebt. Ik heb dit paneel nodig.

Afmelden

Ik heb begrepen dat de originele radio afgemeld moet worden op boordcomputer. Dit moet bij de Dealer gebeuren.

27 apr 2007 16:54
Antwoord met een citaat
Bericht 
Laat ik dan ook meteen maar de eerst vraag stellen. In de handleiding van de Interface staat dat hij geschikt is voor de Citroen C5 van 05/02 tot 09/04. De phase 1 dus. Mijn C5 is van 05/01. Zou dit een foutje van Pioneer zijn, of zitten er echt andere aansluitingen op de radio van het 2001 model ten opzichte van het 2002 model? Mijn radio model staat trouwens wel in de handleiding als System 2

27 apr 2007 16:58
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Er zijn wel verschillende modellen 'standaard' radio's geleverd , of deze ook daadwerkelijk een andere aansluiting hebben geloof ik niet , ....
Ze hebben gewoon ISO connectors ...

??

Welkom hier :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

27 apr 2007 17:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Volgens mij moet de oude radio "afgemeld" worden als ie er nog in zit !!
Daarna probleemloos andere te monteren.

Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018

27 apr 2007 20:14
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Pioneer Radio in C5 Phase 1
Ik heb inmiddels de Pioneer DEH-P7900UB autoradio, CA-D-PI.030 en vervangend frontje aangeschaft en dit alles door de dealer laten inbouwen.
De radio, de stuurbediening en het display werken perfect. Ik ben erg blij met de USB aansluiting en ondersteuning van MP3, wat ik toch wel erg miste. Ik kom er nu alleen achter dat de speakers toch wel matig zijn. Misschien ook maar eens kijken naar andere speakers.

27 jun 2007 14:16
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
Interresant, ik heb de speaker vervangen en kwam tot de omgekeerde conclusie: Toch niet echt geweldig die radio. Tot volumeniveau 'burgermannetje' :razz: gaat het wel, nivieau 'tof nummer' is teveel gevraagt :roll:

'k heb een RT2 (GSM is ook niet geweldig) en wil dus voor een met BT gaan, bv de P65BT... Maarre, wat voegt direct USB toe ? HDD met MP3's, of moet ik aan wat anders denken..

de P65BT kan overigens weer streaming audio over BT, leuk vanaf m'n PDA 8)

27 jun 2007 23:34
Profiel
Antwoord met een citaat
jpiek schreef:
Maarre, wat voegt direct USB toe ? HDD met MP3's, of moet ik aan wat anders denken..

Dat is inderdaad precies waar je aan moet denken. Ik ben niet zo gek van de Ipod en wilde in eerste instantie een mobile harddisk kopen die geen externe voeding nodig heeft (USB zorgt voor de voeding, al is dit wel beperkt en heb je dus een mobile harddisk nodig die niet te veel voeding vraagt. Bv. met een 1.8 inch harddisk). Bijvoorbeeld zoiets als dit
Maar uiteindelijk heb ik 2 USB Sticks gekocht van 4Gb. Een USB stick is toch wat kleiner, heeft geen bewegende delen, en er past toch nog genoeg muziek op.
Grappige bijkomstigheid is dat er bij de radio een kabeltje zat waarmee ik een Ipod op de USB aansluiting aan kan sluiten. Dus mocht ik het ooit nog willen, dan is het mogelijk.
Als ik met deze nieuwe radio een nummer luister waar wat Bas in voorkomt, klinkt dit niet echt vol. Sterker nog, het lijkt wel of de standaard speakers uit elkaar knallen. En dan staat de Bas van de radio nog op 0 en Loudness op Medium, waar High ook nog mogelijk is.

28 jun 2007 08:22
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
Als je nog de standaard speakers hebt, ga je wel schrikken als je ze eruit haalt. D'r zit werkelijk geen enkel onderdeel wan wat een beetje kwaliteit uitstraalt. Plasitc, karton en een magneet, 't enige metaal zit in de bedrading :smt017

Ofschoon nog 'prima' werkend, ze zijn bij mij de kliko in gegaan, zelf gratis wil ik ze niet weggeven, voor de verzendkosten koop je nog beter speakers bij de kijkshop :smt003

Zo, mijn mening over de std. speakers is wel duidelijk denk ik. Ik heb nu JBL's vóa³r, en kenwood's achter, volume 18 is nu net te doen met de org. radio. maar het is niet top.

4x 10W is gewoon te zwak en die 900 band GSM doet me denken aan m'n allereerste nokia, echo, brom, piep- en snerpgeluiden...

Maarre, dat Direct USB is dan wel erg interresant. Ik heb nog een half gesloopte mStation liggen, zonder Mpeg-print prima geschikt om als externe hdd op de boordspanning te werken... Maar de P65BT heeft dat weer net niet...

28 jun 2007 22:14
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]