Pioneer Radio in C5 Phase 1
Hierbij mijn eerste bijdrage aan het C5 forum. Zoals de titel al een beetje doet vermoeden ben ik van plan een Pioneer radio te plaatsen in mijn C5 Phase 1 (2001). Ik dacht laat ik mijn opgedane informatie (vanaf het forum en elders) maar eens met jullie delen, gezien er wel vaker vragen gesteld worden over de mogelijkheid tot aftermarket radio's.
InterfaceAls je de werking van de stuur bediening en het display van de C5 wilt behouden, dien je een interface te gebruiken. Pioneer biedt hiervoor de CA-D-PI.030. Check
hier voor de handleiding.
ModellenZo'n hierboven besproken interface dient aangesloten te worden op de IP-Bus van de Pioneer radio. Je dient dus een Pioneer radio aan te schaffen met een IP-Bus. Of een bepaalt Pioneer model een over een IP-Bus beschikt is af te lezen aan het model nummer. Alle model nummers die beginnen met DEH-P, bevat een IP-Bus.
De 2007 Pioneer modellen met een IP-Bus:DEX-P90RS
DEH-P9800BT
DEH-P88RS
DEH-P85BT
DEH-P7900UB
DEH-P65BT
DEH-P6900IB
DEH-P5900MP
DEH-P4900IB
DEH-P40MP
Pioneer biedt ook uitbreidingsmogelijkheden voor autoradio's die beschikken over een IP-Bus. Zo zijn er modules voor USB, TV, Bluetooth en Multi-CD.
Maar omdat de Interface voor de stuurbediening en display al aangesloten is op de IP-Bus kan je geen gebruik maken van de uitbreiding modules.
Als je dus bijvoorbeeld, zoals ik, gebruik wilt maken van USB, dien je een model te kiezen die over een directe USB aansluiting beschikt. De meeste IP-Bus modellen beschikken overigens over een directe Ipod aansluiting, waardoor je wel gewoon je Ipod aan kunt sluiten.
RadiopaneelOmdat de standaard C5 radio een andere afmeting heeft dan de aftermarketradio's heb je een ander Radiopaneel nodig. Welke je nodig hebt is afhankelijk van welke radio je hebt. Ik heb
dit paneel nodig.
AfmeldenIk heb begrepen dat de originele radio afgemeld moet worden op boordcomputer. Dit moet bij de Dealer gebeuren.